July 17, 2001
Tjena,
Jag har ett ABIT TH7II-RAID kort. Detta har stöd för ATA100 hårddiskar. I datorn sitter en 60Gb ATA100 IBM hårddisk.
När jag startar datorn och den där rutan kommer upp som visar hur mycket minne man har, vilka hårddiskar och cdroms osv man har, blir jag lite förvirrad.
Det står nämligen (ungefär):
Primary Master: LBA XXXX, ATA 33
Hmm undrar jag då, varför står det ATA 33 och inte ATA 100?
UDMA är påslaget i BIOS, några andra inställningar kan jag inte hitta.
Det står även ATA 33 efter min cdrom och cdrw, det kan jag köpa, men inte efter hårddisken...
En idé någon? =)
/phunqe
Fotnot: Jag kör förresten utan RAID kortet, det är avstängt. Kör på den vanliga IDE kanalen.
October 10, 2001
Visst sitter det VIA´s kretsar på moderkortet va? Om det gör det så ladda hem nyaste 4 in 1 från : http://www.viaarena.com/?PageID=2 Hoppas det löser problemet! 😀
July 17, 2001
Kan tillägga det att den rutan jag nämde, där det står ATA 33, är alltså innan operativsystemet startar. De flesta BIOS har väl en sådan nu för tiden. Kommer upp precis innan något bootas och precis efteråt skärmen med energy star symbolen har varit uppe (där man ser klockfrekvens, minne, detektering av hårdiskar etc), så några drivrutiner kan jag inte tänka mig hjälper =)
July 17, 2001
YemanCool wrote: Då råkar inte använda en ATA 33 sladd??
Något jag oxå varit med om som är mycket ovanligt men ändå! Är att Secondary kontrollern bara har stöd för UDMA 33... hoppas du satt din hårddisk som primary master?
Hmm.. jag använde sladdarna som följde med moderkortet.. jag hoppas verkligen att de är ATA 100 😛
Givetvis satte jag hårddisken som master =)
October 10, 2001
phunqe wrote: [quote=YemanCool]Då råkar inte använda en ATA 33 sladd??
Något jag oxå varit med om som är mycket ovanligt men ändå! Är att Secondary kontrollern bara har stöd för UDMA 33... hoppas du satt din hårddisk som primary master?
Hmm.. jag använde sladdarna som följde med moderkortet.. jag hoppas verkligen att de är ATA 100 😛
Givetvis satte jag hårddisken som master =)
Har du kört någon test i Windows så du ser att den verkligen bara går som ATA 33 eller? Om inte så ladda hem SiSoft Sandra här : http://www.sisoftware.demon.co.uk/ och kör ett disktest så ser du hur det ligger till.
1 Guest(s)