May 18, 2001
Hej!
Då jag har läst lite inlägg här noterar jag att mycket kretsar runt temperaturen på bl.a. cpun.
Då min nya "puter" precis är klar så tänkte jag att jag skulle kolla vilken temperatur den ligger på. Vid uppstart ligger cpu temperaturen på ca 48 grader och efter några timmars körning ligger det på 59. Är det i någon form alarmerande eller fullständigt normalt? Har någon form av normal kylfläkt monterad på cpun, den skall täcka AMD processorer upp till 1.5GHz enligt uppgift.
"Puter" spec.
AMD Thunderbird 1333MHz, moderkort Asus A7M266, Geoforce 2 Ultra, 256MB DDR 2100, case Aopen HQ08.
Borde jag se över kylningen och i så fall hur?
Tacksam för upplysningar!
/Amatören.
May 17, 2001
59 grader tycker jag själv är godkänt efter ett par timmar. Ska man klocka måste man nog ha ner den ett par grader till, men det är ju en fråga om ljudnivå om man nu inte vill köra vattenkylning.
Tror att moderkortenstempgivare skiljer sig lite från varandra och kanske inte alltid stämmer ihopp med verkligheten, rätta mig någon om jag har fel !!
IDLE är när datorn inte har igång några program eller likanande som gör att processorn behöver arbeta. Idle läge är det om man är inne i windows med datorn utan att göra något. Då står CPUn i vänte läge (idle läge)!
För att få fulload så är det bästa att använda något burnin test.. men det går också bra att får upp processor användningen bra genom att köra 3Dmark 2001 eller liknande benchmarks program!
Vad har du för temperatur i lådan? Det låter som om du har för varm luft runt processorn eller bara att din kylfläns inte klarar av att kyla bättre..
Tekniknörd som gillar att träna.
February 10, 2001
Jag tycker du ska köpa en Taisol (koppar kärna) fläkt/fläns (eller vad ni kallar det) på http://www.gtek.net för 60 grader på en 1333mhz är lite högt.. jag vet en som har en 1333 som han klockat upp till 1620mhz å den ligger typ på 40 grader i fulload! men han har ju en Swiftech fläns .. (http://www.tjcomputer.com) å den kostar nästan 1000 kr ! MEn en Tasil med koppar kärna skulle nog hjälpa dig! .. å glöm inte lägga på Articsilver 2 pasta! !
Jag håller fullständigt med Lening!
En Tasiol (med koppar botten) och lite Artic silver borde göra susen!
Men tänk bara på att ha bra luftflöde i lådan också!
December 23, 2000
Givetvis kan han nog behöva lite bättre kylning (som ex. taisolen), men han behöver nog inte vara orolig heller. Det är lite höga temps, men som sagt det är en T-bird 1,33GHz:are också. Den klara ju uppemåt 90-95 grader utan att gå sönder. Men för att bevara lite livslängd och stabilitet bör nog lite effektivare kylning införskaffas. Speciellt om det ska klockas lite
Ja visst går det att köra den så varmt men det är ju inget att rekomendera..
Jag blev lite överraskad av sådan sympati för värme från dig Peter.. 😀
Ja det måste vara det ultimate beviset på att man inte vet vad man håller på men! 😀
Nä den dagen man köper en företags dator då är man nog på väg mot en psykisk kollpas.. 😀
Fast Antonius, det kan bli väääldigt billiga datorer, om man köper dem som "Företagsdator" (leasar).
Det kvittar!
De är sluga små jäklar.. (tror dom i alla fall ) De slänger i för lite minne och skitkassa grafikkort oftast moderkort också.. så om man vill byta någonting så blir det oftast allt utom prollen..
Skärmen står det väl oftast företags namnet på också.. Brrr
Nä usch och fy!
2 Guest(s)