June 11, 2001
Jag tror inte att det är någon fantastisk skillnad, däremot har den 2x1 MB cache. Det kan nog ge en hel del, men jag tror ändå att det kostar mer än det smakar, mer ramminne är nog en bättre investering, alternativ ett nytt grafikkort.
När jag söker av internet för information får jag fram uppgifter som pekar på att du har ett system som är bra men inte optimalt. Detta eftersom grafikkortet inte är dåligt nog att byta upp till X1900XTX, utan att det kommer att kosta. Tyvärr är det ett budgetkort.
Du har ungefär målat in dig i ett hörn, att byta ut delarna i datorn skulle i princip kosta mer pengar än prestanda. Alternativet skulle vara om du kan köpa ett X1900XTX för halva priset eller lägre. Men det är nog svårt.
Den största vinsten skulle vara grafikkortet (enligt tester så är X1900XT 319,1% snabbare än X1900GTO.
Processorn skulle i princip vara 114% av din nuvarande. Med tanke på att den är x2 och 1 MB Cache kan den komma upp i 130%-150%. Detta skulle i optimala sammanhang innebära att du får en processor som är 1,5 gånger snabbare än din nuvarande. Regeln för processorbyte innebär att man skall byta till en processor med minst dubbla hastigheten.
Ramminnet är det som ger mest prestanda för stora program och spel. Där skulle 2 GB ram ge ganska betydande prestanda.
Jag kan inte ge ett exakt tips på vad du skall göra, men jag förmodar att grafikkortet eller ramminnet ger mer än vad processorn kommer att göra.
August 28, 2004
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=308955 kanske?
Dock inte X2, men du spar en slant.
June 6, 2006
Okej , men om vi säger såhär. Processorer med socket 939 kommer att sluta säljas väldigt snart har jag hört om dom inte redan ha slutat tillvärkas .
Dom kommer ju att gå ner rätt mkt i pris nu när conroe e ute på marknaden så jag tänkte att man kanske skulle kunna vinna en slant på dedära.
de borde ju vara bättre att köpa en cpu nu när dom finns på marknaden ist för att komma på och göra de när de e försent .
men om vi säger såhär , vad jag ska göra först.
1. Ny CPU
2. Ett till x1800GTO
3. Nytt Ram .
De e ju att jag nyss köpt nytt moderkort och graffe så jag har inte speciellt mkt lust att köpa ett nyt sådant igen eftersom jag kan mata in ett till å köra CF 🙂
March 11, 2003
GoesHs wrote: Sen så här jag ute efter rätt fina scores i 3Dmark med 🙂 så en cpu borde hjälpa tänkte jag 😀
En 4400+ kommer inte att hissa upp dina poäng i 3DMark så mycket, men datorn kommer att bli bättre att spela på.
3DMark01 är nog det enda som kommer att få en liten boost, och de andra är skillnaderna mellan en A64 i 1,8 och 2,2Ghz rätt oväsentliga.
Begagnatpriset på en 4400+ bör nog inte vara mer än kanske 2000-2500kr, men de är inte helt jättelätta att hitta. Vill du ha mer ren spelprestanda skall du leta efter en 4000+ singelcore eller liknande. De presterar bättre.
March 11, 2003
GoesHs wrote: ahaa okej , då blir de nog en 4000+ singelcore . Hur är en 4000+ singelcore att klocka ? hur högt borde jag få upp den innan CPU´n inte vill mer ?
San Diego klockar väl i allmänhet ganska bra. Hur högt du får den beror ju oftast på hur bra minnen, moderkort, nätagg och kylning du har.
July 28, 2001
GoesHs wrote:
och hur länge dröjer det innan prissänkningarna kommer inom AMD.
24 juli sänks priserna..
http://www.dailytech.com/artic.....ewsid=3361
2 Guest(s)