June 23, 2006
Hej, jag hade tänkt köpa nytt grafikkort till Crysis och då tänkte jag mig ett 8800GTS 640MB, och sedan i framtiden köpa ett till och köra SLI, men, jag undrar lite över 8800GTX? Vad är det för skillnad mellan GTS och GTX? Ultra är bara en klockad GTX?
Vad är det för skillnad på GTS 320MB/640MB? förutom Minnesmängden? Vad gör minnesmängden för nytta?
MVH Lanparty
July 1, 2005
Hej !! kolla här http://www.tomshardware.se/gra.....index.html
March 11, 2003
GTX har fler shader units och bredare minnesbuss än vad GTS har. Visst kan man klocka upp de flesta GTS till nästan samma prestanda som GTX, men det blir ändå aldrig samma sak.
Förutom minnesmängden, så ska det inte vara någon skillnad på 640 och 320Mb-versionerna. Båda har samma minnesbuss och lika många shaderunits.
June 23, 2006
Vad är bäst..
1st http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=327330
eller
2st http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=331406
2st GTS kostar ungefär lika mycket som 1st GTX
September 15, 2002
Beror på vad man är ute efter. 320MB kan vara lite om man har en skärm med hög upplösning. Dli presterar nog i de flesta fall bättre men det finns flera nackdelar förutom utrymmes/värme problem så stöds det inte i alla spel Spelar man bara de största titlarna eller är ute efter att slå 3dmark rekord kan de vara vettigt med sli annars inte anser iaf jag.
April 24, 2007
ja vet inte va du kommer ha för moderkort men jag hade hellre kört 2 X GTS 320mb än en ensam GTX.(OM DET FÅR PLAS) men om du har en skärm som inte stödjer mer än 1280 i upplös. så klarar du dig alldeles utmärkt på en GTS 320 mb (ensam). GTS är den nedbantade versionen av GTX men är fortfarande überbra 😀
June 23, 2006
nvidiaamd wrote: ja vet inte va du kommer ha för moderkort men jag hade hellre kört 2 X GTS 320mb än en ensam GTX.(OM DET FÅR PLAS) men om du har en skärm som inte stödjer mer än 1280 i upplös. så klarar du dig alldeles utmärkt på en GTS 320 mb (ensam). GTS är den nedbantade versionen av GTX men är fortfarande überbra 😀
Jag hade väl tänkt skaffa en 22" WS eller något, men..
2st GTS 640MB är väl lite overkill om man tänker köra högupplöst? = 1280MB minne..
2st GTS 320MB = 640MB ju, det räcker för att köra högupplöst?
för 320MB är mycket billigare än 640MB
April 13, 2004
Lanparty wrote: [quote=nvidiaamd]ja vet inte va du kommer ha för moderkort men jag hade hellre kört 2 X GTS 320mb än en ensam GTX.(OM DET FÅR PLAS) men om du har en skärm som inte stödjer mer än 1280 i upplös. så klarar du dig alldeles utmärkt på en GTS 320 mb (ensam). GTS är den nedbantade versionen av GTX men är fortfarande überbra 😀
Jag hade väl tänkt skaffa en 22" WS eller något, men..
2st GTS 640MB är väl lite overkill om man tänker köra högupplöst? = 1280MB minne..
2st GTS 320MB = 640MB ju, det räcker för att köra högupplöst?
för 320MB är mycket billigare än 640MB
Tyvärr är det ju så att man inte kan lägga ihop mängden minne när man kör SLI, utan det blir det minne som det grafikkort med minst minne som styr, i detta fall 320 eller 640 😛
February 12, 2003
denstore wrote: [quote=Mean Machine]Eller så kollar man på HD2900XT som i mångt och mycket håller samma klass som 8800 Ultra, fast för 3300:-.
Hur menar du då? Jag tror inte jag har sett ett enda test där 2900XT fightas på allvar med 8800Ultra?
Visa mig ett test som är gjort med Cat 7.6. 😉
April 13, 2004
Mean Machine wrote: [quote=denstore][quote=Mean Machine]Eller så kollar man på HD2900XT som i mångt och mycket håller samma klass som 8800 Ultra, fast för 3300:-.
Hur menar du då? Jag tror inte jag har sett ett enda test där 2900XT fightas på allvar med 8800Ultra?
Ja, var finns en sådan? 😛
March 11, 2003
Mean Machine wrote: [quote=denstore][quote=Mean Machine]Eller så kollar man på HD2900XT som i mångt och mycket håller samma klass som 8800 Ultra, fast för 3300:-.
Du verkar ju ha sett något, så då är det väl bättre att du gör det?;)
April 13, 2004
Denna test eller? http://www.tweaktown.com/artic.....index.html
March 11, 2003
Annars kan man ju titta på denna:
http://www.hexus.net/content/i.....038;page=1
Eller denna:
http://enthusiast.hardocp.com/.....VzaWFzdA==
Som jag ser det, så visar den första testen att 2900XT är i närheten av 8800GTX/Ultra, och den andra testen att inte ens 2900XT i CF hänger av 8800Ultra ordentligt i höga upplösningar. Och vilken drivare använde dem? 7.6 i den senaste i alla fall....
February 12, 2003
Okej, nog för att jag inte testat 8800U själv, men jag kan ju säga som så att 2900XT ger 8800GTS fetingpisk i allt jag testat. Hade väl för mig att skillnaderna var mycket mindre.
EDIT: Men det blir ju svårt för er att vifta bort mitt påstående när jag säger att 2900XT är lika vasst som 8800GTX.
March 11, 2003
Mean Machine wrote: Okej, nog för att jag inte testat 8800U själv, men jag kan ju säga som så att 2900XT ger 8800GTS fetingpisk i allt jag testat. Hade väl för mig att skillnaderna var mycket mindre.
EDIT: Men det blir ju svårt för er att vifta bort mitt påstående när jag säger att 2900XT är lika vasst som 8800GTX.
Det beror ju helt och hållet på om man ska klocka och jaga poäng i 3DMark. Inget test, varken nyare eller äldre jag har sett, har visat på bättre spelprestanda för 2900XT jämfört med 8800GTX, oavsett vilken drivare som har använts. Visst har 2900-serien potential, men frågan är om man vill köpa ett kort för dess överklockningförmåga och 3DMark-poäng, eller om man vill använda det för spel. Med tanke på att man kan hitta GTX-kort för runt 4,5k idag, och korten även börjar dyka upp på begagnatmarknaden för t.o.m. under 4k, så finner jag rätt liten anledning att rata 8800-serien. Och jag vet inte om det bara är här nere i skåne, men av någon anledning så har jag sällan problem med att få igång ett spel med bra framerate och flyt med Nvidias kort, men om och om igen, blir jag förvånad över hur buggiga Catalyst kan vara ibland. Med senaste drivarna fungerade t.ex. inte HL2 med svågerns X800XT. Man blir ju nästan knäckt av hur de kan lyckas paja en redan fungerande setup med en nyare drivare.....
February 12, 2003
denstore wrote: Det beror ju helt och hållet på om man ska klocka och jaga poäng i 3DMark. Inget test, varken nyare eller äldre jag har sett, har visat på bättre spelprestanda för 2900XT jämfört med 8800GTX, oavsett vilken drivare som har använts. Visst har 2900-serien potential, men frågan är om man vill köpa ett kort för dess överklockningförmåga och 3DMark-poäng, eller om man vill använda det för spel. Med tanke på att man kan hitta GTX-kort för runt 4,5k idag, och korten även börjar dyka upp på begagnatmarknaden för t.o.m. under 4k, så finner jag rätt liten anledning att rata 8800-serien. Och jag vet inte om det bara är här nere i skåne, men av någon anledning så har jag sällan problem med att få igång ett spel med bra framerate och flyt med Nvidias kort, men om och om igen, blir jag förvånad över hur buggiga Catalyst kan vara ibland. Med senaste drivarna fungerade t.ex. inte HL2 med svågerns X800XT. Man blir ju nästan knäckt av hur de kan lyckas paja en redan fungerande setup med en nyare drivare.....
Jag erkänner villigt att jag är rätt intresserad av att jaga poäng i 3DMark, men samtidigt kan jag säga att jag har provat en hel massa spel med 2900XT, och jag har inte sett ett enda som inte funkat något annat än perfekt. Sedan att ATI faktiskt släpper drivrutiner oftare än en gång i halvåret (med lösningar på buggar) är en fördel, att Communist Control Center är värdelöst finns alltid vägar att kringgå (typ ATI Tray Tools/ATItool). 🙂
March 11, 2003
Mean Machine wrote: Jag erkänner villigt att jag är rätt intresserad av att jaga poäng i 3DMark, men samtidigt kan jag säga att jag har provat en hel massa spel med 2900XT, och jag har inte sett ett enda som inte funkat något annat än perfekt. Sedan att ATI faktiskt släpper drivrutiner oftare än en gång i halvåret (med lösningar på buggar) är en fördel, att Communist Control Center är värdelöst finns alltid vägar att kringgå (typ ATI Tray Tools/ATItool). 🙂
Fast även Nvidia släpper drivare mer än en gång i halvåret. Jag vet inte vad det är för mening med att släppa dem på månadsbasis dock? Är det inte bättre att släppa dem vid behov?
När det gäller 2900XT, så köptes ett sånt in till en kompis. Jag var faktiskt rätt positiv till kortet. Visst fungerade det bra, inte mer med det. Men det låter mycket, särskilt om man jämför med 8800-serien. Jag säger inte att 2900XT är ett dåligt kort, men utan att tveka på rösten, så kan jag påstå att Nvidia gör det lättare för spelarna. Med tanke på att hälften av hans spel visade sig antingen prestera ganska uselt, eller med grafikfel, så kändes det inte roligt att vara den som rekommenderade det. Inte heller är det enkelt att säga till alla personer att sånt löser sig med nyare drivrutiner. Ofta kommer jag hem till bekanta som har samma drivrutin installerad som de fick med kortet. Detta gäller iofs oftast Nvidia-ägare....;)
Men, hur gick det med någon länk till någon sida där 2900XT presterar jämt med GTX/Ultra? Jag har fortfarande inte sett någon.
1 Guest(s)