November 11, 2001
Köpte nya grejor till datorn; proc(amd t/1000), moderkort, minne(amd ok), gf2, nät-agg(amd ok), fläkt, burk mm..
Men till problemet: när jag slår på burken; allt slår igång, får en-lång-två-korta-biip (grafikkortsfel läste jag, men kortet funkar. Men sedan händer inget, skärmen får ingen signal!
Har provat alla komponenter inklusive moderkortet och alla fungerar.
October 6, 2001
December 19, 2000
Flera gånger har jag fått samma problem och det första jag brukar kolla är minnet. 4 gånger av 5 har det varit minnet som inte suttit i riktigt, även om det känns som om det sitter i som det ska. Jag brukar då försiktigt med två fingrar rucka lite på minnet i sidled för att försäkra mig om att det har god kontakt och sitter i ordentligt.
Testa att byta minnesplats också, det kan hjälpa.
Det kan också vara så att moderkortet har cas 2 som standard i bios, och kör man med minnen som bara klarar cas 3 så startar den inte.
Man skulle också kunna tänka sig att processorn blir för varm för att kylflänsen inte sitter riktigt som den ska. Den överhettar kanske och hänger datorn i uppstarten.
Sedan vet jag att visa moderkort blir kinkiga om man inte använder rätt fläkt-kontakt på moderkortet för cpu-fläkten och då spärras datorn då den tror att cpun inte har någon kylning.
Hör av dig så att vi vet hur det går
November 8, 2001
Jag hade ung. samma problem när jag byggde min dator för ett tag sen. Allt spann upp men någon signal till monitorn kom inte. Det visade sig att alla komponenter fungerade. CPU:n var inte bränd... Monitorn var helt svart.
Så jag monterade ner allt och satte ihop dem igen. Denna gång använde jag andra ide kablar till HDD:n. Om det verkligen var det som gjorde det vet jag inte helt säkert. Men efter att jag bytat kabel så fungerade datorn perfekt. Sägas bör att lysdioderna på moderkortet talade om att CPU:n antingen var sönder eller fel isatt... men så var aldrig fallet. Erfarenheten säger dock att en idekabel inte skall kunna hänga hela datorn, men det kanske är en idé att kolla så att inte felet ligger där?!
1 Guest(s)