Allmänt pigga upp sin dator.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Allmänt pigga upp sin dator.
MrFreddas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 308
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 27, 2005 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Skulle vilja pigga upp min dator. Känner att den börjar slacka efter. Köpte F.E.A.R. igår och trodde det skulle flyta bra men shi fick jag.

Datorn

AMD 64 3500+ (socket939) , 1024Mb 6800GT 256Mb, 160GB
Allt orginal, ingen klockning eller nya drivrtuiner finns ombord.

-1- Jag har Norton 2003 Antivirus program med fel. När jag säger fel så menar jag att det automatiska virusskyddet inte startar själv vid varje start av datorn. Blev fel vid installation. Har hört att virusskydd inte behövs så länge man har en bra brandvägg. Stämmer det? Något bra virusskydd + brandvägg som rekomenderas. Har även hört att Norton är väldigt krävande.
-1.2-Befaras att jag har virus på datorn, kan det påverka mycket när det gäller spelens prestanda?

-2- Hur oftas rekomenderas det att defragmentara hårdisken. Gör det skillnad. Kan det påverka något negativt?

-3- Ad-Aware. Hur bra är det? Något som är bättre? Påverkas något negativt av andvändning?

-4- Grafikkortet mitt har som sagt orginal Drivrutiner. Några som rekomenderas. (Gärna länk med direkt till filen) Olika till olika spel?

-5- Något i övrigt som kan göra skillnad? Tips hur du sköter din dator? Hur gör ni?

Tack på förhand!

Rauws
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 230
969669
October 27, 2005 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Hört att Norton stjäl mycket prestanda. Ta bort det och fixa Kaspersky eller NoD 32 🙂 Disk Defrag kan också göra stor skillnad, jag gör det regelbundet och upplever en snabbare dator varje gång jag gjort det.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
969674
October 27, 2005 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

drivrutiner finns på http://www.nvidia.com, där hittar du det senaste helt pålitliga drivrutinen. Annars tror jag att NH har nåt i filarkivet.
Vill du ha det absolut nyaste kan du gå till http://www.guru3d.com

norton stjäl ganska mkt datorkraft ja. Plus att den stör något otroligt. Jag kör NOD32 som antivirus och Sygate personal firewall som brandvägg. Inget stör mig och jag lever relativt säkert. Kraftfulla program bägge två.

Ad-aware är bra, och det tar inte någon kraft eftersom man bara öppnar den när man vill kolla igenom om man har spyware liggande då och då. Du behöver inte ha monitorn aktiverad hela tiden.

Virus kan påverka prestanda om det får program i bakgrunden att hänga sig och sno processorkraft. Kolla igenom det med något program. Nod32 t.ex.

Defragmenteringen är viktig om du inte formaterar ofta (dvs behåller datorn i mer än 1-2 år) Och om du ofta hanterar stora och små filer o flyttar runt dem.
Jag använder O&O Defrag, och har schemalagt att den ska defragmentera mina hårddiskar varje tisdag natt kl 03:00 (min dator är på 24/7)

Sen borde du omedelbart fixa nya drivrutiner till moderkortet. Det finns också på http://www.guru3d.com eller på din moderkortstillverkares hemsida.

Processorn du har kan ge väldigt mycket mer kraft än vad du drar ur det nu. Överväg att överklocka den ett par 100 mhz. Du behöver kanske inte dra den till det absolut yttersta, men du kan kolla hur långt den går utan att öka "Vcore"

För att ytterligare trimma grafikkortet lite så kan du överklocka det litegran med till exempel Powerstrip eller RivaTuner. Finns massor av program för det. ta det du gillar bäst.

Du kan även ta en titt på minneslatenserna, helst efter att du har överklockat processorn. Men om du bestämmer dig för att inte överklocka processorn kan du gå in i bios o kolla dessa latenser och tweaka dem lite ändå. Finns massor av trådar om hur man gör det här på NH.

Allt det här kan ge dig en förbättring på mellan 10 till 50% i FEAR, skulle jag säga. Speciellt med tanke på att du har originaldrivrutiner och att du inte har överklockat alls.

lycka till!

MrFreddas
Kommer du hit ofta?
Medlem
969682
October 27, 2005 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

Först och främst tack för svaren!
Har lite svårt att organiser mig i guru3d... någon direkt länk till drivrutin för 6800 GT 256 mb?

Är väldigt Grön när det gäller klockning, har aldrig gjort det innan. Fortfarande att rekomendera?

Ska ta mig en titt i Överklockning/Tweak och se om jag blir något klokare.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
969699
October 27, 2005 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Drivrutinerna är inte specifikt till just ditt kort, utan är för "alla" Geforce korten, så du kan lungt tanka hem den senaste forceware från guru3d 😛 wink

MrFreddas
Kommer du hit ofta?
Medlem
969721
October 27, 2005 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

ForceWare (32) ?
ForceWare (64) ?
ForceWare (Modifed) ?
Vilken av dessa ?
Eller bara den nyaste (64) 81.87

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
969734
October 27, 2005 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Ladda från nvidias hemsida istället, så slipper du råka få ner någon buggig beta eller så.

Ta reda på vilket chipset du har på moderkortet (Nforce3/nforce4, via någonting eller så) och ladda från resp tillverkare.
Nytt antivirus, antingen något av de föreslagna eller avg free edition.
Använd windows inbyggda brandvägg, den fungerar bra.

Glöm inte att avinstallera de gamla drivrutinerna/programmen innan du installerar nytt.

Kör gärna både spybot och adaware.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
970047
October 27, 2005 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

64 är om du kör med Windowsxp 64bitars? Annars skall du ta 32 😛 wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 198
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL