Acer 5024 eller Sony Vaio VGN 395|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Acer 5024 eller Sony Vaio VGN 395
Rhythm09
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 22, 2006 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej

Är i valet och kvalet att köpa mig en bärbar dator, men jag vet inte vilken dator jag ska välja.

För några dagar sen så var jag helt övertygad om att jag skulle ha en Acer 5024, men efter att ha läst diverse forum har jag blivit lite avskräckt. Har läst en del om att Acers datorer är av dålig kvalité och känns plastiga. Även att deras support är kass. Nån som kan säga om det är sant eller falskt?
Mest jobbigt skulle kännas om datorn är av dålig kvalité för support är ju inget jag räknar med att sitta i den första tiden när man köpt en ny dator i alla fall.

Jag kommer använda datorn till att surfa, spela och kolla film. Jag tror inte att Sony datorn har TV Out, men jag är fruktansvärt dålig på det här så jag vet inte. Har även läst att det ska vara problem att koppla in datorn till tv´n med XP, så frågan är om jag har nån användning av det överhuvudettaget.

AMD Turion mot Pentium M? Säger mig lika mycket som skillnaden mellan ett gult och ett ljusgult äpple. Vad är bra med dom och vad är mindre bra, för inget av det är väl rent dåligt?

Ram minnet är det ju ganska stor skillnad på, men finns det olika slags minnen så att det inte behöver vara så stor skillnad på 512 och 1024?

Grafikkorten? Hur står dom sig mot varandra ATI X700 128MB mot GeForce Go6400 128MB

Spel som jag förmodligen kommer köra är väl några 3D shoot eller strategi typ WoW.

Nästan allt är ju lite bättre på Acern verkar det som. Skärmen har jag hört ska vara riktigt grym på Sonyn dock. Men den stora frågan är om jag får en sämre men mer gedigen dator om jag väljer Sonyn eller om jag bara gör ett nerköp vad det gäller prestanda om jag väljer den?

Surt att Sonyn är så j**la snygg bara

Sony Vaio
http://se.pricerunner.com/comp.....86/details

Acer 5024
http://se.pricerunner.com/comp.....17/details

Jag är jättetacksam för alla slags svar

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1006476
January 22, 2006 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Dålig kvalité är nog att överdriva. De verkar ha blivit bättre dessutom, men det är fortfarande att du får vad du betalar för. Acer är billiga och de känns billiga.

Angående Turion vs Pentium M är den senare ansedd att vara snäppet bättre. Den första är på inga vis dålig det är bara det att Pentium M är så bra.

Acern har ett klart bättr grafikkort.

Om Vaion inte har tv-ut blir jag väldigt förvånad.

Ska du spela så välj Acern ska du inte det välj Sonyn. Och ja den senare är snuskigt snygg 😉

//Andreas

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1006509
January 22, 2006 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Rhythm09 wrote: Hej

Är i valet och kvalet att köpa mig en bärbar dator, men jag vet inte vilken dator jag ska välja.

För några dagar sen så var jag helt övertygad om att jag skulle ha en Acer 5024, men efter att ha läst diverse forum har jag blivit lite avskräckt. Har läst en del om att Acers datorer är av dålig kvalité och känns plastiga. Även att deras support är kass. Nån som kan säga om det är sant eller falskt?
Mest jobbigt skulle kännas om datorn är av dålig kvalité för support är ju inget jag räknar med att sitta i den första tiden när man köpt en ny dator i alla fall.

Jag kommer använda datorn till att surfa, spela och kolla film. Jag tror inte att Sony datorn har TV Out, men jag är fruktansvärt dålig på det här så jag vet inte. Har även läst att det ska vara problem att koppla in datorn till tv´n med XP, så frågan är om jag har nån användning av det överhuvudettaget.

AMD Turion mot Pentium M? Säger mig lika mycket som skillnaden mellan ett gult och ett ljusgult äpple. Vad är bra med dom och vad är mindre bra, för inget av det är väl rent dåligt?

Ram minnet är det ju ganska stor skillnad på, men finns det olika slags minnen så att det inte behöver vara så stor skillnad på 512 och 1024?

Grafikkorten? Hur står dom sig mot varandra ATI X700 128MB mot GeForce Go6400 128MB

Spel som jag förmodligen kommer köra är väl några 3D shoot eller strategi typ WoW.

Nästan allt är ju lite bättre på Acern verkar det som. Skärmen har jag hört ska vara riktigt grym på Sonyn dock. Men den stora frågan är om jag får en sämre men mer gedigen dator om jag väljer Sonyn eller om jag bara gör ett nerköp vad det gäller prestanda om jag väljer den?

Surt att Sonyn är så j**la snygg bara

Sony Vaio
http://se.pricerunner.com/comp.....86/details

Acer 5024
http://se.pricerunner.com/comp.....17/details

Jag är jättetacksam för alla slags svar

Ingeting av ovannämnda 🙂 Om man jämför båda två med den här
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
så är det löjligt stor prestanda skillnad vi pratar om.

kakmonstret
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
1006538
January 22, 2006 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

VAION har inte TV utgång via s-vhs utan den har endast VGA utgång. (har kollat på baksidan av den)

det har däremot Acern.

Rhythm09
Medlem
1006573
January 22, 2006 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för era svar och tips

Delph1
Att det ska vara så svårt att välja dator. Just nu sitter jag på en 9 år gammal dator så allt nytt kommer förmodligen vara som en dröm, men man vill ju ändå få ut det mesta för ens pengar.

Redzo
Asus datorn verkar ju ha ett bättre grafikkort, men den är ju också 2500 kronor dyrare, vill nog helst betala runt 12000.

Kakmonstret

Har du själv en Vaio eller är det nån du känner som har en? Är det stor skillnad på S-VHS och VGA? Kommer mest kopplain den till tv´n för att kolla på serier eller om man ska iväg till sommarstugan och vill kolla på något. Filmer kommer jag ändå bränna ut på DVD för att få fram lite bättre ljud.
Om du har en Vaio, hur funkar det att spela på den? Vilka lir har du testat?

Än en gång tack för alla svar och jag är tacksam för ännu fler

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1006575
January 22, 2006 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet, men med tanke på den har mycket bättre grafikkort plus att den har dualcore (2 kärnor) så anser jag det värt pengar.

Rhythm09
Medlem
1006577
January 22, 2006 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, men spelandet kommer inte vara prioritet nummer 1.

Spelar grafikkortet stor roll även om inte spelandet kommer ta överhand?`
Vad får jag ut av datorn med dualcore? Som du märker så har jag noll koll på det här.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1006580
January 22, 2006 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

man kan något förenklat säga ett du för en dator med 2 processorer. Om du använder fler än en program samtidigt så kommer en dualcore vara minst 30% snabbare än motsvarande dator med en enkelprocessor. Och det är 30% idag, allteftersom program uppdateras kommer stöd för dualcore vara större och större, samtidigt som prestanda kommer höjas. Jag antog att du vill behålla din bärbara längre än man gör med en stationär så även ur den perspektiv är dualkärna att föredra.
Grafikortet spelar inte så stor roll om du inte ska spela eller jobba med grafikintensiva applikationer (CAD, 3D osv)

kakmonstret
Medlem
Forum Posts: 129
1006690
January 22, 2006 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

jag jobbar på data och säljer alla vaios om dagarna 🙂

svhs är ju vad flesta tvapparater har idag och är även lättast att omvandla till scart.

VGA är till externa bildskärmar eller TV med pc ingångar, främst LCD brukar ha dessa. vore jag dig skulle jag ta vaion, bäst pris idag på onoff, men den rean slutar snart sen kostar den 12997 😉

Rhythm09
Medlem
1006716
January 22, 2006 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det någon adapter eller liknande som gör att jag kan koppla in datorn via scart med VGA? Eller måste jag ha en monitor eller en LCD TV att koppla in den till?

Caze
Medlem
Forum Posts: 144
1006742
January 22, 2006 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Än en gång flyger jag hit med min bärbara 5024WLMi. 😀
Datorn som Redzo rekommenderade är nog värt sitt pris men vill du inte punga ut mer pengar så är 5024:n varmt rekommenderad av mig. Om skillnaden mellan Turion och Pentium M så är Turion nyare teknik och kommer i framtiden troligtvis vinna i prestanda, men som det är nu så vinner Pentium i vissa tester och Turion i andra.

Vad jag vet så finns det instruktioner hur man gör själv en Scart-VGA konverterare men inte om de finns att köpa.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 256
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL