April 24, 2007
Jag har följt flera trådar i ämnet. Byggde nyligen en dator från grunden och valde att skaffa 4 Gb RAM. Har läst att endast runt 3,5 Gb "syns" och kan användas. Jag får upp att jag bara har 2,93Gb...Kan man på något sätt se att man åtminstone har 4Gb instoppat i systemet, isåfall hur?
March 11, 2003
Jalle64 wrote: [quote=denstore]Beror det inte på att Windows 32 bara har 3Gb minnesadresser till sitt förfogande, och då tar grafikkortet upp en del av de adresserna innan primärminnet?
Jo, det stämmer till en del, men detta är ju redan på bios-nivå 😛
På BIOS-nivå saknas det 64Mb, som vad jag tycker känns väldigt mycket som ett integrerat graffe, eller liknande.
I Windows saknas det sen ungefär 128, vilket skulle kunna vara ett vanligt graffe. Bara en teori.....
April 13, 2004
denstore wrote: [quote=Jalle64][quote=denstore]Beror det inte på att Windows 32 bara har 3Gb minnesadresser till sitt förfogande, och då tar grafikkortet upp en del av de adresserna innan primärminnet?
På BIOS-nivå saknas det 64Mb, som vad jag tycker känns väldigt mycket som ett integrerat graffe, eller liknande.
I Windows saknas det sen ungefär 128, vilket skulle kunna vara ett vanligt graffe. Bara en teori.....
Jo, men han hade satt i 4GiB, då fattas det LITE mer 😛
March 11, 2003
Jalle64 wrote: [quote=denstore][quote=Jalle64][quote=denstore]Beror det inte på att Windows 32 bara har 3Gb minnesadresser till sitt förfogande, och då tar grafikkortet upp en del av de adresserna innan primärminnet?
Jo, men han hade satt i 4GiB, då fattas det LITE mer 😛
Jo, fast det beror ju som sagt på att Windows 32 har en max mängd minnesadresser.....
1 Guest(s)