January 18, 2006
Har läst runt lite här på forumet, och är glad att jag hittat hit för det finns mycket vettig information. 🙂
Jag är precis i hugget o ska köpa min första bärbara, men jag försöker alltid o göra så mycket research som möjligt. Därför har jag ett par frågor, och jag hoppas dom inte ställts alltför många gånger ;
Har lagt mig i 15.000kr klassen, eller där omkring.
Grejen är den att jag läste nånstans att man borde satsa på en 7200rpm'are till sin laptop, o sen dess har jag letat runt lite, men det verkar vara ganska standard med 4200/5400rpm. Kan inte påminna mig om att jag sett nån med 7200rpm faktiskt. Ska man nöja sig med 5400rpm? Till och med laptops för 20 lakan har ofta endast 5400rpm. När kan man tänka sig att 5400rpm gör sig till en flaskhals?
Har hittat ett par jag är intresserad av:
http://www.datorbutiken.com/se.....AC5512WLMI :Acer Aspire 5512WLMi
och
http://www.dustin.se/dacsaport.....5010088102 :TOSHIBA SAT M60 PM
för dom som orkar bry sig ;p det begär jag inte.
Men den första har bara 4200rpm och är en acer - vilket jag har blivit lite skeptisk till efter några trådar här på NH :D.
Den andra, Toshiban känns skön, men kostar 2000kr mer och har endast 128mb videominne... Vilket jag är rädd ska va lite i underkant. Nån som har info på det?
Några punkter jag inte tänker förhandla om är: 1gb ram minne och minst 80Gb hd. Och en skön skärm. En polare sa att jag absolut borde satsa på en skärm som fixar 1400*1050 i upplösning, men de flesta laptop skärmar verkar vara widescreens(1400*900) idag. Har det blivit nån standard eller? Är det behagligt med ws monitor?
Tack för ett skönt svenskt forum!
Vänliga hälsningar, Jonas
November 22, 2001
f33der wrote: Har läst runt lite här på forumet, och är glad att jag hittat hit för det finns mycket vettig information. 🙂
Jag är precis i hugget o ska köpa min första bärbara, men jag försöker alltid o göra så mycket research som möjligt. Därför har jag ett par frågor, och jag hoppas dom inte ställts alltför många gånger ;Har lagt mig i 15.000kr klassen, eller där omkring.
Grejen är den att jag läste nånstans att man borde satsa på en 7200rpm'are till sin laptop, o sen dess har jag letat runt lite, men det verkar vara ganska standard med 4200/5400rpm. Kan inte påminna mig om att jag sett nån med 7200rpm faktiskt. Ska man nöja sig med 5400rpm? Till och med laptops för 20 lakan har ofta endast 5400rpm. När kan man tänka sig att 5400rpm gör sig till en flaskhals?
Har hittat ett par jag är intresserad av:
http://www.datorbutiken.com/se.....AC5512WLMI :Acer Aspire 5512WLMi
och
http://www.dustin.se/dacsaport.....5010088102 :TOSHIBA SAT M60 PM
för dom som orkar bry sig ;p det begär jag inte.Men den första har bara 4200rpm och är en acer - vilket jag har blivit lite skeptisk till efter några trådar här på NH :D.
Den andra, Toshiban känns skön, men kostar 2000kr mer och har endast 128mb videominne... Vilket jag är rädd ska va lite i underkant. Nån som har info på det?Några punkter jag inte tänker förhandla om är: 1gb ram minne och minst 80Gb hd. Och en skön skärm. En polare sa att jag absolut borde satsa på en skärm som fixar 1400*1050 i upplösning, men de flesta laptop skärmar verkar vara widescreens(1400*900) idag. Har det blivit nån standard eller? Är det behagligt med ws monitor?
Tack för ett skönt svenskt forum!
Vänliga hälsningar, Jonas
Undvik både 7200 och 4200 skulle jag säga.
4200 är väldigt slött och 7200 är väldigt varmt.
En 5400rpm med 8mb chache tycker jag är det bästa valet i en laptop.
Grafikminnet spelar ingen roll på de korten, de är inte snabba nog att utnyttja extra 128Mb.
Widescreen e en smaksak, personlig är jag inte speciellt förtjust i det.
Toshiban ser ju klart bäst ut, men är galet tung. Ska du ha datorn med dig mycket rekommenderar jag att du letar efter en som väger max 2.5Kg. Hittar inget om battertid på toshiban heller.
January 18, 2006
Tack för dina tips! låter som kloka ord.
Hittade precis en ny hjälte som verkar ha allt jag behöver.
http://www.dustin.se/dacsaport.....5010084298
Men frågan om widescreenskärm hänger fortfarande i luften. Att det är en smaksak förstår jag, men det verkar inte finnas många laptops utan widescreen, iallafall inte där jag klickat. Som jag resonerar så måste ju 1280*800 vara tillräckligt över en 15,4 tums yta. Kör ju 1280*1024 på min 19" crt nu.
Jag föreställer mig att det måste bli väldigt smått med högre upplösning än så. Nån därute som sitter på 1400*900 och tycker att det är för hög upplösning? ;p Skulle vara en fin motivator för mig att beställa. 😀
Jo just ja. Någon som har en acer i denna prisklass? Det var nån som hade skrivit att acer kändes väldigt plastiga. Kommer inte ihåg vilken modell det gällde dock. Men man vill ju ha lite kvalitet trots allt. Så om någon kan tala om för mig att acer känns väldigt genuina så vore det perfekt ;p
Mvh, Jonas!
January 18, 2006
Json_81 wrote: Jag hade en laptop med UXGA (1600x1200) på en 15", det tycker jag är ganska lagom.
Men jag är ganska extrem, de flesta som såg datorn undrade hur jag kunde se något 🙂
:O Haha, det måste verkligen va skitlitet då. Jag som tycker 1600*1200 blir onödigt smått på min 19tummare kan omöjligt behöva så hög upplösning 🙂
Tack för info. igen.
January 18, 2006
arion wrote: Den sista datorn du nämner verkar vara ett bra val. Om du kör 1280x1024 nu på din 19" så bör ju detta räcka. Sen så är ju grafikkortet hyffsat också, så du kommer ju kunna spela det mesta vilket jag tror att du vill, eller ska du ha/har en annan dator för spel?
Helt rätt, jag vill kunna spela lite då å då 😉
Har kommit fram till att det står mellan dessa två Acer's
http://www.dustinhome.se/dacsa.....5010084298 Aspire 1694
&
http://www.dustinhome.se/dacsa.....5010088970 Aspire 5024 (som verkar vara väldigt populär, iaf på pricerunner)
Jag tycker dom ser nästan identiska ut, men jag är lite nyfiken på vilken processor som har övertaget här... Amd Turion 64 eller Pentium Centrino 2.0ghz. Som jag har förstått det är centrinon strömsnålare, men ändå jäkligt snabb? Sen har ju 1694'an lite vassare hårddisk också.
Sen verkar det som att Acer har sugig support, men det verkar också som att man får jäkligt mycket för pengarna. Andra märken med den här specen i en laptop kostar ju lätt ett par tusen mer.
Några åsikter på dessa två? 🙂 Jag värderar era kommentarer högt!
March 14, 2001
Jag har lillebror till 5024, alltså 5021, den är jag väldigt nöjd med.. Visst vissa saker skulle man ju gärna vilja ändra på men man fick ju så pass mycket dator för runt 10.000:- så då får ju saker som kvalitet lida lite, och det är inte väldigt dåligt kvalitet och finnish utan bara lite plastig här och där, dock inget jag stör mig på..
Och ws är ju en smak sak, men om man som mig kollar på mycket film på datorn, för att man inte orkar bränna ut eller använda tv-ut, så är ju ws ypperligt bra (om det är ws film då vilket nästan allt är..)
Supporten har man ju hört mycket dåliga saker om men jag har inte varit i kontakt med den ännu så jag vet inte hur den är..
Överlag är jag nöjd med mitt köp, klart man hade velat haft 5400rpm på disken men man kan ju inte få allt för det låga priset..
March 5, 2005
Skulle hålla mig borta från enklakärnor, fattar inte poängen med att köpa en slöare dator baserad på äldre teknik när man kan köpa dualcore bärbar med samma eller bättre batteritid ??
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
256MB X1600 mobile PISKAR x700 i allt och lite till.
Jag har tyvärr varit i kontakt med Acers support, och det var ingen rolig erfarenhet ! Har aldrig väntat mindre än 30min och det här är roliga, dom har EN låt som du får höra i telefonkö ! Låt mig säga det en gång till, EN LÅT ! När man har hört "flying high" 6-7 gånger efter varandra börjar man få mördartankar....Inte en chans att jag nånsin igen köper nåt från Acer.
January 18, 2006
Redzo wrote: Skulle hålla mig borta från enklakärnor, fattar inte poängen med att köpa en slöare dator baserad på äldre teknik när man kan köpa dualcore bärbar med samma eller bättre batteritid ??
Jag har tyvärr varit i kontakt med Acers support, och det var ingen rolig erfarenhet ! Har aldrig väntat mindre än 30min och det här är roliga, dom har EN låt som du får höra i telefonkö ! Låt mig säga det en gång till, EN LÅT ! När man har hört "flying high" 6-7 gånger efter varandra börjar man få mördartankar....Inte en chans att jag nånsin igen köper nåt från Acer.
Ahh wtf! 😀 Letade fram en recension om denna laptop, iofs med snäppet högre processorhastighet och mer minne, men den verkar ju helt underbar. Du fick mig helt på andra tankar nu. Fattar inte hur den kan vara så pass billig med dual core och det grafikkortet. Visserligen bara 512mb minne. Men ändå!
Nu blir det massa tänka igen.
Tack för tipset!
December 5, 2003
Json_81 wrote: Grafikminnet spelar ingen roll på de korten, de är inte snabba nog att utnyttja extra 128Mb.
Det har du fullständigt rätt i, de är inte snabba nog at utnyttja extra 128mb men de är snabba nog att uttnyttja mer än 128mb.
f33der wrote: Jag tycker dom ser nästan identiska ut, men jag är lite nyfiken på vilken processor som har övertaget här... Amd Turion 64 eller Pentium Centrino 2.0ghz. Som jag har förstått det är centrinon strömsnålare, men ändå jäkligt snabb? Sen har ju 1694'an lite vassare hårddisk också.
Har själv en 5024WLMi och är väldigt nöjd med den. I prestandan mellan dom där två processorerna skulle jag säga att Pentiumet har ett övertag tack vare sitt högre klockfrekvens. Om strömanvändningen kan jag säga att Turion och Centrino ligger väldigt nära varandra idag så skillnaden mellan dem är minimal. Till min överraskning kom min 5024WLMi med en 5400RPM 8Mb hårddisk även fast på sidan jag beställde den från stod att det skulle vara en 4200RPM.
Redzo wrote: Skulle hålla mig borta från enklakärnor, fattar inte poängen med att köpa en slöare dator baserad på äldre teknik när man kan köpa dualcore bärbar med samma eller bättre batteritid ??
Jag skulle nog också följa Redzos förslag och vänta på den där maskinen, den kommer vinna överlägset över de andra maskinerna som tagits upp här. Om du skaffar en sådan rekommenderar jag dock att du uppgraderar till minst 1gb RAM.
January 18, 2006
Tack för infon Caze!
Och jo du har helt rätt i att man behöver slänga i 512mb minne till.
Hittade ännu en recension av ASUS A6Ja'n, mer av en slump. Läste en artikel ang dual cores på THW och till min stora lycka var deras testmaskin just en A6Ja.
March 5, 2005
f33der wrote:
Ahh wtf! 😀 Letade fram en recension om denna laptop, iofs med snäppet högre processorhastighet och mer minne, men den verkar ju helt underbar. Du fick mig helt på andra tankar nu. Fattar inte hur den kan vara så pass billig med dual core och det grafikkortet. Visserligen bara 512mb minne. Men ändå!Nu blir det massa tänka igen.
Tack för tipset!
Som jag sa tekniken går framåt och om jag hade varit i ditt ställe skulle jag inte ens tänka på köpa enkelkärna idag. CoreDuo har bättre prestanda och lika eller bättre batteritid än centrino så valet är lätt 😉 Dessutom att kunna säg koda om en film till Xvid eller liknande samtidigt som man surfar, jobbar i Excel utan nån prestanda minskning är underbart. Fattar inte varför folk köper enkelkärningt idag förutom kanske vana och impulsköp.
En test på Core Duo på tomshardware.se
http://www.tomshardware.se/pro.....el-17.html
en multikärna springer i 8 runt enkelkärniga Centrino modeler 😉
1 Guest(s)