February 24, 2001
Jag har en PIII 450MHz och ett Abit BX6 moderkort. Två fläktar, ett orginalt, ett köpt senare. Det senare köpte jag bara för att ha nått att köpa till min dator för ca 80kr 😀 inte så bra då.
Min CPU temp ligger på ca 34-39C och när jag går in på SoftMenu2 och väljer "User Define" så ställer jag in multipler 4,5 (orginal 4,5) och External clock: 100-133 har testat allt (orginal 100). Vi säger att jag ställer in 112 på Ext. clock. 4.5*112=502MHz. Då när jag startar om så står det att min dator är på PIII 502MHz MMX som det ska stå. Då står det:
CPU unworkable or has been changed. Press F1 to continue or DEL to enter SETUP and check.
Då trycker jag F1 och det fortsätter ladda windows. jag kommer in i windows och startar om datorn igen. Då står det:
PIII 366MHz MMX då måste jag ändra till mitt orginala eller pröva nått annat sätt.
hur ska jag fixa detta? för jag vill verkligen göra så detta funkar!
dessutom, hur uppdaterar jag min BIOS version? vet var man laddar hem filerna men hur gör jag sen?
Tacksam för svar.
/MADMAX
-----------------
Life is LONG, Ride SLOW!
Min Dator
---------
Processor:razz:III 450 Mzh
Internminne:128 Ram
HD:IBM 10.1 GB 7200 RPM
Grafikkort:Nvidia Riva TNT
Brännare:HP CD Writer+ 8200
Nätverkkort:Realtek RTL8029 10/100mbit
---
[ Detta inlägg ändrade av WarezGuy 2001-04-05 21:59 ]
February 24, 2001
Okej. Har ni klockat till 558MHz alltså bara 108MHz mer än orginala MHz. Dom jag har sett här i forumet har lyckats klocka sina proccessorer 300MHz mer än orginalt. När jag försökte sätta External clock till 133MHz (nu har jag 124MHz) och höjde volten med 0.05 volt mer. (alltså då 2.05v) när jag startade om datorn så fick man ingen bild på bildskärmen! den stod och blinka liksom... varför blir det så? för att jag höjde volten eller? eller klarar inte CPU:n mer än det? eller behövde jag höja volten lite mer? Tack på förhand!
/MADMAX
Tyvärr så är det nog din processor som inte håller måttet.. De gamla P3 Katmai är inte de mest överklocknings bara processorer som finns. Chansen är nog stor att det är processorn som bara inte klarar mer än 558Mhz.
Nya bioser finns att hämta på abits hemsida.
Här är en direkt länk! http://www.abit.com.tw/english/left.htm#
Tekniknörd som gillar att träna.
Jo jag håller nog med Coore faktiskt.Men det är inte säkert att moderkortet heller klarar av 133Mhz buss. Jag har haft ett BX6 v2.0 och det klarade 133Mhz buss utan att krångla nästa steg var 138Mhz buss och det funkade inte. Så jag är tveksam till att ditt moderkort klarar 133Mhz buss. Men jag är nästan säker på att din processor inte klarar 133Mhz buss. Tyvärr.. 🙁
Assa anton...hur ska du ha det ?? först håller du med coore...sen så säger du att det kan vara moderkortet ??
Jag höll med honom hela tiden!
Men jag såg sen att han försökte köra i 133Mhz buss och sa då att moderkortet kanske inte hade klarat den busshastigheten fast att processorn hade gjort det. MEN jag sa hela tiden att jag trodde det var hans processor som inte klarade av hastigheten! Hade det varit moderkortet så hade han nog ändå kunnat boota datorn men att den hde krashat sen.
2 Guest(s)