December 17, 2005
Hejsan jag köpte 3x128 MB sdram.. Bytte då ut dom mot mina gamla 64
Men när jag lagt in dom, så visar bios, system m.m bara 192 MB totalt..
Om jag kollar i everest, cpu z m.m så visar dom 128 MB /st
Moderkortet är Asus CUSL2
Förut var det enkelsidiga minnen, men nu är det dubbel.. Kollade i manualen och det ska inte ha någon betydelse. Vad jag kunde se...
Någon som vet vars problemet ligger ?
August 15, 2004
Hur är det med hastigheterna på minnena?
Vet att detta kan låta konstigt, om jag stoppar in PC133-minnen så läser den endast halva minnet, lägger jag in PC100-minnen så läser den all minne dock. Har testat med olika stickor och det är samma sak hos dem, så det ska inte vara något fel på minnet.
Servern ska ha stöd för dubbelsidiga minnen, så problemet verkar inte ligga där.
December 17, 2005
Loggo wrote: Jag läste om moderkortet, det gillar inte 3 minnen i 133 mhz. Vad kör du i för hastighet, alltså inte att det är pc133 minnen utan vad körs dom i NU?!
Dom går i 100 mhz
Har testat allt möjligt nu, även mem-test 86 v3.2 får inga errors där.. Så enda som kvarstår är väl att flasha bios och se om det hjälper... Annars så måste de vara att den bara läser minnen från ena sidan eller hur man ska säga...
Edit: jag blir fan mer förvirrad hela tiden.. Har nu sökt lite på andra forum och många har haft dubbelsidiga minnen i sina cusl2 utan problem.. Så de kan fasen inte vara det.... :cy:
Edit2: denna config fungerade fint, får 256 då
1x128 dubbel 1x64 enkel 1x64 enkel
Så jag nöjer mig med det, orkar inte bry mig nå mer.. Men tack alla ni som försökte, det uppskattas 🙂
September 21, 2002
Det kan inte vara så enkelt att moderkortet bara stödjer 256MB minne? Vet att jag haft samma problem med en PII 400MHz där moderkortet bara tog 256MB minne som max... Och stoppade man in mer så buggade det sig på nåt sätt och BIOS mätte mängen minne till 192MB?
PC133 ska vara bakåtkompatibel så att dom ska kunna ses som PC100 så det ska inte helle vara några probs på den fronten..
December 17, 2005
GroundX wrote: Det kan inte vara så enkelt att moderkortet bara stödjer 256MB minne? Vet att jag haft samma problem med en PII 400MHz där moderkortet bara tog 256MB minne som max... Och stoppade man in mer så buggade det sig på nåt sätt och BIOS mätte mängen minne till 192MB?
PC133 ska vara bakåtkompatibel så att dom ska kunna ses som PC100 så det ska inte helle vara några probs på den fronten..
Jag har ju 256 nu.. Så nej minst 512 ska fungera.
1 Guest(s)