October 28, 2001
Vad finns det i dagsläget för moderkort som stödjer 64-bitars (66Mhz PCI) PCI platser?
Har kikat på Tyans Dual Tiger MP som har det, men med tanke på pris (två processorer är inte billigt det heller) så ser jag i första hand åt ett annat håll.
Har hört att Microstar skulle ha ett kort som stödjer 64PCI, dock utan Dual function..
October 28, 2001
Promise TX2 RAID-kort har stöd för 66 Mhz PCI anslutning, så jag tänkte man kunde snabba upp lite genom att fixa moderkort med stöd för detta.. Har även läst lite på Tomshardware om att detta inte spelar någon roll då resten av PCI korten måste ha stöd för 66 Mhz PCI för att det skall funka.. (Moderkortet kan tydligen inte köra olika hastigheter för olika PCI platser). Dessutom finns det de som säger att det ligger till så att PCI 32-bit kör med 66 Mhz medans PCI 64-bit kör med 33 Mhz, med andra ord exakt lika stor bandbredd.. Det kanske är onödigt med denna funktion på ett moderkort.. Jag vet inte, kanske någon kan svara?
May 24, 2001
Nej, nej.. "vanligt" PCI kör med 32-bit och 33MHz (133MB/s). Sen finns det 64-bit @ 33MHz (266MB/s, som på Tyan), 32-bit @ 66MHz (också 266MB/s) och 64-bit @ 66MHz (532MB/s).
32-bits kort är kompatibla med 64-bitars platser, men 33MHz är inte kompatibelt med 66MHz.
Moderkort med 66MHz PCI-buss är ganska ovanliga och väldigt dyra. De brukar lösa kompatibilitetsproblem genom att ha flera bussar.
Promisekortet är 32-bitars, och kan köras på 33MHz eller 66MHz. Alltså, för att få den extra prestandan måste du trycka i den i ett superdyrt 66MHz-PCI moderkort.
2 Guest(s)