April 8, 2001
2001-05-18 22:02, skrev peter:
Givetvis kan han nog behöva lite bättre kylning (som ex. taisolen), men han behöver nog inte vara orolig heller. Det är lite höga temps, men som sagt det är en T-bird 1,33GHz:are också. Den klara ju uppemåt 90-95 grader utan att gå sönder. Men för att bevara lite livslängd och stabilitet bör nog lite effektivare kylning införskaffas. Speciellt om det ska klockas lite
Möjligt att den klarar 90-95 grader men min AMD börjar mata Windows med felmeddelanden vid temperaturer över 70-75 grader
Möjligt att den klarar 90-95 grader men min AMD börjar mata Windows med felmeddelanden vid temperaturer över 70-75 grader
Ja det lär ju vara svårt att köra datorn om prollen är 90-95grader.. 😀
Det är väl den max temp den tål innan den dör.. så om man kommer upp i de temperna så är det nog kört..
Tekniknörd som gillar att träna.
February 11, 2001
May 21, 2001
Tempen i "coren" på processorn är ca 20 - 30 grader varmare än vad sensorn visar efter som den mäter under eller igämte processorn. Så vid 70 grader som en skrev innan borde den hänga sig, eller gå sönder. .
Detta gäller väl alla processorer förutom p4:an som har en inbyggd temp-sensor.
May 18, 2001
Tack alla för Era svar!
Som en glad amatör köpte jag i helgen en ny kylfläkt som såg brutal ut -Thermaltake Super Orb! Resultatet? Jo som vanligt så skulle jag ha avvaktat Era kunniga svar och sparat mig en 200,- och mycket brottandes med moderkort/kylfläkt. Temperaturen minskade med denna fläkt 1 grad... Ja, ja man lär så länge man lever.
Nu skall jag göra som Ni säger - köpa en Taisol.
Tack ännu en gång!
/Jörgen.
December 19, 2000
2001-05-22 08:50, skrev Jörgen.L.:
Tack alla för Era svar!Som en glad amatör köpte jag i helgen en ny kylfläkt som såg brutal ut -Thermaltake Super Orb! Resultatet? Jo som vanligt så skulle jag ha avvaktat Era kunniga svar och sparat mig en 200,- och mycket brottandes med moderkort/kylfläkt. Temperaturen minskade med denna fläkt 1 grad... Ja, ja man lär så länge man lever.
Nu skall jag göra som Ni säger - köpa en Taisol.
Tack ännu en gång!
/Jörgen.
Tjenna Jörgen...som du ser så svänger de lite "off topic" här ibland....hehe sånt som händer..!
Men ditt beslut att köpa en Taisol e klokt..å då främst den med kopparkärna..å personligen skulle jag nog byat ut fläkten på den ...själv kör jag med den Taisol utan koppar kärna med 2st 60mm Ystech fläktar på....vill du ha en tyst dator bör du nog inte välja nån sådan fläkt..men de finns en uppsjö att välja mellan....den som sitter på som orginal är enligt min mening lite väl klen i flåset.
Lycka till...!
Ja ett bra sätt att få ner ljudnivån men ändå hålla bra med kylning är att byta mot en större fläkt!
Byt mot en tyst 80mm så får du ändå rätt bra blås!
Tekniknörd som gillar att träna.
December 20, 2000
2001-05-21 22:12, skrev HipHoper_Sthlm:
Tom: Jag kan kolla modellnummer på onsdag då jag kommer in på kontoret igen, jag lovar....när jag kommer till jobbet, (brukar vara först, helt tyst i korridorerna) har jag ett antal gånger slagit av datorn för att jag inte hört att den varit på!!
Ok, tack
1 Guest(s)