June 29, 2002
Har precis installerat en ATA133 controller, med den har jag kopplat in 2 st IDE ata100 hårddiskar ,och jag har dessutom 2 st hårdiskar på chanel 1 (moderkortet) , en 60 gb som primary master, en 80 gb som primary slave. På andra kanalen har jag cd-rombrännaren som s k "SECONDARY MASTER" (1a hd'n på andra kanalen), jumpern är inställ dpå "MASTER" , och sedan en 5:e hd som "Secondary Slave". Alla hd's funkar perfekt, och i BIOS detekteras brännaren, och i Win XP så står det att "enheten fungerar" . 🙁
Har prövat att ändra jumpern till Slave, men då rök både hdn och brännaren (detekt ej). 🙁
Varje gång man sätte ri enskiv aoch stänge rluckan, försöker den läsa, men sedan blir det fel i fönstret och ingen information visas trots att skivan har information. Sedan spottas skivan ut utan förvarning autmatisk ... 🙁
Brännaren är en LiteOn 24x10x40x, men jag prövade med en vanlig CD-rom och samma problem uppkom. 🙁
Fråga: hur löser jag detta avancerade problem?
Fråga 2= har antalet hårdiskar någon inverkan på hurvida Cd.rom (IDE) enheten fungerar. ?Enligt Microsoft ska det max gå att ha 4 st IDE enher i en PC och har man fler än 4, (vilket jag har, 6 st,varvav 5 hds) fungerar inte CD-romen! Men varför hittar bios då den, och varför står det då att den fungerar i Win XP ?? 🙁
!För tillfälligt två cd-rom/brännare obrukbara ,great.
🙁
1 Guest(s)