July 18, 2005
nyss installerat nytt ljudkort, Ett Creative SE AUDIGY och 5.1 ljudsystem från creative, 5900 hette det. Då jag går på inställningar för ljudkortet och gör ett test, front right left right rear left rear right, middle, så låter det ur alla. Men inte någonannanstans? är det för inga musikfiler stödjer det ? låter absolut ingenting ur 3 högtalare, tycker de känns onödigt? testade stoppa i en dvd-film och spela upp.. men det var samma där.. bara ur 2 högtalare :/ har nyaste drivarna och sånt.
January 9, 2004
I princip all musik är i stereo. Vad jag vet så har vanlig mp3 inte stöd för mer än två kanaler, därav ljudet bara i en högtalare.
Det du slagit på är en slags upmix funktion som spelar upp samma ljud i flera högtalare. Altså inte surrround.
För att få äkta surround så måste du ha en ljudkälla med flera kanaler. Vanligtvis en DVD film som oftast kommer med ett ljudspår i Dolby Digital 5.1
Vissa spel har även surround stöd och då måste man slå på det i inställningarna.
Kort och gott. Försök att skippa upmix på stero käller så mycket som det går. Musiken låter oftast sämmre på fler kanaler än två.
July 18, 2005
jo märkte som det.. har aldrig känt nån riktig surround känsla än, men det fanns CMSS, stereo upmix och även "stereo surround", då jag aktiverade det så lät det genast bättre. ur alla högtalare även där, det står att det är :
"the stereo signal is played over each speakerpair ( Stereo x2 or stereo x3)
Och det betyder ?
June 11, 2001
Väldigt enkelt så betyder det att om du har 4 högtalare så kommer du att ha 2 högtalare som är vänster och 2 som är höger.
den 5:e kommer att vara center och spela upp lite av varje sida.
.1 är bashögtalaren och spelar upp dom lägsta frekvenserna.
Beroende på hur bra programmet är så ska center spela upp dom frekvenser som ligger snyggast i vanligt tal och dom som är mest närvarande. När du ser en film vill du att dom du ser talar i centrum av bilden och att dom som kommer in från sidan talar i ena kanten. Med en fejkad 5.1 så går det bara att spela upp frekvenser som passar bäst för placeringen. Här är det alltså beroende på hur avancerat program du har, då programmet inte vet om det är en man eller kvinna och heller inte vet om det är en person eller utrustning som har samma frekvens som vanliga röster brukar ligga på.
1 Guest(s)