Har verkligen börjat få krupp på det A64 X2 system jag precis byggt ihop då det har seriösa problem med att hålla reda på sina CPU-cykler.
Denna tråd skulle lika gärna kunna ligga under operativsystem då jag skulle tro att det är XP som strular, men hur som helst har det inte strulat lika mycket tidigare.
De flesta har säkert varit med om att explorer.exe eller något annat fil helt plötsligt tar all CPU-användning och mer eller mindre fryser systemet. Det har hänt mig flera gånger på det P4-system jag använde tidigare men med A64 X2-systemet har det blivit extremt.
Ett antal gånger per dag, 5-10 gånger, får en applikation frispel och tar alla CPU-kraft från den kärna som arbetar med denna applikation. FireFox är ett av dem program det brukar börja med, men det kan även vara andra. Visst går det att stänga av appen genom aktivitetshanteraren men sitter man med 10 flikar med nyheter man nosat upp gör man inte detta med en glad min direkt. 😛
Till råga på allt brukar då CPU-användningen flytta sig till nästa applikation, word eller liknande. I slutändan har du blivit tvingad att stänga av ett par applikationer och "finalen" är att explorer snor all CPU-kraft från ena kärnan. När man stängt ner explorer tar det ett par minuter innan man kan starta det igen då det annars lägger sig på max belastning direkt igen.
Detta är helt ohållbart för en som sitter 10h+ om dagen och arbetar med datorn och det verkar inte heller vara direkt relaterat med XPs dual-core prestandfix som dykt upp då denna endast ska fixa problem som har med C'n'Q att göra, något jag testat både av och påslaget.
Är det någon som känner igen symtomen och har någon fix eller tips hade det varit mycket tacksamt med lite hjälp. 🙂
System:
Windows XP SP2
Athlon 64 X2 4600+
DFI LAN Party nForce 4 SLI-DR
nForce 6.70 driver
ForceWare 81.87 beta
Tekniknörd som gillar att träna.
March 28, 2002
Jag har precis samma problem med min dator(AMD 462), har provat med allt jag kan komma på, men det hjälper inte.
Mina problem kom i början av veckan och jag har inte installerat eller ändrat någonting, datorn kan även hacka utan att man kan se något program i aktivitetshanteraren som tar kraft.
Får inte ihop detta, vill ju inte installera om.
Genom att spana i loggboken såg jag att nview (multimonitorstöd i NVIDIAs driver) felat ett par gånger i sekunden till och från. Installerade om drivrutinerna utan att aktivera nview och det verkar än så länge fungera bättre nu faktiskt.
Verkar som att nviews profil sänkte applikationerna på något sätt.. men man ska inte ropa hej som de säger så jag får testa lite mer.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)