April 29, 2004
520 watt hur höga elkostanader bruka ni ha som har 520 watt
Ni som har dator på dyngt om månand efter månad , med 520 watt
Har ni fått betala mer i elkostandar mot vad ni hade året innan ,
Innan ni bytt till 520 watt i från er gamla PSU strömlådan , störa el kostanader vid slutet av året ,
Jag har haft min dator på i ca 4 månader , utan att att haft den avstängt .
föra året hade jag ca års förbrukning 4300 watt med 350 watt PSu ,
Jag har på en stark chassi fläkt som drar 125 i luft flöde väldigt kraft sug
Har sammanlagt 5 chass i fläktar + att min cup kylare drar en hel del ström hyper 48
ora mig min nästa el räkning kommer öka ytterliga par tussen lapper i el kostander vid slutet av året tankar mycket , låter datorn köra i full kraft , för håla ner tempraturen
Skulle vilja höra lite syn punkter uppfattning hur ni har regagerat efter 1 års användning av en dator med 520 watt .
Om det är dyrt att ha på en datorn dyngt om med 530 watt , ?
April 29, 2004
Ora sig , el i sverig inte biligt , för året kostade min el ca 4000 kr utan avgifter för min lägeheten 3 års avtal
först året i år som jag använder chassi fläktar , kraftig cup kylare ,
aldrig använt chassi fläktar ,
har 5 stycken fläktar
3 stycken 120 x120 en av dem drar 125 luft flöde
1 styck 1st80x80
1st 90x90
hyper 48 , ny cup kylare
föra året hade jag en vanlig enkel dator ,
Jag har byggt mig en kraft dator ,
February 21, 2003
jag ser min servers som ett sätt att värma källaren 😛
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
March 10, 2003
Köp en elmätare på classe för att kolla vad datorn drar.
http://www.clasohlson.se/WAG.a.....8;sw=17825
Den dator som drar mest är min server och den drar inte så fasligt mycket ändå.
Har ett 430w agg och den går dygnet runt. Gissar på att den slurpar knappt 250w av det.
då alla delarna inte går på maxbelastning hela tiden.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 23, 2001
Gorgeous-George wrote: Det är nog bättre för dig att kolla upp hur pass bra ditt kylskåp fungerar eller att släcka nån lampa därhemma, istället för att oroa dig för några chassifläktar..
Din dator kanske ändå bara drar 200w.. Som sagt släck några lampor i stället och det finns annat som drar ström, (dock inte dygnet runt) såsom Spis ~3000W, Micro ~1000W.. osv..
May 10, 2003
Gabor wrote: 520 watt hur höga elkostanader bruka ni ha som har 520 watt
Ni som har dator på dyngt om månand efter månad , med 520 watt
Har ni fått betala mer i elkostandar mot vad ni hade året innan ,
Innan ni bytt till 520 watt i från er gamla PSU strömlådan , störa el kostanader vid slutet av året ,Jag har haft min dator på i ca 4 månader , utan att att haft den avstängt .
föra året hade jag ca års förbrukning 4300 watt med 350 watt PSu ,
Jag har på en stark chassi fläkt som drar 125 i luft flöde väldigt kraft sug
Har sammanlagt 5 chass i fläktar + att min cup kylare drar en hel del ström hyper 48Som redan sagts datorn drar inte mer för att man har kraftigare nätagg. Komponenterna är det som drar så har du samma som du hade med ditt 350agg blir det ingen skillnad.
ora mig min nästa el räkning kommer öka ytterliga par tussen lapper i el kostander vid slutet av året tankar mycket , låter datorn köra i full kraft , för håla ner tempraturen
Skulle vilja höra lite syn punkter uppfattning hur ni har regagerat efter 1 års användning av en dator med 520 watt .Om det är dyrt att ha på en datorn dyngt om med 530 watt , ?
Komponenterna i datorn drar ström har du samma som förut blir det ingen skillnad mot förut även om du känner att du vill ha ett kraftigare nätagg.
July 14, 2005
Gabor wrote: Ora sig , el i sverig inte biligt
El i Sverige är galet billig kan jag säga, dock så använder vi väldigt mycket i el i sverige då klimatet tvingar oss till det. Kan lova dej att elen i medelhavsländer är väldigt många procent högre, men de som lever där behöver inte använda lika mycket som vi då det oftast är varmt där.
November 23, 2001
Elias wrote: [quote=Gabor]Ora sig , el i sverig inte biligt
El i Sverige är galet billig kan jag säga, dock så använder vi väldigt mycket i el i sverige då klimatet tvingar oss till det. Kan lova dej att elen i medelhavsländer är väldigt många procent högre, men de som lever där behöver inte använda lika mycket som vi då det oftast är varmt där.
Jag läste att i t.ex. Spanien användes mer kWh/person än i Sverige, eftersom de har i princip AC i varje hus dygnet runt. Medan vi i Sverige bara värmer på vintrarna, dessutom använder folk i Sverige bergvärme, värmepump osv.
Så det så, men elen är relativt billig, det är väl Tyskland, Polen och Danmark som har billigare, men de har massa billig dålig kolkraft också...
November 23, 2001
Elias wrote: [quote=Gabor]Ora sig , el i sverig inte biligt
Jag läste att i t.ex. Spanien användes mer kWh/person än i Sverige, eftersom de har i princip AC i varje hus dygnet runt. Medan vi i Sverige bara värmer på vintrarna, dessutom använder folk i Sverige bergvärme, värmepump osv.
Så det så, men elen är relativt billig, det är väl Tyskland, Polen och Danmark som har billigare, men de har massa billig dålig kolkraft också...
May 1, 2005
Gorgeous-George wrote: Det är nog bättre för dig att kolla upp hur pass bra ditt kylskåp fungerar eller att släcka nån lampa därhemma, istället för att oroa dig för några chassifläktar..
har du nått på standby? för saker som står på standby drar en väldig massa ström de me. Dock inte så mycket som när de e på, men ändå. Elspisar, de kan också vara en av orsakera. Tror verkligen inte det är din dator som är boven i dramat här. Som goerge sa också. Ditt kylskåp. Gissar att det är ett sånt med frys också? har du en igenfrostad frys kanske? eller glömmer du ofta att stänga dörrarna?
Henry
July 14, 2005
Har ett Topower 520 Watt, men som sagt är det bara ett mått på kapaciteten.
Vår el ingår i hyran, så här håller vi atmosfären elektrisk!
Elektrostatiska högtalarna fräser som Jakobs stegar :trans: och det är ett onaturligt Norrsken längsefter Kabelmattorna härinne :colors:
/Tidsdjuret
October 7, 2002
jarlen wrote: Jag läste att i t.ex. Spanien användes mer kWh/person än i Sverige, eftersom de har i princip AC i varje hus dygnet runt. Medan vi i Sverige bara värmer på vintrarna, dessutom använder folk i Sverige bergvärme, värmepump osv.
Elen i Tyskland är i alla fall dyrare i Sverige, tror det gäller de andra länderna du skrev också. Internationellt sett ligger elpriserna väldigt lågt i Sverige...
1 Guest(s)