March 18, 2001
Tänkte få ner ljudet på min s-orb. Går det att köra den på 7-volt och hur gör jag? Blir jag tvungen att kapa sladdarna och sätta dem på en kontakt från nätagget, vad göra med mätningen av rpm.Tänkte även koppla in alla mina lådfläktar på 7 volt. Kan det bli något fel om man har för många på 7 volt?. Har 7 st fläktar som jag vill koppla ner till 7 volt. Går det att köra 24 volts fläktar på 7 volt?
Tänkte bara säga att det fungerade perfekt, SuperOrben hörs knappt. 24V fläkten gick inte på 7V men den går ju bara på halva strömstyrkan= 12V. Det blev väldigt tyst iallafall och det var det jag ville.
[ Detta inlägg ändrade av rockabilly65 2001-04-05 23:41 ]
December 23, 2000
24V fläkat går nog att köra på 7V men frågan är om dom rör sig mkt lite skulle jag gissa på i så fall
var har du fått tag på sådana fläktar?
Du bör inte överbelasta 7V... men ett gäng fläktar ska inte vara något problem
Jodå orben ska oxå gå fint..är du trixig kan du skala kablarna och fixa 7 volt och sen fästa rpm mätningen igen där den ska vara.. får kansk löda fast den eller nåt.
December 23, 2000
hmm... undersökte saken lite närmare. Jodå, mkt riktigt får man ut 7 Volt (6,6 blev det iof) testade med en 120mm fläkt 0,6A agget dör direkt...???...
Letade fram en mkt liten fläkt 0,06A, då funkar det, likaså med en 0,13A fläkt (80mm) men med den 80 mm sjönk spänningen till under 5... testar igen med 120mm.. agget dör.. verkar som du inten kan använda fläktar som drar för mycket ström. Varför vet jag inte riktigt, ska försöka klura ut varför, och se om det går att lösa (me ingen elektriker iof)
2 Guest(s)