64/128 skilnad|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
64/128 skilnad
Moneyman_X
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
Member Since:
November 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 21, 2002 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

1 st Point Of View GeForce3 Ti200 128Mb DDR TV-out Retail AGP:

en polare sa till mig att det inte e nån skillnad grafikmässigt och på fsbn
stämmer det???
om det e så vad e då skillnaden???

Chilinut
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 212
Member Since:
September 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
147311
February 21, 2002 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du är en "normal" användare är det egentligen ingen skillnad du märker av.
Det som 128mb versionen är bra till är vid särskils krävande applikationer som kräver mycket grafikminne och så vidare typ 3d program och rendering smile
Iaf vad jag har läst och fått reda på

Moneyman_X
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
Member Since:
November 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
147315
February 21, 2002 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

ok jag håller på med 3d och rendering ganska mycket det e kul så då e det bra.......... jag tänkte väl det

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
147432
February 21, 2002 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Vid tunga 3d progg osv, du märker inte ett sk1t om du lirar cs lr nåt.. wink

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
147878
February 23, 2002 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

det kan eventuellt hjälpa vid riktigt krävande applikationer i höga upplösningar och FSAA

men GeForce 3 Ti 200 är ändå för slött för att lira spel under sådana omständigheter
därför lär du inte märka skillnaden

men på ett GeForce 4 Ti och Radeon 8700/8800/XT/MAXX/RV250 eller va fan de nu ska kalla det så lär det hjälpa till en del

men framtidens spel som använder riktigt högupplösta texturer (tex. Unreal 2 som har massvis med texturer i 1024*1024) så lär det hjälpa riktigt ordentligt!

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
Member Since:
December 26, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
147988
February 23, 2002 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det lär även vara bra sen när man får 64-bits färg smile

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
Member Since:
April 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
147989
February 23, 2002 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Kort fråga. Vad ska 64bitars färg vara bra för?. Möjligtvis den dan man skaffar en 64-bitars CPU.

_________________
/Hogan

0.0014Thz AMD

[ Detta Inlägg ändrades av: Hogan den 2002-02-23 22:35 ]

[ Detta Inlägg ändrades av: Hogan den 2002-02-23 22:37 ]

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
148044
February 24, 2002 - 12:08 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-23 22:35, Hogan wrote:
Kort fråga. Vad ska 64bitars färg vara bra för?. Möjligtvis den dan man skaffar en 64-bitars CPU.

vad har en 64 bitars CPU med saken att göra? wink
(inget för er som undrar)

högre färgprecision ger precis vad det antyder "högre precision"
även om det í slutändan bara kommer renderas i 32 bitar så tjänar man på att ha en intern precision på 48 eller 64 bits

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
Member Since:
April 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
148053
February 24, 2002 - 12:38 am
sp_Permalink sp_Print

Ok jag är en idiot jag har fel smile. Högre precision på vad? å varför behöver man det? Då har man ju fortfarande inte en "ren" 64-bitars färgåtergivning på skärmen.

Kommer säkert att komma 64 och t,o,m 128-bitars " precision". Vad skulle man vinna på det isf?

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
Member Since:
July 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
148060
February 24, 2002 - 2:05 am
sp_Permalink sp_Print

Om man ska få fräcka effekter i spel med ljus, dimma, bumpmapping osv. så måste grafikkortet rita lager på lager (kanske t.o.m 6-7 överritningar).

Och när den ritar lager på lager med för dålig precision så blir det såkallade "bandings".

Ta 2 tal (2 lager):
71/3 = 23,666666667 eller 24 avrundat
89/3 = 29,666666667 eller 30 avrundat

23,666666667 + 29,666666667 = 53,333333334
men
24 + 30 = 54

Som du ser så skiljer det nästan 1 mellan ovan svar. Med fler lager så skulle det skilja mer.

Räknar man med högre precision så blir svaret mer korrekt efter 5 ackumuleringar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 389
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL