February 24, 2001
dator #1
nätverkskort #1
erhåll ip automatiskt.
nätverkskort #2
IP: 192.168.0.1
Nätmask: 255.255.255.0
gateway: ingen
dns: ingen
dator #2
nätverkskort #1
IP: 192.168.0.2
nätmask: 255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1
dns preffered: 192.168.0.1
dns alternative: 192.168.0.1
på båda datorerna kan man pinga mellan varann och man ser att sygate klienten hittar sygate servern... men det går fortfarande inte! vad ska jag ändra? mellan datorerna har jag en switch.
July 2, 2001
Kane, bra att du specar dina datorer på det sättet.
Tyvärr så har jag aldrig sett sygate, och jag tycker det låter omständigt med att ha en klient för detta. Jag skulle föreslå winroute som internetdelningsprogram (NAT). Winroute kan i princip allt som en D-Link 804 router kan.
Sen tycker jag absolut inte du ska byta till W2K från XP. XP kan allt W2K kan + en massa till.
February 24, 2001
Tack 69link att du hjälper mig
Jag kan surfa från dator #1.
Men jag skulle gärna vilja köra WinRoute, men jag har testat det men jag fattar INGET!
Hur fungerar det? Ska man ha det installerat på den dator som är ut mot internet?
Man behöver inga klienter på dom andra datorerna?
Ska man ha så här:
Modemet > Dator #1 nätverkskort #1 > Dator #1 nätverkskort #2 > switch/hubb > switch/hubb > till alla datorer
???
För om du kunde hjälpa mig skulle det vara asbra!
Eftersom jag inte fattar nått om programmet, kan du skicka skärmdumpar steg för steg var & vad jag ska skriva in i alla rutor, och osv.
Skriv tillbaka.
July 2, 2001
Sorry Kane, jag kör med Linux som gateway. Jag testade Winroute hos brorsan för snart 2år sedan. Det var en del meckel, men det fanns en del info i hjälpen och på nätet.
Ja, du installerar winroute på internetdatorn och inget mer. Winroute har dhcp, dns etc. Alla dina andra datorer får en IP automatiskt (som du bestämt).
July 12, 2001
On 2002-04-09 10:48, 69link wrote:
Sorry Kane, jag kör med Linux som gateway. Jag testade Winroute hos brorsan för snart 2år sedan. Det var en del meckel, men det fanns en del info i hjälpen och på nätet.Ja, du installerar winroute på internetdatorn och inget mer. Winroute har dhcp, dns etc. Alla dina andra datorer får en IP automatiskt (som du bestämt).
Man måste inte använda Sygate som klient för att det skall fungera.
Sygate kan allt som Winroute kan, men är lättare att använda. Rent subjektivt alltså..
February 24, 2001
Okej, tack för alla svar.
Danieln: Tyvärr, varför står det under installationen om man antingen ska installera Server versionen eller Klient versionen då?
Aja, men kan nån (!!!) ta kontakt med mig på ICQ och berätta steg för steg hur jag ska få igång WinRoute, och att jag ska ha en möjlighet och fråga om det är nått medelande eller nått sånt?
ICQ 58726279
Tack så mycket för all hjälp!
July 12, 2001
On 2002-04-09 12:58, Kane wrote:
Okej, tack för alla svar.
Danieln: Tyvärr, varför står det under installationen om man antingen ska installera Server versionen eller Klient versionen då?
Jag lovar, det funkar utan. Jag har satt upp flera nätverk med Sygate UTAN klient och det går så bra så. Testa själv.
May 7, 2001
För sissta gången!!!!!!! SYGATE och liknande program är GATEWAY-program, INTE DNS-server-program, du måste ställa in, på dator 1#, att du ska använda samma DNS'er som på dator 2#.. har du telia är det t.ex. 10.0.0.1 & 10.0.0.2... har du itne telia kan du bara kolla detta genom ipconfig eller winipcfg, eller använda telias dns'er, det går också bra...
July 12, 2001
On 2002-04-09 13:44, jokkling wrote:
För sissta gången!!!!!!! SYGATE och liknande program är GATEWAY-program, INTE DNS-server-program, du måste ställa in, på dator 1#, att du ska använda samma DNS'er som på dator 2#.. har du telia är det t.ex. 10.0.0.1 & 10.0.0.2... har du itne telia kan du bara kolla detta genom ipconfig eller winipcfg, eller använda telias dns'er, det går också bra...
Försökte få fram det förut, men det blev lite kryptiskt.
April 1, 2001
Jag kan omöjligt förstå varför du/ni ska hålla på att krångla med allting så j**la mycket. Strunta i att använda separata gateway program och sånt.
I både windows 2000/XP finns en inbyggd funktion som fungerar aldeles utmärkt för att dela en internetanslutning till ett par andra datorer.
Det enda man behöver göra är att kryssa i en ruta så agerar den ena av datorerna gateway, dns server samt dhcp server. Lättare än då kan det knappast bli!!
February 6, 2002
Kan bara instämma helt och hållet med Iceman. Varför krångla till det så himla mycket? Jag hade aldrig varit i närheten av en internetdelning för fyra månader sedan, när jag sedan skulle fixa det så läste jag Icemans numera välanvända inlägg och på mindre än fem minuter funkade mitt nätverk perfekt.... så gör det inte svårare än det är och SÖK innan om frågan kommit upp, sådana här trådar finns i mängder och i princip alltid med samma svar.
February 24, 2001
Jag har nu kört igång WinRoute Lite.
Lite info först.
Dator #1
--------
Windows ME
Nätverkskort #1
Realtek 8029
Nätverkskort #2
okänt
Dator #2
--------
Windows 2000
Nätverkskort #1
Realtek 8029
Dator #1
Har under Setting i WinRoute ställt in:
2nd network adapter: Realtek 8029
Har inte ställt in nått mer än det!
Med mitt nätverkskort #2 så har jag ställt in
IP: 192.168.0.1
INGET MER
BESTÄMMER MIG ATT INTE KÖRA MED DHCP.
Dator #2
Har då sett att man ska ändra IP & Gateway & DNS.
Kommer ändra till
IP: 192.168.0.2
Gateway: 192.168.0.1
DNS: 192.168.0.1
Visst är ALLT detta korrekt om man ska köra utan DHCP?
Vänliga hälsningar
2 Guest(s)