4 mån moderkort (asus) trasigt redan?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
4 mån moderkort (asus) trasigt redan?
Fred26
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 134
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 18, 2006 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Hej alle.

Uppgraderade datorn häromveckan och sålde dom äldre prylarna till en kompis. Nu rapporterade han att när han startade upp kortet så gick skärmen helsvart utan ens ett pip (eller två) från moderkortet. Han är en erfaren data-nörd och bygger egna datorer.

Jag skruvade isär datorn och prövade att starta upp dom individuella komponenterna separat i en annan dator jag har vid sidan om:

RAM minnet funkar bra på annan dator
Nätaggregatet funkar bra på annan dator
Grafikkortet funkar bra på annan dator
Hårddiskar funkar bra på annan dator

Detta låter för mig som ett fel på moderkortet. Moderkortet ger ej ifrån ett pip från den interna högtalaren för att påvisa vilket typ av fel det är. Jag har prövat allt utom att byta CPU vilket jag ska göra vid närmaste tillfälle.

Vid tidpunkten för felet så hade datorn, i samma konfiguration, fungerat felfritt sedan inköpet av Moderkortet och detta är första allvarliga incidenten som inträffat. Värmen i Data-chassit, moderkortet och CPU har alltid varit inom acceptabla parametrar (40-45 grader genomsnitt, har väldigt bra chassi: Thermaltake Soprano) under hela driften. Inte heller gjordes det någon mjukvaro uppdatering/installation heller vid felets tidpunkt. Lys-dioden på moderkortet lyser grönt. Jag har rensat CMOS minnet via bygeln. Jag har bytt batteri på moderkortet. (gamla batteriet är numera isatt igen däremot)

Så vad tror ni gubbs? CPU eller moderkortet?

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
1102341
December 18, 2006 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Det är svårt att säga om det är CPU'n eller moderkortet, enda sättet är att testa båda, antingen med en annan CPU eller testa CPU'n i ett annat moderkort.
I värsta fall så är ju båda sönder 😛
Hände för mig en gång när processorn rykte, den tog med sig något från moderkortet eller vice versa, så jag fick byta båda 🙂

Fred26
Medlem
1102348
December 18, 2006 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: Det är svårt att säga om det är CPU'n eller moderkortet, enda sättet är att testa båda, antingen med en annan CPU eller testa CPU'n i ett annat moderkort.
I värsta fall så är ju båda sönder 😛
Hände för mig en gång när processorn rykte, den tog med sig något från moderkortet eller vice versa, så jag fick byta båda 🙂

Fasen..Var rädd för det. Jag ska ner till det lokala data-hänget och höra om dom kan göra en snabb CPU koll.

Det jag försöker lista ut på egen hand är hur fasen det gick till. Den funkade när jag tog isär den för uppgraderingen. Jag bygger mina egna datorer och är erfaren byggare...(med vissa svaga områden) så jag tror inte jag har sabbat kortet genom misshantering.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1102355
December 18, 2006 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ptja, i normala fall skulle jag säga att CPU'n var trasig, eftersom moderkortet inte ger ett pip ifrån sig ens, men eftersom det är ett Asus, måste jag på ren reflex säga att det är det som är felet... Prova köra en rejäl CCMOS annars, kan uppstå så mycket roliga grejer med Asus-prylar...

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1102457
December 18, 2006 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med meanie här.

Visst...Asus kan vara ok men personligen så skulle jag inte köpa mig ett Asus.

Fred26
Medlem
1102468
December 18, 2006 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä vi körde en CMOS förut..funkade inte.

Är det rellevant att den gröna lys-dioden på moderkortet lyser trots att bildskärmen är helsvart?

En sak, min polare nämnde att vid startup så gick hans IDE-hårddiskar igång (ett litet startup-surr bara) men inte hans SCSI-diskar alls.

Rellevant?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1102506
December 18, 2006 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Den gröna dioden lyser så länge kortet har ström. Angående diskarna, så går ju diskar igång så fort de har ström, så jag skulle inte hoppas på allt för mycket på någon lösning den vägen...

Fred26
Medlem
1102507
December 18, 2006 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä någon lösning via HD trodde jag inte på :). Det var bara ovanligt beteende jämförelse med min polares tidigare moderkort då alla diskar snällt och lydigt hostade upp något ljud.

Tänkte utifall det gav någon slags ledtråd till det hela.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 79
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL