April 29, 2006
Hej! jag har lite problem med min 3500+ venice.. det är nämligen så att mina temps är mer än 10grader för höga!! vanligtvis ska tempen ligga på runt 30 grader idle men den ligger runt 45 grader idle och helt oklockat! 🙁
Orsaken til hela problemet är troligen att processorn tar för mycket volt. en Amd Athlon 64 3500+ Venice ska ta 1.4V men min tar nämligen 1,5 som standard vilket är väldigt konstigt. Nätagget är det inte heller fel på, det är ett Tagan 480W som inte har några som helst problem med att driva mitt system.
Jag har testat olika program, biosar samt monterat om kylaren (CNPS7000B) ett antal gånger. Jag har också testat att köra alla fläktarna på max plus att ha haft chassit stående i fönstret då det var 10 grader utomhus för att se om det skulle hjälpa, men utan resultat.. fortfarande runt 45 grader :/ jag har testat klocka med olika spännningar och försökt bränna in den men tempen vill verkligen inte sjunka 🙁 jag har hört andra som har haft samma problem med sina "tjuriga" 3500+ men ingen vet vad man ska göra åt det..
jag tänkt att ni kanske har hört talas om detta förut och visste vad man kan göra? jätte tacksam för svar!!
MVH // themord
April 29, 2006
har testat att sänka volten, men det konstiga är att tempuraturen ändå blev den samma 😕 så det är väl något annat som är fel, kanske den där IHSen? är det väldigt svårt att flytta på den, är det en pinne på cpu:ns undersida som kollar tempsen eller? jag kan inte så mycket om sånt och skulle vara kul om ni kunde lära mig lite 😛
August 9, 2005
Det är väl snarare så att man ska ta bort IHSen helt i sånna fall. Det är väl inte så jättelätt att ta bort den, men har man ett vasst rakblad och en stadig hand så visst. Tänk bara på att garantin sticker tillsammans med IHSen.
EDIT: Min sådan processor ligger på 40 C med slösurf, musik och program lika krävande som anteckningar, klockad till 2520 och med en Arctic Cooling 64 Ultra, som inte är så extremt mycket bättre än den boxade. Men det där är ju inte något som datorn egentligen tar skada av, bara jobbigt om man ska klocka.
1 Guest(s)