December 27, 2003
om du jämför tex.
X850XT AGP vs. X850XT PCIe så är det väldigt liten skillnad. ett par fps, som ändå förmodligen kommer från den nyare moderkortens kretsar. Vet inte riktigt skillnaden mellan X950PRO AGP vs. PCIe, men den ser nog ut ganska lika
Alltså väldigt litel praktisk skillnad
February 12, 2003
Det börjar bli för stor bandbredd med korten som kommer nu för att AGP ska klara av korten. Jag tror personligen att X1950PRO AGP kommer att hållas tillbaka av AGP-porten jämfört med PCI-E-versionen, och om inte, så lär det vara det vassaste du nånsin kan stoppa i en AGP-port utan att själva porten blir till en flaskhals.
Det är dock bara vad jag tror.
November 26, 2003
Men om AGP först nu börjar bli till en flaskhals så förstår jag inte hur folk så länge snackat om att AGP inte har en chans mot PCI-E. Det snacket börjar möjligen besannas nu..nåt år efter PCI-E's lansering. Slutsats: AGP börjar möjligen först nu bli föråldrat..men har alltså varit lika bra som PCI-E, trots att PCI-E varit "standard" i minst ett år. Industrin som velat få folk att "ge dem" pengar genom att byta till något som inte har behövts förrän nu.
November 26, 2003
EliXyR wrote: Sedan månader tebaka har tillverkarna slutat göra hiend kort med AGP därav gjick många över från AGP Till PCIE. En av de stora andledningarna varför jag gjick över från AGP till PCIE för de inte fanns tillverkarnas toppmodeller för AGP.
Det du säger illustrerar mitt argument perfekt, nämligen att tillverkarna fick oss att byta för att tjäna mer pengar, snarare än att PCI-E gav några prestandaökningar att tala om.
January 22, 2006
Tja, AGP kör halv duplex (Kan bara skicka eller taemot data. PCI-e använder full duplex och både skicka och taemot på samma gång, PCI-e använder sig av en hastighet på 4GB/s och AGP på ca 1GB/s om jag inte minns fel. Sedan lite off topic så är agp parallell anslutning och pci-e seriell vet inte om det gör ngn prestanda skillnad men ändå.
October 7, 2002
Helt korrekt, bandbredden från systemet till kortet har förbättrats långt över vad som egentligen krävs av korten för länge sedan.
En annan förbättring är däremot att bandbredden från korten till systemet förbättrats mycket kraftigt. Det är inte något som används när du kör vanliga spel, men det har ju viss betydelse för vissa specialtillämpningar i alla fall...
1 Guest(s)