September 2, 2001
November 29, 2001
det kan eventuellt hjälpa vid riktigt krävande applikationer i höga upplösningar och FSAA
men GeForce 3 Ti 200 är ändå för slött för att lira spel under sådana omständigheter
därför lär du inte märka skillnaden
men på ett GeForce 4 Ti och Radeon 8700/8800/XT/MAXX/RV250 eller va fan de nu ska kalla det så lär det hjälpa till en del
men framtidens spel som använder riktigt högupplösta texturer (tex. Unreal 2 som har massvis med texturer i 1024*1024) så lär det hjälpa riktigt ordentligt!
November 29, 2001
On 2002-02-23 22:35, Hogan wrote:
Kort fråga. Vad ska 64bitars färg vara bra för?. Möjligtvis den dan man skaffar en 64-bitars CPU.
vad har en 64 bitars CPU med saken att göra?
(inget för er som undrar)
högre färgprecision ger precis vad det antyder "högre precision"
även om det í slutändan bara kommer renderas i 32 bitar så tjänar man på att ha en intern precision på 48 eller 64 bits
July 2, 2001
Om man ska få fräcka effekter i spel med ljus, dimma, bumpmapping osv. så måste grafikkortet rita lager på lager (kanske t.o.m 6-7 överritningar).
Och när den ritar lager på lager med för dålig precision så blir det såkallade "bandings".
Ta 2 tal (2 lager):
71/3 = 23,666666667 eller 24 avrundat
89/3 = 29,666666667 eller 30 avrundat
23,666666667 + 29,666666667 = 53,333333334
men
24 + 30 = 54
Som du ser så skiljer det nästan 1 mellan ovan svar. Med fler lager så skulle det skilja mer.
Räknar man med högre precision så blir svaret mer korrekt efter 5 ackumuleringar.
1 Guest(s)