October 10, 2007
Jao, har kollat runt lite av möjliga alternativ, nu behöver jag lite proffesionell hjälp med val av kort.
Lägg lite tanke bakom att jag ska spela mesta av mina spel i 1280 *1024, kanske någon gång I framtiden köper jag en 22" TFT och kör i native då, men för nu är det 1280 * 1024 som gäller.
Kort 1:
XFX GeForce 8800GTS Fatal1ty 320MB GDDR3 ,PCI-Express, 2xDVI/HDCP, 650/2000Mhz - http://www.komplett.se/k/ki.as.....w=detailed
Jag tycker att detta kort känns otroligt kraftfullt, i alla fall vad frekvenserna säger sen kan jag vara helt ute och cykla 🙂
Kort 2:
MSI GeForce 8800GTS 320MB OC GDDR3, HDCP ,PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out, 320bit - http://www.komplett.se/k/ki.as.....w=detailed
Kort 3:
MSI GeForce 8800GTS 640MB OC GDDR3,HDCP ,PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out, 320bit - http://www.komplett.se/k/ki.as.....w=detailed
Jag behöver hjälp här, tänk inte för mycket på priset, utan prestandan jag får. Jag har hört något om att 320MB kort egentligen är bättre i lägre upplösningar eller liknande, hjälp!
Mvh,
Tangman
February 28, 2005
jag hade kört på ett HD2900pro som jag sedan klockar eller flashar om till ett HD2900XT, galet prisvärt kort, antingen 512MB eller 1GB varianten...
October 10, 2007
jag är inte riktig haj på allt det där med att flasha saker och ting samt göra om de till något annat.
Är nog mest ute efter de 3 jag skrev ner så jag inte lyckas pajja något och läga ner massa pengar på inget :o. Samtidigt är inte Nvidia bättre än ATI just nu?
Enda saken som oroar mig med XFX är att den är så aggresivt överklockad att det är lite skrämmande.
October 10, 2007
Nja alltså, jag vill inte lägga ner 7500 på ett grafik kort heller, 3k-3.5k är nog där jag sitter fortfarande
Blir nog XFX versionen om ingen säger emot, den är så otroligt kraftig och är jämlik med 8800GTX i princip
Hd2950PRO är väl fortfarande ett kort som bara börjar synas vid högre upplösning och sådant, jag kör fortfarande i 1280 1024, känns som att ett GTS täcker UT och Crysis bra
October 10, 2007
mhm, lutar nog fortfarande åt XFX faktiskt, jag vill fortfarande ha ett riktigt starkt kort och har inget emot att pröjsa uppemot 3500, bara det stödjer lite spel som kommer att komma så är jag nöjd.
e.g. NwN2, WoW, Crysis, UT. Det är väl det jag kan tänka på, självfallet lite warhammer och sådant men det klarar jag av prima med XFXan tror jag eller MSI 640megsen.
Beror mycket på om jag kan få ner priset till 3000, kan få 640MB MSI för 2975, hoppas på liknande för XFX.
Ogillar lite ATI också...ifall du märker min lilla resistans för det 🙂 har haft ATI kort förut och har inte haft något annat än problem varav min Geforce Ti4600SE fortfarande kämpar för sitt liv i andra burken 🙂
February 28, 2005
om du hade tänkt köra Crysis så glöm 320MB kortet... beror ju oxå på hur kräsen du är, men iaf, 320MB kommer inte räcka nånstans... 1GB versionen av HD2900pro är billigare och kommer lätt prestera bättre
Minimumkraven ser ut som följande:
* Operativsystem: Windows XP eller Windows Vista
* Processor: 2,8 GHz för Windows XP eller 3,2 GHz för Windows Vista
* Minne: 1 GB för Windows XP och 1,5 GB för Windows Vista
* Grafikkort: Nvidia Geforce 6800 GT eller Ati Radeon 9800 Pro (Radeon X800 Pro för Windows Vista)
* Grafikkortsminne: 256 MB eller mer
* Hårddiskutrymme: 12 GB
De rekommenderade kraven är väsentligt högre:
* Operativsystem: Windows XP eller Windows Vista
* Processor: Intel Core 2 Duo på minst 2,2 GHz eller AMD Athlon64 X2 4400+
* Minne: 2 GB eller mer
* Grafikkort: Nvidia Geforce 8800 GTS 640MB eller motsvarande bättre
April 13, 2004
Ja som någon sade så är det inte lönt att ha ett kort med mindre än 512MB ggrafikminne för de spel som kommer framöver, så jag hade valt GTS 640 megs kortet om du nu måste ha nVidia:s kort, har du tid att vänta lite så kommer det en uppdaterning på nVidia:sidan, 8800gt som ju kommer att ha fler shaders drygt 110 mot 96 vilket kan göra den lite bättre i de nya spelen, så ha is i magen innan du köper 😛
August 16, 2003
jag tycker att din topic är lite fel, dom 3 korten du har i första posten är inte monsterkort längre, för spel som Bioshock, Crysis och UT3 så kommer du inte kunna få det att flyta riktigt bra med allt godis på i högre upplösning, så det är inga monsterkort längre, dom har kanske varit under senaste året.
Fatal1ty kortet är en massa pengar i sjön för att du betalar pengar för "märket" och överklocka ett grafikkort kan du göra själv på några minuter med samma resultat eller bättre resultat utan att behöva lägga en massa extra hundralappar på ett likadant kort med ett annat BIOS
July 18, 2003
Casy wrote: Är det ingen som sitter på nåt test mellan HD29**pro/xt och 8800gts/gt/ultra? Jag går nämligen själv i tankar att köpa ny burk i nov/dec.
http://www23.tomshardware.com/....._2007.html
Tomshardwares vga charts, inte dom mest exakta, men du får ett rätt bra bild över vad som är bättre, du kan välja vilka kort du vill jämföra och i vad
April 13, 2004
Casy wrote: Är det ingen som sitter på nåt test mellan HD29**pro/xt och 8800gts/gt/ultra? Jag går nämligen själv i tankar att köpa ny burk i nov/dec.
Det finns tester på tomshardware, men det finns inga definitiva för HD 2950 Pro kortet än eftersom det ju inte är släppt än, men om jag varit dig så hade jag väntat på just det släppet, den 19/11 😎
October 23, 2005
Ska du köpa nu skulle jag definitivt tagit 2900PRO för 2099kr.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=340478
Här är en bra recension. http://www.neoseeker.com/Artic.....hd2900pro/
Kortet klockade grymt. Testet visar även att ett 8800GTS drar lika mycket ström som 2900PRO så där försvann ett av de vanligaste argumenten mot PRO.
Annars tycker jag det kan vara värt att vänta på 2950PRO eller 8800GT vilket jag själv gör.
April 24, 2007
som alla andra har sagt...HD2900pro är det som gäller. 512mb borde nog gå bra men sjklart kommer 1GB ge bättre prestanda.
annars så kör på ett standard 8800GTS och klocka sj till dem frekvenserna. billigare!
atis kort har långt fler shaders. 320 mot 96. 3:1 förhållande! sen är visserligen de andra lite mindre 😛
men i CRYSIS lär hd2900PRO ge bra prestanda.
i direct x 9 spel kommer gts owna!
2 Guest(s)