August 10, 2003
Hej!
För 24 dagar sen så la min Acer bärbara dator (1 ½ år gammal) av, när jag försökte starta den så pep den bara flera gånger och stängdes sedan av utan att skärmen startade.
Jag ringde då Acer och dom sa att jag skulle testa att ta ut batteri, nätsladd och alla extra tillbehör och låta den stå i 20 minuter för att se om det hjälpte men det gjorde det inte.
Jag ringde Acer igen och dom sa att den skulle skickas på reparation då så dom skickade fraktsedlar till mig på posten, efter 4 dagar hade inga lappar kommit på posten så jag ringde dom igen och då skickade dom igen och då efter 2 dagar kom det fraktsedlar på posten.
Det stod att jag skulle packa ner allt med tillbehör, kvitto i en kartong och ringa UPS och boka hämtning, nästa dag kommer UPS och hämtar den och skickar iväg datorn till Tyskland.
8 dagar senare kommer den tillbaka vältejpad, jag öppnar kartongen och läser snabbt på lappen som följde med:
Change parts
HDD exchanged - Recover Windows (german) to your language.
Som jag förstår det så har dom bytt ut min hårddisk utan mitt tillstånd, jag startar snabbt upp datorn för att sedan bli frågad massa saker på tyska innan jag kommer in i Windows och då får jag se att allt är borta, alla mina filer som jag hade...
Eftersom jag inte vill ha tyska på mitt Windows så stoppar jag in Recover skivan och börjar uppdatera Windows till svenska men efter ca 10 minuter så märker jag att datorn stängs av så jag trycker på startknappen och vad händer inte då?? Jo, datorn börjar pipa igen och jag tar ut batteri och låter den stå men det hjälpte inte.
Så jag ringde Acers support igen och dom sa att jag skulle ta ut minnesmodulerna å sätta in dom igen men det hjälpte inte så nu har dom skickat nya fraktsedlar så jag måste skicka datorn till Tyskland igen.
Jag frågade han på supporten om man inte kunde få en ny dator på garantin och då sa han att vi måste skicka in den på reparation igen å sen får vi se vad som händer.
Kan man inte få en ny på garantin om den är 1 ½ år gammal och man har kvitto?
Sen frågade jag han om dom verkligen får ta ut hårddisken sådär bara utan att fråga och då sa han att dom får det.
Då frågade jag om man inte kunde få tillbaka den, då sa han: Nej, den har blivit slängd på skroten då.
Stämmer det?
Tack för att ni läste!
Nu ska jag sitta här och vänta på fraktsedlarna som kommer nästa vecka och medan jag gör det kan jag gråta floder över mina förlorade bilder och minnen.....
August 11, 2005
Acers support är för det första inget att hänga i julgranen, rätt kasst...
sen angående utbyte av datorn så har de rätt att försöka reparera den, bara för att den är ny och du har kvitto behöver inte automatiskt betyda ny dator om det skulle skita sig. Tror att acer har tre ggr på sig at försöka åtgärda samma fel innan du kan kräva en ny dator.
Men angående hdd:n, de har ingen rätt att formatera eller slänga den utan att ha fått ditt godkännande, så där gjorde de helt klart fel.
March 5, 2005
csm101 wrote: Acers support är för det första inget att hänga i julgranen, rätt kasst...
sen angående utbyte av datorn så har de rätt att försöka reparera den, bara för att den är ny och du har kvitto behöver inte automatiskt betyda ny dator om det skulle skita sig. Tror att acer har tre ggr på sig at försöka åtgärda samma fel innan du kan kräva en ny dator.
Men angående hdd:n, de har ingen rätt att formatera eller slänga den utan att ha fått ditt godkännande, så där gjorde de helt klart fel.
Undrar verkligen om det stämmer ? Jag menar att dom bytte ut hårdisken eller slängde det. Varför skulle dom inte få göra det, så länge dom ersätter honom med en likadan eller bättre hdd vilket de verkar ha gjort i detta fall. Sen angående datan på själva hdd så har Acer eller nåt annat företag ingen ansvar för utan det är ägaren som MÅSTE fatta att hdd KAN gå sönder (och gör det) och SÄKERHETKOPIERA sina filer.
March 5, 2005
aik_putte wrote: [quote=csm101] Men angående hdd:n, de har ingen rätt att formatera eller slänga den utan att ha fått ditt godkännande, så där gjorde de helt klart fel.
Kan man göra nåt åt det då?
I USA så hade dom väl fått en stämning på sig direkt?
Stämmer inte, även där är man själv som ska ta backup, inte företaget !
August 11, 2005
Redzo wrote: [quote=aik_putte][quote=csm101] Men angående hdd:n, de har ingen rätt att formatera eller slänga den utan att ha fått ditt godkännande, så där gjorde de helt klart fel.
Kan man göra nåt åt det då?
I USA så hade dom väl fått en stämning på sig direkt?
Stämmer inte, även där är man själv som ska ta backup, inte företaget !
Jag skrev inte att det var företagets jobb att ta backup, utan att de inte har lov att formatera en hdd om de inte har frågat ägaren om lov.
October 4, 2002
csm101 wrote: Jag skrev inte att det var företagets jobb att ta backup, utan att de inte har lov att formatera en hdd om de inte har frågat ägaren om lov.
Du har gett dom lov iom att du har skickat in den på garantiärende, dom har endast skyldighet att ge dig en fungerande produkt i retur, inget mer.
August 10, 2003
Tooobe wrote: [quote=csm101]Jag skrev inte att det var företagets jobb att ta backup, utan att de inte har lov att formatera en hdd om de inte har frågat ägaren om lov.
Du har gett dom lov iom att du har skickat in den på garantiärende, dom har endast skyldighet att ge dig en fungerande produkt i retur, inget mer.
Kul att den fungerade i 10 minuter...
Så måste den tillbaka dit för att vara borta ca 10 dagar igen.
August 11, 2005
Tooobe wrote: [quote=csm101]Jag skrev inte att det var företagets jobb att ta backup, utan att de inte har lov att formatera en hdd om de inte har frågat ägaren om lov.
Nej det är inte automatiskt att ge dem lov. Jag skickade till exempel iväg min dator på reparation för två månader sen, ett moderkort som skulle bytas, men de formaterade om hdd:n med. Jag ringde upp dem och de sa själkva att det var fel gjort av dem. OM de sjka formatera eller slänga en hdd så måste ägaren veta detta. Nu vet jag inte hur det var i detta fallet men i mitt fall så var det som sagt moderkortsbyte och det har ingenting att göra med hdd:n.
aik_putte wrote:
Kul att den fungerade i 10 minuter...
Så måste den tillbaka dit för att vara borta ca 10 dagar igen.
Tio dagar är en lyx, sist jag skickade iväg min dator var den borta i exakt två månader och det finns fortfarande fel på den...
October 4, 2002
csm101 wrote: Nej det är inte automatiskt att ge dem lov. Jag skickade till exempel iväg min dator på reparation för två månader sen, ett moderkort som skulle bytas, men de formaterade om hdd:n med. Jag ringde upp dem och de sa själkva att det var fel gjort av dem. OM de sjka formatera eller slänga en hdd så måste ägaren veta detta. Nu vet jag inte hur det var i detta fallet men i mitt fall så var det som sagt moderkortsbyte och det har ingenting att göra med hdd:n.
Om du har avtalat med dem vad de skall göra så är det klart att de inte skall göra något annat än just vad ni avtalat, men om din dator går sönder och du skickar in den på garantin för att få den lagad så nog fan får du skylla dig själv om du inte backup:at allt.
Det står dessutom ofta i det finstilta i serviceavtalen att företagen inte tar något anvar för data, de har endast ansvar för hårdvaran.
1 Guest(s)