March 29, 2001
Jag installerade detta kort för två veckor sedan och jag är mycket nöjd. Fläkten är förvånansvärt tyst. Om man provar med att tillfälligt stoppa fläkten med fingret så hör man ingen större skillnad faktiskt. Den överröstar inte min klena CPU-fläkt på 60mm/3000rpm. Inget högfrekvent vinande där inte.
Vad stabiliteten beträffar kan jag inte svara då jag inte överklockar. Jag fick runt 9150 poäng oklockat med 3DMark 2001SE (build 330) och senaste 29.42 drivrutinen, men det kan säkert skilja beroende på andra faktorer.
Det enda negativa är att det inte kommer med något temp/varvtal övervakningsprogram på skivan. Kanske stödjer inte kortet denna funktion. Dessutom har jag inte lyckats att installera det medföljande GPU/minnes trim-programmet. Den ligger i Win-ME mappen på installationsskivan och jag kör ju med Win XP. I installationsfönstret är programmet ej valbart, och när jag provar via Utforskaren så får jag medellande om att installationsprogrammet inte hittar en speciell dll-fil. Mysko. Slutligen kunde jag inte hitta någon reg-kod till det medföljande DVD-programmet. Ett sådant har jag redan så det spelade mindre roll.
March 29, 2001
July 5, 2002
Ok Ralfs. Så kortet har fungerat finfint i alla spel eller?
Sen till detta funderar jag på att komplettera med en sjyrr skärm.. idag har jag en 17" som inte klarar mer än 1280x1024@60hz
Är 1600x1280@75hz tillräckligt på en 19" för omkring 2700kr, typ Hansol eller ADI?
Hur mycket ska jag lägga på en skärm som ger mig det mesta utav detta graffekort utan att bli ruinerad?
mvh henrik
March 29, 2001
On 2002-07-05 22:35, Släggan wrote:
Ok Ralfs. Så kortet har fungerat finfint i alla spel eller?
Ja, det har det. Har dock inte testat med så många spel - mest Morrowind och Medal of honour AA.
Sen till detta funderar jag på att komplettera med en sjyrr skärm.. idag har jag en 17"
Hmm - har själv bara en 17 tummare, så här får nog en annan komma med råd.
Själv tycker jag att 32bit 1024 x 768 räcker ganska långt. Men visst; 19 tum är ju snäppet bättre.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-07-06 09:18 ]
March 29, 2001
On 2002-07-08 17:19, Släggan wrote:
Kom upp i 7696 3d-mark poäng
Hmm - dina poäng är lite för låga för det kortet, den datakonfigurationen och med den upplösningen. Vad har du för moderbord? KT133A? Med anti-aliasing och anisotrop bortkopplat borde du komma upp i över 8500 poäng. Läs Performance-FAQ för 3DMark 2001SE. Kolla in Toms Hardwares jämförande VGA-test.
Läs ovanstående FAQ. Ladda ner och installera senaste VIA 4-in-1 drivers (om du kör med VIA KT133/266/333 moderbord vill säga) samt senaste NVidia drivers för ditt operativsystem (v29.42 ifall du kör med Win-XP). Kör med standardinställningar i kontrollpanel -> bildskärm -> inställningar -> avancerat, när du gör testet. Stäng ner onödiga bakgrundsprogram typ viruskontroll.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-07-08 20:12 ]
July 5, 2002
Tack så mycket för svaret. Lyckades installera både VIA-drivers och nyaste Detonator. När jag sen körde 3dMark (2:nd ed) så fick jag bluescreen på Dragothic (2:a) testet varje gång, så jag installerade orginaldrivers från skivan på grafikkortet igen 6.13.10.2832 och då funkade det som det skulle.. allt stod i standardinställningar med "Godkänn program som kontrollerar läget Kantutjämning" och 1024x768@32 75hz..
Poängen blev 7712 (7% under snittet)
Jag är inte så förvånad iofs eftersom jag alltid fått lägre poäng än genomsnittet i 3dMark, med mitt G400 hade jag 1500 poäng och med GF2mx400 hade jag exakt 2500 poäng, medans andra hade upp till 10% högre.
Alltså drar jag slutsatsen att jag har nått annat slött som drar ner.. kanske mitt sdram minne som bara går att köra i cas 3.. eller moderkortet som är ett billigt från Gigabyte.
Whatever.. bara det är stabilt och jag slipper se blåskärmen nå mer
July 5, 2002
Nu funkar allting hur stadigt som helst, det var orginaldrivrutinerna till kortet som var sepp, funkar kung med 29.42, + att jag tror att jag fick bluescreen för att jag alltid körde nått program i bakgrunden, typ DC.
så nu har jag fått en godkänd score i 3dmark iaf, målet var att ta mig över 8000
tack för all hjälp!
2 Guest(s)