September 3, 2001
e lite av en newbie när det gäller olika dolby lägen o sånt där. Jag vet nu bara att mitt ljudkort är sblive 5.1, och jag har 5.1 högtalarsystem (creative dtt3500).
Att inte spel fungerar med 5.1 ljud kan jag ju förstå, det är ingen AC3 kodning (dolby digital). Men nu har jag skaffat DVD, den har en spdif ut (en grå kabel med 2 hona-kontakter på båda sidorna)
På ljudkortet har jag en spdif in, men det står att den är för cdaudio. Kan man mata in AC3 därigenom? Jag lyckas lixom inte att få den mellersta högtalaren att fungera!
jag har kopplat högtalarna med den där digital DIN kabeln som man bara använder med creatives grejjer, så d ska inte vara några problem mellan ljudkortet och högtalarna.
Vet någon hur jag löser detta?
ahh juste, använder powerdvd för att kolla på filmer, där finns det 3 alternativ för högtalarna, ena är 2 speakers, andra 4 speakers och tredje är use spdif . den sistnämnda får jag inge ljud med.
September 3, 2001
där finns bara alternativet upp till 4.1 ljud..... inge 5.1
MEN jag fixade det ändå!! ... jag kopplade så som jag hade tänkt, alltså från dvd grejj till en viss ingång på kortet.
Nu är det bara att knappa lite på förstärkaren till högtalarna, så tänds ett litet ljus som står "dobly digital" och så aktiveras ljudet. SÅ JÄVLA SKÖNT!!!!!!!
ljudkvaliten är så jäkla skön!!, har aldrig hört på något bättre förutom i en biograf! (och cosmonosva)
helnöjd alltså!!!!!
ska börja hyra dvd filmer nu bara för d.
1 Guest(s)