July 7, 2004
Just installerat ett Geforce 7950 GX2 (hade tidigare ett 8600 gt), för att se om jag kunde få lite trevligare prestanda. Har nu denna datorn:
Intel C2D E8500
2 GB PC-5300 minnen
Nvidia Geforce 7950 GX2 med senaste Nvidia-drivers
Hiper 580W-nätagg
Windows Vista 32-bit
Provade att lira Crysis-demot, men kan inte ens köra på medium. Har väl ca 10-15 fps. På low går det att spela, men upplever framedrops titt som tätt. Antar att detta kort ska prestera betydligt bättre än så? 😕
July 7, 2004
Hm, har kört med samma minnen i en annan dator innan och där flöt det bra. Har dock upptäckt en sak... När jag avinstallerar samtliga drivrutiner till grafikkortet och sedan startar datorn, så fixar Vista några egna drivrutiner verkar det som. Provade att köra Crysis med endast dessa drivrutiner installerade, och det flöt exakt lika bra (dåligt) som med senaste drivrutinerna från Nvidia. Kan det vara så att drivrutinera som ingår i Vista ligger kvar även när dom riktiga drivrutinera är installerade, och isåfall används istället?
Detta blev kanske lite rörigt, men hoppas någon förstår... 😛
March 10, 2003
Fast Dx10 och crysis är ingen hit, Dx9 ger väldigt mycket med prestanda än Dx10.
Skillanden på maxad grafik mellan dx9 och dx10 är väldigt marginell.
Tror det beror på att spelet är så dåligt optimerat som det är, inte ens expansionen warhead är dx10 optimerad.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2003
?? Woot ?? Du behöver inget Dx10 kort bara för att köra vista. Aero kör ju på Dx9 t.om.
Generella problemet som finns med vista är väl att det kräver mer minne än XP, vilket många kanske inte tänker på.
2gb minne i Vista kan man nästa se som 1gb minne i XP. Inte för att vista är dåligt optimerat, snarare så att fler tjänster körs och att minne används på ett annorlunda sätt.
Själv kör jag Vista64 med 8gb ram och en q6600 cpu. Så jag har inte
märkt av att det strular på grund av att det tar mer kraft än XP.
Kör crysis med mitt 3870 helt okej utan större problem.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
2 Guest(s)