August 15, 2007
har precis införskaffat mig ett highpoint rocketraid 2320 till mid moderkort (abit ab9pro) iom att att rocketraid:et är ett pciex kort (4x) så kan jag inte sätta det i mina pcie (1x) portar men satte det i min 16x port istället..står dessutom på kortet att det går! iaf så fort jag gör det så får jag ingen bild når jag startar datorn...har ett gamal pci grafikkort som jag kör med annars...o så fort jag tar ut raidkortet så får jag bild igen :/ vad ska jag göra?
// Fredde
August 15, 2007
crotale wrote: Har för mig att det ska finnas någon "Init First Display" eller liknande inställning i BIOS, ta och sätt den till PCI.
*edit* Ska du ha många diskar eller?
Tack för snabbt svar =) dock har jag redan gjort den inställning :/
de blir 8x400gb om jag får igång de villsäga 😉
November 4, 2003
Du kan inte ha operativ på en disk på någon av moderkortets sata-platser?
Då kan man kanske blåsa in Windows utan RAID-kortet och sen när allt är klart så kan man sätta i det igen och sen kanske få bild när man väl är inne i operativsystemet? Om inte annat så kanske du bara ska fjärrstyra den datorn?
August 15, 2007
crotale wrote: Du kan inte ha operativ på en disk på någon av moderkortets sata-platser?
Då kan man kanske blåsa in Windows utan RAID-kortet och sen när allt är klart så kan man sätta i det igen och sen kanske få bild när man väl är inne i operativsystemet? Om inte annat så kanske du bara ska fjärrstyra den datorn?
jag har en wd raptor disk redan med os på som jag kör på moderkortets sata kontroller...o där funkar det perfaekt annars...o tyvär drar den inte igång os:et när jag startar med raidkortet! antingen för att de är något i i uppstarten som jag inte kan se!
March 10, 2003
Gissar på att han stött på samma problem som jag och de MSI moderkort jag använt.
MSI har varit snikna och genat i pci standarden, vilket gjorde att mitt raidkort gav samma problem.
Trodde dock inte att Abit varit så snikna heller, men gissar på att det tyvärr är ett problem med PCI chipset än inställningar.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 15, 2007
Ctrl wrote: Gissar på att han stött på samma problem som jag och de MSI moderkort jag använt.
MSI har varit snikna och genat i pci standarden, vilket gjorde att mitt raidkort gav samma problem.Trodde dock inte att Abit varit så snikna heller, men gissar på att det tyvärr är ett problem med PCI chipset än inställningar.
aj fan de e så illa! men vad blev din lösning på det?
August 15, 2007
crotale wrote: 90 brukar vara att något tidigare i kedjan bråkar, men om det bara sker när du har RAID-kortet i så är det lite intressant. Jag brukar vara tvungen att plocka ur och i processorn för att komma förbi 90 när den väl har dykt upp.
hmm intressesant intressant! tror jag ska prova det =) tack på vägen iaf =)
1 Guest(s)