3D Mark infinite loop|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
3D Mark infinite loop
MXK
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
Member Since:
February 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 16, 2002 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Då var det dags att vända sig till forumet igen.

Jag har ett Creative GF4 TI4400 med Detonator 28.32 + Refresh rate fix installerat, men när jag kör 3DMARK 2001SE så hänger sig datorn vid olika tester i 3DMARK. Den hänger sig som sagt inte på samma ställe hela tiden, utan det varierar.

För övrigt kör jag en P4 1.8A på ett ASUS P4S333 MK, och 256 MB Winbond PC2700 minnen. Jag har installerat SIS senaste AGP drivers.

Hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig. Värt att nämna är att när jag körde ovan nämnda system på ett Soltek85DRS mk, så fungerade allt prima. Jag körde med samma drivers både på agp och detonator.

Avatar
maciekish
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 371
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
163752
April 17, 2002 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

överklockat/överhettat Moderkort/grafikkort??

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
Member Since:
February 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
163787
April 17, 2002 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

om du får infinitive loopen så kan det bero på allt möjligt, ingen verkar riktigt vara säkra på vad som gör att det inträffar. Ibland har det varit pga dåligt grafikkort lr annan hårdvara runt om kring, ibland drivrutinerna.. os osv...

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
Member Since:
April 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
163803
April 17, 2002 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Infinite loop är en DirectX bugg. Prova nåt av detta i följande ordning:

1. Ställ PCI latency till to 0 i bios

2. Slå av Fastwrite i Bios

3. Plug and Play OS i BIOS till NO

4. Stäng av "kombinerad skrivning" under Egenskaper för bildskärm/avancerat/Felsök.

5. Plug and Play OS i BIOS till NO

6. Använd dxdiag gå till bilskärm och kolla så att VDD = NV4_mini.sys INTE NV4.sys

7. Ändra i registret
[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesnv] Ändra sökvägen till System32 DRIVERS nv4_mini.sys

8. Samma sak här [HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesnv4]
Ändra sökvägen till System32 DRIVERS nv4_mini.sys

Skriv gärna hur det gick.

[ Detta Inlägg ändrades av: Hogan den 2002-04-17 22:11 ]

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
163858
April 17, 2002 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Något som funkade för mig var att se till att inga enheter delade IRQ, inga mer loops, inget mer sprakande ljud osv.

Många har löst problemet genom att "stänga av" all form av överklockning o kört sitt minne på minst aggresiva inställningarna osv.

BTW: Det är inte en bugg i DirectX, det händer i Open GL också, och även när ingen 3D eller Direct Draw används osv.

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
Member Since:
April 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
163998
April 18, 2002 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Många spel som använder OpenGL kräver även DirectX, därför är det ett DirectX problem, ta t,ex Jedi Outcast den använder Q3-motorn men där är det DirectX som strular i det spelet med just "infinite loop".

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
Member Since:
February 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
164066
April 18, 2002 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

har du ine läst vias rapport? (kanske inte var vias men en rapport om problemet var det..) smile
ingen vet vad som orsakar infinitive loopen, de letar fortfarande efter det....

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
Member Since:
April 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
164115
April 18, 2002 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo jag har säkert fel i vanlig ordning smile Tycker det är skumt att man inte ska kunna komma till rätta med problemet efter så lång tid. Har läst alla möjliga och omöjliga lösningar på detta problem. På Microsoft verkar det som om man inte vet om problemet, dra ner "Hårdvaru acc" vill dom att man ska göra!!!

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
164117
April 18, 2002 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt häner det även i situationer där DirectX inte är inblandat. Bevis nog tycker jag iaf. smile

Men problemet verkar vara värst under vissa förutsättningar:
VIA + Athlon + GeForce 3 + överklockning/tweakning + Windows XP (och 2000 till viss del) verkar vara den mest sårbara konfigurationen man kan stöta på

[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-04-19 01:06 ]

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
164124
April 18, 2002 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-18 23:39, UndaC wrote:
Som sagt häner det även i situationer där DirectX inte är inblandat. Bevis nog tycker jag iaf. smile

Men problemet verkar vara värst under vissa förutsättningar:
VIA + Athlon + GeForce 3 + överklockning/tweakning verkar vara den mest sårbara konfigurationen man kan stöta på

Men detta händer även många som kör med P4...

Personligen så tror jag att detta har med Nvidia att göra...jaja det finns fler teorier än lösningar på detta ytterst jobbiga problem.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
164132
April 18, 2002 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-19 00:09, skiroy wrote:
Men detta händer även många som kör med P4...

Personligen så tror jag att detta har med Nvidia att göra...jaja det finns fler teorier än lösningar på detta ytterst jobbiga problem.

Jo fast det händer med Radeon oxå, o även Kyro har jag hört

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
Member Since:
April 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
164133
April 18, 2002 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Även M-kort med Intel-chip har detta problem.

Kolla i Windows/Logfiles/Watchdog/. Man blir förvånad över hur många som haft det nån gång.

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
Member Since:
June 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
164139
April 19, 2002 - 12:08 am
sp_Permalink sp_Print

Tja, DirectX 8.1 ihop med chipset drivers och NVIDIA drivers är det som samtliga verkar vara överens om, inte CPU beroende alls. Det händer oftare med VIA chipset än andra, men även i vissa fall med iNTEL chipset t.o.m. Hur som helst har jag inte sett skymten av denna bugg sedan detonator 27.xx+. Har du kollat i egenskaperna för gfx kortet att du inte har någon gammal fil med ?!?!?

brydling
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
Member Since:
January 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
164310
April 19, 2002 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Så blir det för mig med när jag kör med Detonator!!!!!!
Blir helt less på det, man får installera vanliga original drivare och installera om 3D MARK

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 189
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL