August 22, 2005
alla BRA datorbutiker jag har frågat tror att det har något med värme att göra, uppsala universitet kör med IDE hårddiskar i sin server, den står i ett kylrum och har fullt med fläktar, i servern sitter det IBM 75GXP 46.1GB hårddiskar...
dom tror att det har med värme att göra, undrar hur man gör för att bli av med den....
December 23, 2000
On 2001-11-02 11:32, ksw wrote:
alla BRA datorbutiker jag har frågat tror att det har något med värme att göra, uppsala universitet kör med IDE hårddiskar i sin server, den står i ett kylrum och har fullt med fläktar, i servern sitter det IBM 75GXP 46.1GB hårddiskar...
dom tror att det har med värme att göra, undrar hur man gör för att bli av med den....
Kanske köper en hårddiskkylare som denna eller dyl???
ger blåser bara 9CFM...men det är ju en början...kostar 98kr på kylning.com
-:Eheim 1250|Leufken Giant Radiator|DangerDen MAZE-2:-
Har en 172W peltier som väntar på nätagg!
[ Detta Inlägg ändrades av: Axzell den 2001-11-02 12:20 ]
November 2, 2001
Tror det blir lite vinklat på dessa sidorna, för det finnns nog många Maxtor, WD, Seagat5e diskar osv. som också kraschar, fast de kanske inte skriver ett inlägg om det.
Det e ju lite inne att hacka på de stora aktörerna. (IBM, MS, Telia m.fl.)
Känner massor av folk med IBM diskar, men ingen som kraschat.
June 8, 2001
Jag kyler ner min IBM med en Papst 19dB @ 5v. I vanliga fall blir den ganska så varm, men nu blir den bara ljummen.
@7v så är den iskall, men jag vill ha det tyst också. Ligger annars på platformen från en Coolermaster 4002 HD kylare, som ligger på acoustic ull. Tar bort alla vibrationer.
Kör ingen FSB klockning heller. Så det bör hålla, I hope.
[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2001-11-02 15:31 ]
September 27, 2001
Fick min nya Fujitsu 40,9Gb 5400varv Silent
idag (Dustin.se levererade på 1 dag !)
och den är helt tyst, det hörs inte när den
skriver ...inte ett knäpp, och den är ljummen
Fråga...är vi verkligen i behov av 7200 varvare ? i praktiken , det ska va C: driven
isåfall , kanske startar upp tunga program några sekunder snabbare då !?
Ibm 7200varv har söktid 8,5ms och Fujitsu
5400varv ska enligt uppgift ha 9,5ms...ingen
större skillnad där
June 18, 2001
On 2001-11-02 13:33, Ralton wrote:
Tror det blir lite vinklat på dessa sidorna, för det finnns nog många Maxtor, WD, Seagat5e diskar osv. som också kraschar, fast de kanske inte skriver ett inlägg om det.
Det e ju lite inne att hacka på de stora aktörerna. (IBM, MS, Telia m.fl.)
Känner massor av folk med IBM diskar, men ingen som kraschat.
Du det är ett faktum att IBM har dålig kvalitet då de har dragit in mer än 150000 diskar under året, samt att alla nya IBM datorer OCH servrar leveraras med Seagate diskar!
Av 18st IBM U160 diskar så pajade 16st första veckan. IBM tog tillbaka dom OCH även de 2 som inte var defekta med anledningen "Dessa kommer troligen rasa inom kort med!"
Gissa vad jag fick tebax?! SEAGATE!
Men detta gäller diskar som är tillverkade ngn gång mellan typ Aug 2000 -> Aug 2001.
Båda mina GXP 60 40GB har pajjat!
April 26, 2001
On 2001-10-30 20:59, Axzell wrote:
On 2001-10-30 20:44, Donan Fear wrote:
Jag menade inte att det BARA berodde på externa orsaker, utan att det bidrar till krashen. Hårddiskarna är helt klart för känsliga för något, men vad vet jag inte.Jag har haft en hel del IBM-diskar och inga har gått sönder. Och om man kollar runt på forum så verkar de gå sönder i "klumpar". För några funkar de inte alls, och för andra strular de aldrig.
Nämen om det var 1000 pers i ett forum som har IBM 60GXP diskar eller dyl (iaf IBM)..och sedan 1000 pers som har t.ex Fujitsu så skulle kanske det drabba 120stycken personer som har IBM och 20 stycken som använder Fujitsu....
Kan vara sant men varför hör man aldrig att andra märken kraschar typ...
February 11, 2002
Det är värmen rätt så garanterat... haft en ibm hårddisk i över 5år o den funkar perfa... hade problem med en ny ibm då den blev rätt varm,datorn krashade samt klusterfel, körde in en fläkt framför den (har en chiefttec-låda).... nu funkar den helt perfekt e en 60gigs... formateringen fixade de söndriga klustrerna så.....
April 10, 2001
Läste tidigare i ett forum, om det var här eller någon annanstans kan jag inte minnas.
men där var förklaringen att ibm hoppade på idén om glasbaserade skivor i diskarna, dock utan lika mycket forskning och förarbete för slutproduktens kvalite. Dessa glasbaserade skivor börjar tydligen vibrerar lite för mycket när dom roterar för att det skall vara hällsosamt. påföljden skulle då bli att ytan blir skadad och sedan till slut helt oanvändbar.
Detta skall det då vara slut med nu då de har tagit GXP diskarna ur produktion.
om detta nu är korrekt återberättat så kan vi nog stryka både värme och klockning som faktorer.
January 23, 2002
Har ni tänkt på att anledningen till att så många IBM-diskar går sönder kan vara att det säljs så mycklet mer IBM-diskar. Det krockar ju betydligt fler Volvo än Opel i Sverige varje år men det beror ju inte på att Volvo har sämre kvalité.
Har för övrigt två IBM-diskar och det är inte ovanligt att de ligger på en temp på ca 35-40 grader när jag använt dem flitigt. Tänkte montera en fläkt vid dem som förhoppningsvis kyler dem lite. Annars funkar de fint.
June 28, 2001
mina diskar var oxå välkylda och dom gick sönder först vid start och omstart av datorn. men jag har ju hört en hel del om att GXP serien inte är kompitabelt med Abit moderkort. så vilka har använt Abit mobos när dom paja ?
och jag fick rådet att upgradera "Firmware" när jag skulle få tillbaka min disk. Vad fan är Firmware ????
är 120GXP serien oxå fucked up ?
2 Guest(s)