3Dfx voodoo frågor|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
3Dfx voodoo frågor
mikoto
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 8, 2007 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo, sitter och experimenterar med lite olika Voodoo kort här nu, har lite knepiga problem dock. Tar och börjar med det simplaste.

Jag har Voodoo tvåor för SLI kopling, men jag saknar VGA loopback kabeln, det verkar lite småknepigt att hitta dem lösa, så innan jag biter i sura äpplet och rotar upp någon deal där jag troligtvis får köpa kort + kabel så undrar jag lite om någon har pinout på den?

VGA kontakter hör ju knappast till det mest plågsamma man kan löda så jag borde kunna fixa en själv eller försöka iaf om jag bara hade en pinout att gå på.

Till skillnad från tex scart så verkar ju inte VGA kontakten ha några speciella pinnar för in och ut utan det är pin 1, 2 och 3 som gäller för R, G och B. Men det betyder ju inte att 3Dfx lika gärna kan ha hittat på något eget eller varför inte alla dessa Voodoo 2 tillverkare som kan gjort något eget. Annars borde det ju gå ersätta loopbakc kabeln med en kort förlängningskabel eller som sagt göra en egen utan besvär, någon som kan detta eller orkar kolla upp med en multimeter eller så för att bekräfta? Skulle uppskattas.

Sedan har jag lite problem med att få igång mitt(ena) Voodoo 3 i XP, dem sista "riktiga" 3Dfx drivrutinerna för 2000 hatar mig, varför vet jag inte men dem ger ett bisarrt renderingsfel iaf när Glide hoppar igång och jag får väl prova kortet och dem drivrutinerna på en annan dator men den jag vill få igång det på funkar det iaf inte på.

Jag kollar efter drivers på http://www.falconfly.de/voodoo3.htm så slipper ni eventuellt tipsa om den 🙂

Har provat AmigaSport V3.0 WinXP/Win2Ks driver med som funka fantastiskt ett tag men någon del i renderingen av UT iaf låser grafiken och omstart är det enda som gäller för att komma ur spelet, så den verkar småkörd tyvärr. SFFT Alpha 42s senaste hatar mig mer än vad de officiella gör och låter mig inte ens försöka starta Glide rendering utan ger kort och gott upp en ruta där det står fel, provat installera om några gånger men det blev dem inte gladare av.

Verkar inte vara något fel på kortet om någon undrar då det funkar kalasbra i övrigt, då Voodoo 2 korten funkar kanon på den datorn för UT så verkar det inte vara datorn som är allergisk mot Glide heller utan det verkar vara relaterat till drivrutinerna, windows klagar tom på dem när man startat om datorn efter att UT låst sig, eller ja, grafiken iaf. Resten av spelet tuffar på, bara bilden som "fastnar".

... och om någon försöker säga åt mig att köra opengl eller direct 3D istället i UT så kan ni ge upp redan nu 😉 Det SKA gå.

Hagiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 489
1141839
June 8, 2007 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

asså vad jag trodde så var typ voodoo kort det sämsta man kan ha! ...rätta mig mer än mycket gärna....för jag vill veta...

vad klarar voodoo av för spel...eller vad är bra med ett voodoo kort överhuvudtaget??....ser bara voodoo överallt....och då i datorsammanhang 😛

Omdöme: TS/NH - Ebay - Tradera
Projekt: Lanbox Lite@H20 & Server
Bänkar: 5.6GHz

mikoto
Medlem
1141845
June 8, 2007 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, i dagens läge så är Voodoo korten relativt oanvändbara, just pga den anledningen som är densamma som gör att man skulle vilja ha dem.

Dem kör sitt eget 3D renderingsssytem som Heter Glide, inte Direct 3D eller OpenGl som jag hoppas du hört talas om utan ett tredje som var deras egna, det som Voodoo korten renderade.

I dagens läge är Glide värdelöst mer eller mindre då inga nya grafikmotorer har stöd för glide(utan modifikation) så du kan inte använda korten, eller jo de senare som även kunda köra direct 3D tex kan du ju använda med dagens spel men dem är inte mycket att hurra för då de är långt ifrån starka med dagens mått mätt.

Men vad var Glide bra för då? Jo, utan Glide hade troligtvis 3D grafiken tagit en helt annan riktning, 3Dfx med sina Glide kort revolutionerade 3D grafiken för datorer, detta var till stor del på grund av att deras grafik var extremt snabba(då) och så gott som alla spel hade stöd för dem i mellersta 90-talet och fram tills 2000 ungf, så du kunda köra dina spel snabbt även på en ganska halvdan dator då mycket mer av 3D renderingen skedde på kortet och inte i processorn, det gör även att korten är flaskhalsar på nya moderkort med snabba CPUer då dem helt enkelt inte kan hänga med CPUn längre. Direct 3D och OpenGL var fram tills milleiumskiftet iaf långt mycket långsammare än Glide och krävde mycket starkare datorer för att få lika höga fpser så därför var Voodoo korten och deras Glide väldigt populära ett tag.

Det tog slut dock, Glide renderaders till största delen på grafikkorten men för att göra det var dem extremt optimerade och många funktioner var bortkastade för att kunna få systemet mindre krävande och mindre helt enkelt så det skulle få plats på korten, detta ledde till att Glide tex inte stödjer 32 bitars färgdjup och lite annat. Med tiden blev detta för kraftiga begränsningar och när OpenGL och Direct 3D kom igång så halka Glide efter direkt och 2001 gick 3Dfx i konkurs och köptes upp till största delen av Nvidia.

Så nej, Voodoo trean jag pratar om är ungf 8 år gammalt och i dagens läge inte så hett 😛

men jag hör till den här töntiga skaran med finniga nördar som hävdar att spelen var bättre förr och vill köra Unreal Torunament så vackert som det bara går och då den första Unreal Motorn är groteskt optimerad mot Glide så är det helt enkelt vissa grafiska effekter som inte syns om man inte kör just Glide i det spelet, inget stort dock.

Sedan är jag en fantast för gamla datorer och vill gärna få igång och testa Glide ordentligt för att lära mig hur det funkar bättre bara för skojs skull 🙂

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1141849
June 8, 2007 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print
Airtec
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
1141852
June 8, 2007 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

loopback kabel är en vanlig d-sub fast någon decimerter lång bara. du ska utan problem kunna använda en vga kabel

mikoto
Medlem
1141855
June 8, 2007 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Airtec: Tack, tack. Precis vad jag ville veta 🙂 Bra blir nog det problemet lättare att lösa.

Jalle64: Mm, verkar som om han har använt SFFT Alpha 42 rutinerna då, ska försöka ge dem en chans till då.

Hade jag fått välja hade jag kört Windows 98 istället så hade mycket av mina problem varit lösta men det verka småknepigt att få igång P3 Dual med det så det sket sig...

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
1141861
June 8, 2007 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har kört UT på både Voodoo2 och Voodoo3 under XP i glide så det ska inte vara några problem. Du får väl testa att dra in Win 2000 annars. Flyter för övrigt på riktigt bra även i högre upplösning på mitt Voodoo5. Gamla 3dfx kort är nostalgi, funderar själv på att dra in Win 98 på någon gammal burk med dubbla Voodoo2 och köra GTA1 i glide.

Hagiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 489
1141862
June 8, 2007 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

mikoto wrote: Nja, i dagens läge så är Voodoo korten relativt oanvändbara, just pga den anledningen som är densamma som gör att man skulle vilja ha dem.

Dem kör sitt eget 3D renderingsssytem som Heter Glide, inte Direct 3D eller OpenGl som jag hoppas du hört talas om utan ett tredje som var deras egna, det som Voodoo korten renderade.

I dagens läge är Glide värdelöst mer eller mindre då inga nya grafikmotorer har stöd för glide(utan modifikation) så du kan inte använda ....................................................................................................................................

Tackar för din beskrivning!....och ja jag vet vad OpenGl och Direct 3D är 😀 hehehe

...men koolt...nu vet jag varför de var så revolutionerande...fram till det kom bättre processorer...riight? Do I get it?

Omdöme: TS/NH - Ebay - Tradera
Projekt: Lanbox Lite@H20 & Server
Bänkar: 5.6GHz

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1141870
June 9, 2007 - 12:42 am
sp_Permalink sp_Print

Hagiz wrote: asså vad jag trodde så var typ voodoo kort det sämsta man kan ha! ...rätta mig mer än mycket gärna....för jag vill veta...

vad klarar voodoo av för spel...eller vad är bra med ett voodoo kort överhuvudtaget??....ser bara voodoo överallt....och då i datorsammanhang 😛

Din fråga är nästan lite galet historielöst må jag säga. 😀
3DFX Voodoo är idag galet kult att leka med när det gäller äldre spel och vem vill inte kunna spela gamla goda spel med ljuva minnen? 🙂

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1141874
June 9, 2007 - 4:41 am
sp_Permalink sp_Print

ojoj, väcker riktgit gammla minnen till liv, minns när jag fick mitt Diamond 3DFX 8Mb, tror det kostade 2500 ungefär 🙂 Har det fortfarande kvar i någon låda märk "Bra att ha" 😀

Kanske skulle skrämt igång en gammal P3a och spelat lite riktgit gammla spel.

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
1141879
June 9, 2007 - 5:56 am
sp_Permalink sp_Print

ångrar bittert att jag tappat bort mitt orchid 4mb kort...

jag och en polare importerade från usa för att få tag i dem då de kom...

har ett 3dfx voodoo2 12mb kort dock som jag sparat tillsammans med en gammal pentiumpro 200mhz mobo / 256mb minne + en awe32 som jag tänkte bygga ihop nån dag då jag har för lite att göra...

dos + win95 installation torde göra tricket för en retro maskin 🙂

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1142720
June 14, 2007 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

Kom också ihåg mitt Creative VooDoo 2 8mb som jag pejjade 2500 för. Och hur snyggt Unreal var med Glide. Det var verkligen helt ofattbart vackert.

Kan verkligen inte förstå hur 3DFX kunde spela sina kort så jädrans dåligt emot slutet. Att gå ifrån monopol till konkurrs på sån kort tid.

*edit
Spelutvecklingen på sju år?
http://www.beyondunreal.com/im.....007_20.jpg" alt="" />

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 203
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL