October 13, 2007
Tjena, har nyss skaffat nytt moderkort och lite annat och nu när jag ska sätta i det så märker jag när jag tar bort det gamla moderkortet att en av skruvarna inte går att få ur. Så ja skruvar bort baksidan på chassit som moderkortet sitter fast på och ser att den lilla skruven som sitter på undersidan av moderkortet sitter löst. Och nu går det ju inte att få i en ny sån för att gängorna är helt förstörda. Och då undrar jag om man måste ha alla 9 skruvar i? Är de enbart för att hålla fast moderkortet eller ha de något annat syfte?
Tacksam för svar //Festerkatt
November 9, 2002
Det är för att hålla fast det, och undvika kortslutning. Kolla NOGA så att skruven inte kortsluter något på det nya moderkortet. Annars gör det inget speciellt, mer än att den förmodligen kommer svikta mer och att det finns risk för att kortet bryts av om du trycker i kontakter för hårt.
July 14, 2005
Jag har installerat moderkort utan att använda alla skruvarna någon gång men det blir ju inte lika stabilt och så finns det risk att komponenter kan gå sönder om kortet böjs.
Det är ju rätt så tunga saker man belastar kortet med som tex. Processorkylare och grafikkort!
October 13, 2007
det är en skruv som sitter längst ut på kanten i mitten mot baksidan.. då borde jag kunna skita i den då. Men hur vet man om det kortsluter något? Och strax under det hålet som gängorna är sönder i finns ett annat hål..skulle man kunna dra i en skruv där även fast det inte finns något hål där i moderkortet bara för stadga? så sviktar det inte innåt iaf :p
Tackar för snabba svar 😀
October 13, 2007
SuperNova wrote: Gängorna på distanserna är ju längre än vad plåten distanserna sitter i. Leta fram en liten mutter med samma gänga som du sätter på andra sidan plåten så får du ju fast distansen.
===| |8=
= gänga
| | plåten moderkortet sitter
8 mutter
Gängorna på distanserna jag har är inte längre än va chassit är tjockt så det går inte igenom. :/
1 Guest(s)