Abit AV8 Bootproblem|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Abit AV8 Bootproblem
XaNoR
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 1, 2005 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo..
Installerade ett Abit AV8
Har 2st IDE diskar och 2st SATA diskar. Men när jag kopplar in den ena SATA disken en 200GB Seagate så bootar inte datorn. JAg har provat att byta kontakt mellan SATA1 och 2 och provat att byta ut kablarna. Inget verkar hjälpa. Datorn går igenom allt och släcker skärmen efter BIOS som vanligt, men när Windows loggan ska komma så är det bara svart med 200GB disken i...
Disken fungerade innan jag bytte mobo + att den finns i BIOS...
Övriga specar står i min signatur, HJÄLP!!!

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
972061
November 1, 2005 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Bytte du moderkort så hoppas jag att du tänkt formatera.....

XaNoR
Medlem
972126
November 2, 2005 - 6:58 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har 4 diskar i, varför ska jag formatera alla diskar???
Räcker väl med C: herregud... Den bootar inte på nåt media om jag har disken i.
Va f...n ingen som haft liknande problem???

Sjukt nog hade det självläkt så när jag hade haft datorn avstängd i natt och sen satte i SATA disken igen så funkade det... Men så fort jag var inne i BIOS och kollade så bootade den inte, men då är det bara att bryta strömmen helt och låta den stå ett par minuter så funkar den om och om igen... Sååå mysko

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
972271
November 2, 2005 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

XaNoR wrote: Jag har 4 diskar i, varför ska jag formatera alla diskar???
Räcker väl med C: herregud... Den bootar inte på nåt media om jag har disken i.
Va f...n ingen som haft liknande problem???

Sjukt nog hade det självläkt så när jag hade haft datorn avstängd i natt och sen satte i SATA disken igen så funkade det... Men så fort jag var inne i BIOS och kollade så bootade den inte, men då är det bara att bryta strömmen helt och låta den stå ett par minuter så funkar den om och om igen... Sååå mysko

Såja såja, det är inget självändamål för oss att vi måste hjälpa, så tagga ner ditt språk lite! 🙄 wink
Vilken hdd vill/har du som startdisk? Det är väl den (satadisk) du försöker sätta i, förhoppningsvis hittas denna av bios, alternativt F6 (bootdiskett)vid installation av windowsxp (vilket jag förmodar du använder)?! 😕 wink

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
972279
November 2, 2005 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså som jag förstår det så har han redan windows installerat och allt och han vill bara sätta in en extra satadisk som lagringshdd eller är jag helt ute och cyklar?

XaNoR
Medlem
972363
November 2, 2005 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är nertaggad 🙂 Man blir lätt "lite" upprörd när man sitter med nya grejjer och inget funkar 🙂
Kände mig lite idiotförklarad bara 🙂
Asså jag hade en Windows installation på en 40GB IDE disk, en 160GB IDE till, en 120GB SATA och en 200GB SATA...
Jag skulle installera om datorn, men den vägrade boota längre än Verifying DMI... förutsatt att jag inte kopplade ur min 200GB 🙂 En lösning som funkade ett par gånger var att jag lät datorn vara avstängd en längre tid utan ström så fungerade det... Jag testade sen att inaktivera SATA RAID i BIOS och då hittade den SATA diskarna ändå och problemet var löst, ruskigt sjukt, men nu har jag lyckats installera om datorn och den funkar som en dröm... Tack för hjälpen även om jag löste det själv 🙂
Jag hade SATA på mitt gamla NF7S 2.0 oxå 🙂 Så F6 "tricket" har hängt med ett par år 🙂 Problemet var som sagt att jag inte kom förbi en svart ruta 🙂

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
972393
November 2, 2005 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla bootordningen i bios, om den står på motsvarande kanal för din 200 GB HDD, så hoppas denna över om disken inte är inkopplad och forstätter då till en annan disk.

Om du har denna inställning och ansluter disken så kommer systemet att fastna om disken inte har ett os installerat.

En annan tanke är att du drar för myket kräm ur maskinen, prova att köra disken utan datakabel och bara med power. Om den drar för mycket skall du fastna här också.

Alternativt kan du prova att koppla bort någon av dom andra diskarna som bara lagrar data för att kolla hur mycket du drar.

Kolla även om systemet bråkar med någon raid-funktion.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 95
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL