November 7, 2005
Jag har haft ett litet uppehåll i benchningen under några dagar och har under den tiden voltmoddat mitt ena 8800Ultra, har även finjusterat min Singel Stegare för bättre temperaturer och igår körde jag min första testrunda. Resultaten som klämdes fram är jag mycket glad över och har lyckats knipa en 4é och 5é plats för högst klockande Ultra grafikkort på HWbot.
Men det är inte därför jag lägger upp tråden utan tänkte visa upp lite bilder och skriva lite info om voltmoddarna, nu vet jag det redan finns en del trådar med just 8800 GTX/Ultra voltmoddar men lägger ändå upp dessa bilder och hoppas det kan väcka någons intresse.
Först vill ursäkta för kvalitén, på vissa av bilderna har jag använt en ytterst gammal digitalkamera och därför är kvalitén på dessa också mycket sämre.
8800 ULTRA // GTX Spänningsmodd
Detta behöver du för denna modd:
Verktyg:
Lödkolv/Lödpenna, gärna med liten rak spets
Lödspetsrengörare/Avtorkningssvamp
Tennsug
Kabelskalare
Förstoringsglas
Multimeter
Material:
400-1000Ohms trimpotentiometer (fler varvig)
Tunn kabel, gärna enledare
Lödtenn
Lödpasta
El-tejp
Annat:
En bra och ljus arbetsplats att föredra, även stadiga händer brukar underlätta arbetet.
För den som inte är så van att löda brukar det rekommenderas att testa på ett trasigt moderkort eller liknande först, träna sedan tills det känns bra.
Trimpotentiometer:
För denna modden som har jag använt en 500Ohms trimpotentiometer, det fungerar lika bra med 400-1000Ohm lite beroende på hur mycket man vill kunna finjustera. Trimpotten som jag använt har tre ben, två av dessa ska lödas och det tredje kan tas bort. Det mittersta benet kopplas till jord, sedan spelar det ingen roll vilket av dom andra benen som löds till grafikkortet. Nu är det viktigt att kolla vilket ben som har vilken riktning på trimskruven, beroende vilken ben du väljer skiljer sig riktningen på trimskruven för ökat och minskat motstånd. Kolla detta innan du väljer ben att löda på. Se också till att det är fullt motstånd innan du löder fast trimpotten, du ska få utslag på 500Ohm när du mäter mellan mittersta och det yttersta benet du ska löda på om du använder en 500Ohms trimpott etc.
[Image Can Not Be Found]
Jord:
Det går att använda flera alternativ som jord men jag brukar löda till baksidan av PCI-E kontakten, på PCI-E sitter det sex pinnar varav tre av dessa är jord (svarta) använd dessa som jord. Det finns även andra punkter som går att använda som jord runtom på grafikkortet men tycker dessa är enklast, det enda som kan vara lite problematiskt är att dessa punkter kan behöva lite mer värme och därför ett kanske en lite kraftigare lödkolv.
Spänningsmodd:
[Image Can Not Be Found] Grafikkortet som ska moddas är ett Asus EN8800Ultra.
[Image Can Not Be Found]
Detta är platsen som jag oftast arbetar på, vill ha lite utrymme när jag arbetar och försöker också ha städat omkring mig eftersom jag tycker det underlättar arbetet en del.
Till denna modd använder jag en lödpenna med en liten spets för bästa resultat, när jag pysslar med lödning av små elektroniska prylar använder jag antingen en lödkolv på 40-75w lite beroende på hur liten lödpunkten är, eller en lödpenna som faktiskt är lite enklare att arbeta med ex en voltmodd. För den som tänkt löda mycket på mindre elektronik som datorkomponenter etc rekommenderar jag verkligen att skaffa en bra lödstation, gärna en station med temperaturreglering.
Se också till att använda svamp eller dyl. så det går att rengöra lödspetsen under arbetes gång.
Även lödtennet är viktigt, jag brukar använda en tunnare tråd vid lödning av mindre elektronik, brukar även ha tillgång till bra lödpasta för bästa resultat.
[Image Can Not Be Found] Asus 8800Ultra i sin fulla prakt.
[Image Can Not Be Found]
Jag har använt en 500 Ohms VR för denna modden, det fungerar lika bra med 400-1000Ohms. Kom ihåg att kolla åt vilket håll du sänker motståndet respektive höjer, se också till att ha fullt motstånd innan trimpotten monteras.
Det är ganska trångt i området runt lödpunkten och kan försvåra en del speciellt för dom som kanske inte är vana och löda, om ni är osäkra använd förstoringsglas eller liknande för att vara säker ni löder rätt.
[Image Can Not Be Found]
Detta är mätpunkten för VGPU´n, det finns även möjlighet att avläsa spänningen till minnena men eftersom jag endast moddat GPU´n valde jag att lämna dessa. Mätpunkten för VGPU´n är ganska enkel lödning och borde inte vara några problem, var bara försiktig så går det bra.
Jag brukar använda en molex kontakt för mätpunkterna, detta underlättar verkligen övervakningen av spänningen.
Om någon vill veta mätpunkten för minnena säg till då fixar jag bild och info om detta också
[Image Can Not Be Found] Här är resultatet av lödningen, eftersom det är lite trång i området runt motståndet som ska lödas är det viktigt att se till så kabeln inte ligger emot någonstans. Jag brukar försöka lägga en bit el-tejp under kabeln ifall det finns risk den ligger emot, jag försöker också att skala kabeln så lite som möjligt för att minimera risken.
[Image Can Not Be Found]
När allt är färdig lött brukar jag försöka att fästa kabeln på grafikkortet med el-tejp, sealstring eller liknande för att minska risken den slits loss, innan jag löder mäter jag upp kabeln och lägger den i banan som den ska gå på komponenten för att sedan enkelt kunna fästa den.
När allt är färdigt så rekommenderar jag att göra en dubbelkoll med ex ett förstoringsglas eller liknande, kolla då att skalad kabel inte får kontakt med annat än lödpunkten.
Dubbekoll:
Innan ni startar upp kortet för första gången gör en ordentlig dubbelkoll, se att alla lödpunkter stämmer och att lödningen ser bra ut, kolla också så inte den skalade biten har kontakt med annat än lödpunkterna.
Innan ni strömförsörjer systemet, koppla in multimetern till molexkontakten där avläsningen av VGPU´n är kopplad till, detta för att kunna övervaka spänningen till GPU´n, även bra att försäkra sig om att inte spänningen ligger för högt vid första upp starten eller att andra problem uppstått under modden. Originalspänningen på 8800Ultra ligger på 1.35v, nu händer det att spänningen gått upp till ca 1.4-1.43v även med max motstånd på trimpotten men det är inget att oroa sig över.
Nu till det absolut viktigaste vid en voltmodd, kylningen. När man voltmoddar kortet och höjer spänning till GPU men även till minnena är det ytterst viktigt att också ha tillräcklig kylning. Eftersom temperaturen kommer att stiga vid varje snäpp som spänningen höjs är det också risk att kortet går sönder om det inte kyls ordentligt, ska ni voltmodda kortet rekommenderar jag att köra vatten eller ännu bättre kylning för bästa resultat. Blir grafikkortet för varmt kommer inte högre spänning att hjälpa till att få bättre resultat.
VARNING:
Det finns alltid en risk att komponenter går sönder när man löder och överklockar dom, jag tar inget som helst ansvar för den som följer denna guiden och pajjar sitt grafikkort utan det ansvaret ligger på användaren. Det är alltså helt på egen risk som ni moddar era grafikkort, detta är ett dyrt kort och tänkt er för både en och två gånger innan ni ger er in på detta.
/// Jonas
January 8, 2008
nvidiaamd wrote: men klcoka lite vafan. jag vågade inte förut men jag tog mod till mig o körde på. du måste börja någonstans
Har voltmoddat mitt kort nu och holler på att clocka för tillfället kommer tillbaks med ressultat senare. sen att clocka är inte det som jag är rädd för jag har alltid clockat grafikkort och CPU men att sätta lödkolven mot grafikkortet är något som jag alldrig gjort tidigare 🙂
1 Guest(s)