June 7, 2005
Hej alle.
Uppgraderade datorn häromveckan och sålde dom äldre prylarna till en kompis. Nu rapporterade han att när han startade upp kortet så gick skärmen helsvart utan ens ett pip (eller två) från moderkortet. Han är en erfaren data-nörd och bygger egna datorer.
Jag skruvade isär datorn och prövade att starta upp dom individuella komponenterna separat i en annan dator jag har vid sidan om:
RAM minnet funkar bra på annan dator
Nätaggregatet funkar bra på annan dator
Grafikkortet funkar bra på annan dator
Hårddiskar funkar bra på annan dator
Detta låter för mig som ett fel på moderkortet. Moderkortet ger ej ifrån ett pip från den interna högtalaren för att påvisa vilket typ av fel det är. Jag har prövat allt utom att byta CPU vilket jag ska göra vid närmaste tillfälle.
Vid tidpunkten för felet så hade datorn, i samma konfiguration, fungerat felfritt sedan inköpet av Moderkortet och detta är första allvarliga incidenten som inträffat. Värmen i Data-chassit, moderkortet och CPU har alltid varit inom acceptabla parametrar (40-45 grader genomsnitt, har väldigt bra chassi: Thermaltake Soprano) under hela driften. Inte heller gjordes det någon mjukvaro uppdatering/installation heller vid felets tidpunkt. Lys-dioden på moderkortet lyser grönt. Jag har rensat CMOS minnet via bygeln. Jag har bytt batteri på moderkortet. (gamla batteriet är numera isatt igen däremot)
Så vad tror ni gubbs? CPU eller moderkortet?
January 20, 2003
Det är svårt att säga om det är CPU'n eller moderkortet, enda sättet är att testa båda, antingen med en annan CPU eller testa CPU'n i ett annat moderkort.
I värsta fall så är ju båda sönder 😛
Hände för mig en gång när processorn rykte, den tog med sig något från moderkortet eller vice versa, så jag fick byta båda 🙂
June 7, 2005
Guufi wrote: Det är svårt att säga om det är CPU'n eller moderkortet, enda sättet är att testa båda, antingen med en annan CPU eller testa CPU'n i ett annat moderkort.
I värsta fall så är ju båda sönder 😛
Hände för mig en gång när processorn rykte, den tog med sig något från moderkortet eller vice versa, så jag fick byta båda 🙂
Fasen..Var rädd för det. Jag ska ner till det lokala data-hänget och höra om dom kan göra en snabb CPU koll.
Det jag försöker lista ut på egen hand är hur fasen det gick till. Den funkade när jag tog isär den för uppgraderingen. Jag bygger mina egna datorer och är erfaren byggare...(med vissa svaga områden) så jag tror inte jag har sabbat kortet genom misshantering.
February 12, 2003
Ptja, i normala fall skulle jag säga att CPU'n var trasig, eftersom moderkortet inte ger ett pip ifrån sig ens, men eftersom det är ett Asus, måste jag på ren reflex säga att det är det som är felet... Prova köra en rejäl CCMOS annars, kan uppstå så mycket roliga grejer med Asus-prylar...
June 7, 2005
Nä vi körde en CMOS förut..funkade inte.
Är det rellevant att den gröna lys-dioden på moderkortet lyser trots att bildskärmen är helsvart?
En sak, min polare nämnde att vid startup så gick hans IDE-hårddiskar igång (ett litet startup-surr bara) men inte hans SCSI-diskar alls.
Rellevant?
1 Guest(s)