October 16, 2003
Tja!
Har nu 2 st 1048 MB minnesstickor från OCZ, PC8500, 1066mhz, men funderar på att uppgradera till 4 gb innan man köper Vista till hösten.
Övrig maskinvara
CPU: Intel E6600 (vad annars? hehe)
Moderkort: ASUS P5N32e-SLI
Minne: OCZ PC8500 1066 mhz
Grafikkort: ASUS 8800GTS 640 MB
ngra frågor:
1. Vad blir bäst ur prestandasynpunkt: 2 st 2048 MB minnesstickor eller 4 st 1024 MB minnesstickor??
2. Har hört på omvägar att om moderkortet har HT (hyperthreading) så får man prestanda vinst om man fyller ut minnesplatserna, stämmer detta?
3. Använder mitt moderkort HT, hittar ingen info om d på ASUS hemsida
4. Ngn som vågar sig på hur värmeutvecklingen förändras om man kör 4 stickor á 1024 MB eller 2 st stickor á 2048 MB??
5. Rent uppgraderingsmässigt måste ju 2 st 2048 MBs stickor vara bäst då man fortfarande har 2 platser kvar, så man kan uppgradera ytterligare
6. Står så här i min manual till moderkortet:
"Support SLI Ready Memory Technology"
"SLI READY MEMORY 1200 MHZ"
Betyder detta rent tekniskt att ja skall kunna köra mina minnen i 1200 MHZ?
Mina nuvarande minnen är ju SLI ready, spelar det ngn roll? är inte alla dual channel (matchade stickor) SLI ready?
Vinner jag en märkbar skillnad mot att ha antingen 4 st stickor á 1024 MB eller 2 st stickor á 2048MB
Funderar på dessa:
https://www.datorbutiken.com/h.....6TWX2800C5
eller
https://www.datorbutiken.com/h.....96QX2800C5
/Rickard
December 24, 2002
som jag har förstått det används inte HyperThreading längre..
skulle ta 2st 2GB stickor för att underlätta vid en framtida uppgradering..
plus att då kan du ju slänga in 2st av dina andra stickor så får du 6GB
men, det är förstås fråga om pris... 2GB stickor är ganska dyra om man jämför med 1GB
October 16, 2003
jonte_power wrote: som jag har förstått det används inte HyperThreading längre..
skulle ta 2st 2GB stickor för att underlätta vid en framtida uppgradering..
plus att då kan du ju slänga in 2st av dina andra stickor så får du 6GBmen, det är förstås fråga om pris... 2GB stickor är ganska dyra om man jämför med 1GB
hmm okeej, skumt, för HT var väl INTELs stora sak med pentium 4 processorerna?
nä d e faktiskt billigare med 2*2 GB än med 4*1 GB, 2*2 GB kostar 2199, medans 4*1 GB kostar 2499 kr.....iaf på DB.com
July 11, 2006
http://news.softpedia.com/news.....4487.shtml
The 32-bit editions of Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, Enterprise and Ultimate, all support a maximum of 4 GB of RAM
However, with Windows Vista, there is a clear distinction between the maximum supported physical memory and the virtual addresses that the operating system will use. The x86 editions of Vista will not deliver full support for all the RAM installed in the case that this amounts to 4GB
The typical available RAM for the OS will be reduced to between 3 GB and 3.4 GB.
So if you want to fully utilize your physical memory of 4 GB or more in Windows Vista, the only way is to install 64-bit Windows Vista operating system which uses 64-bit addressing enabling virtually the entire amount of installed RAM to be made available on computers that have large address infrastructures (where the entire system has more than 4 GB addressing capabilities via the processor, chipset, physical memory capacity, etc), by moving the virtual memory address range needed by the system PCI, I/O and RAM out of the 4GB address space.
June 11, 2001
Det kommer att fungera, begränsningen blir möjligtvis att windows visar lägre värden, men detta beror på att kerneln är resarverad ett viss mängd.
Om grafikkortet är integerat så sänks det fysiska totala minnet rakt av.
Det windows gör är att ladda sin kernel fullt ut vid 4096 MB. Det faktiska minne som blir synligt är då 3,5GB eftersom kerneln då tar 512 MB.
Tänk på att det bara är faktiskt minne som är systemets riktiga minne. Oftast så visas minne med resarverade och delade värden vilket gör att resultatet blir svårläst, dessutom då program även använder samma buffert i vissa fall som tex fönster då en fönsterhanterare kan kräva 128 MB ram, men 64 av desssa delas av alla program som är igång för att visa fönstren.
Dessutom så är minnet den del av programmet som laddats in för snabb åtkomst, dom beräkningar som processorn utför och stora hanteringar av operativsystemet är inte det minne där programmet ligger utan är även det en egen del. Därför är egentligen omöjligt att få hela ramminnet då delar av det automatiskt är resarverade till systemberäkningsresurser.
Det är alltså skillnad på det minne där programmet laddats in och där operativsystem och processor utför beräkningar.
I windows 3.1 Stod det att jag hade 256 MB ram på en maskin med 32 MB verklig RAM. Detta pga av att systemet räknade in swapfilen i ramminnet. Så allt går att påstå med siffror.
1 Guest(s)