Abit KR7A-RAID - Ratio|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Abit KR7A-RAID - Ratio
Njal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 356
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 27, 2002 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

Det går tydligen inte att få en högre divider än 4, alltså FSBn/4 på Abit's KR7A moderkort och jag läste nånstans att det kan skada PCI korten, (slots också?), att gå över 160 i FSB eftersom det inte finns en 1/5 divider som ger 166/5 = 33 till PCI.

Är detta ett stort problem om man vill FSB klocka mycket?
Ingen som vet om det kommer bios update till KR7A som fixar fler ratio alternativ?

Tänkte nämligen köpa bättre minnen för att kunna FSB klocka högre men om det är farligt att gå över 160FSB så är det nästan ingen idé att köpa bättre minnen.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
186989
July 27, 2002 - 6:46 am
sp_Permalink sp_Print

Höga busshastigheter påverkar både PCI/AGP och bussen t.ex men det som oftast råkar illa ut är enligt mina erfarenheter hårddisken. Vid höga FSB-hastigheter blir även håddisken "överklockad" och det gillar den oftast inte alls.. 🙂
Något som dock gör FSB-överklockning mycket lättare är om du kör din hårddisk på RAID-kontrollern. På RAID-kontrollern har hårddisken en tendens att klara mycket högre busshastigheter och det är inte bara jag som har märkt det. 😉

Det är tyvärr omöjligt att köra med 1/5-PCI divider till KT266A-moderkorten men höga busshastigheter borde inte vara något problem ändå. Speciellt inte om du testar med disken på RAID-kontrollern.
PCI-kort brukar inte klödda för mig men om de gör det så går de nog inte sönder utan hindrar helt enkelt överklockningen.

spaceboy
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
187002
July 27, 2002 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

Sitter med samma abitkort....
Hade tyvärr det dåliga omdömet att spara pengar på ram -minnet. DB´s "originalminne" klarar inte de snabbaste minnesinställningarna ens i fsb140. Men om jag ställer ner dem o höjer volten så kör jag faktiskt stabilt ända upp till 153. Antar att man inte ska klaga när man faktiskt kommer över 11000 i 3dmark med ett "budgetpaket". Har också funderat på att låsa upp prollen o köpa kvalitetsminne men det får bli en annan gång...

Anton Karmehed
Admin
187006
July 27, 2002 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

Nä det är väldigt viktigt att köpa minnen av bra kvalité. Det är lätt att försöka spara in lite pengar där men det lönar sig oftast inte i längden. 🙂
Vilken dag som helst kommer vi släppa en DDR-SDRAMs recension på NH där vi testar några mycket intressanta minnen. De som vill köra hög FSB ska defenitivt inte missa den recensionen kan jag säga.. 😉

Njal
Kommer du hit ofta?
Medlem
187092
July 27, 2002 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte köpa Samsung PC2700 minnen då.
Men är det bara Samsungs single-sided minnen som är bra till överklockning?
Stod nån stans att alla 256mb dims är single-sided, stämmer det?

de säljer samsung minnen på itbutikken.dk
http://www.itbutikken.dk/varei.....3CTL%2DCB3

och på kylning.com:
http://kylning.com/product_inf.....78a34dc646

de kostar 300kr mer på kylning.com

Vart ska jag köpa bra samsungminnen?

Och det där om hårddiskarna:
Jag har redan beställt en till Maxtor ATA133 80gb disk för att kunna raida med den som jag redan har. Så det borde inte vara några problem då?

Njal
Kommer du hit ofta?
Medlem
187094
July 27, 2002 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

De gamla minnet som jag har tänkte jag sälja men det sitter headspreaders och kylflänsar på dem, går det lätt att frysa bort dem eller riskerar jag att förstöra hela minnet?

Jag har lagt ner 2000kr på det minnet så det kan ju vara kul om det inte går isönder..

Fast kan ju kolla med den som köper det om han har något emot det, det gör ju inget om han ändå ska ha det i slot1, men minnen verkar funka bäst i slot4 på KR7A moderkorten.

Anton Karmehed
Admin
187425
July 28, 2002 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Njal: Vi går in en del på singel vs. dubbelsided moduler i DDR-jämförelsen och det skiljer faktiskt en del i överklockning. Utförligare information får du på måndag då recensionen läggs online. 😉

Njal
Kommer du hit ofta?
Medlem
187475
July 28, 2002 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

jaja, kommer inte beställa sakerna förän på måndag ändå

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 234
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL