September 24, 2005
Igår när jag spelade ett spel hängde sig allt helt plötsligt. Jag startade då om och redan från uppstarten med bootscreenen var det massa konstiga prickar och färger överallt. Stängde då av datorn en stund
Efter att startat om den igen såg allt normalt ut igen, kollade då temperaturer i dator och grafikkort, men allt hade ju fungerat tidigare. Testade då ett annat spel, och då hängde den sig igen efter typ 2 minuter! När jag startade om var de konstiga färgerna tillbaka igen.
Startade i felsäkert läge och då såg det ok ut i windows.
Startade om datorn igen, men de konstiga färgerna bestod.
Jag rengjorde då datorn från damm i brist på bättre ide till vad som kunde vara problemet.
Det konstiga är att efter rengöringen fungerade det inte heller. T.o.m. i BIOS ser det helt konstigt ut! (Ska se om jag kan fixa en bild!) Detta föranleder mig till att tro att grafikkortet helt enkelt har gett upp! Det är ett 15 månader gammalt geforce 6800, som fram till igår funkade utan problem!
De saker jag gjort är följande:
1. Noggrannt rengjort hela datorn från så mycket damm som möjligt då jag misstänkte att detta kunnat vara problemet.
2. Tog ur grafikkortet, gjorde noggrannt rent det från allt damm, kollade så att fläkten inte hade lossnat, och satte dit det och kontrollerade så att allt satt där det skulle.
3. Jag har överklockat grafikkortet innan, men det var inte med några höga hastigheter direkt!
4. Processorn är överklockad, men om processorn är för varm bör ej problemen yttra sig så som de gjort nu!
En annan detalj värd att nämna är att jag i felsäkert läge avinstallerade drivrutinen till kortet. När jag sedan gick in som vanligt så ser det mysko ut med färgerna i uppstarten, men i Windows ser det helt ok ut nu!
Dock, när jag försöker installera drivrutinen, så startar bara datorn om!
Är det någon som haft liknande problem och löst det eller blir det till att kika på nytt grafikkort till datorn redan?
Edit: Har försökt att installera tidigare versioner av drivrutiner från Nvidia, men mitt i installationen får jag blåskärm och datorn startar om. Hinner dock ej se vad som står eftersom den startar om direkt!
September 24, 2005
M0rbid wrote: kolla så att den extra ström sladden till grafik kortet sitter som den skall och att fläkten på kortet snurrar. låter nästan som ett värme problem faktiskt.
Lycka till
Hej och tack för svaret, men det har jag redan kollat...
Jag tog igår också ur grafikkortet, gjorde rent det och satte tillbaka det. Kollade då noggrannt så att allt verkligen satt på plats! Läs: Tog i allt vad jag hade...
Kollade även så att fläkten snurrade, vilket den gjorde...
ett värmeproblem låter som mycket troligt, men det oroliga är att det ser helkonstigt ut redan vid uppstarten samt när man går in i BIOS...
April 13, 2004
Antingen är det ditt nätagg som håller på att ge upp, eller så är det din överklockning av grafikkort, alternativt klockning av systemet som framkallar problemet?
Har du AGP eller PCI-E, om du har AGP så kanske ditt system (läs moderkort) inte har AGP/PCI bussklocklåsning, vilket kan innebära att ditt grafikkort körs i fel/för hög busshastighet?!
September 24, 2005
Jalle64 wrote: Antingen är det ditt nätagg som håller på att ge upp, eller så är det din överklockning av grafikkort, alternativt klockning av systemet som framkallar problemet?
Har du AGP eller PCI-E, om du har AGP så kanske ditt system (läs moderkort) inte har AGP/PCI bussklocklåsning, vilket kan innebära att ditt grafikkort körs i fel/för hög busshastighet?!
Hej, tack för svaret!
Mitt nätagg har förvisso låtit lite konstigt för ett tag sedan, fläkten lät lite konstigt!
Jag har nu AGP.
Vad jag nu gjort är att jag testat att använda kortet i en kompis dator och samma fel uppstår där!
Jag har nollställt BIOS så alla inställningar är nu default.
Jag sade tidigare att datorn startade om så fort jag försökte installera drivisar, lyckades förut installera tillverkarens egna, och nu kommer jag inte ens in i windows :/
Ska formatera om HD:n nu är det tänkt, men det verkar på de jag talade med som att graffet gett sig...
Men det är ju självfallet inte 110% säkert!
April 13, 2004
Kennedy wrote: [quote=Jalle64]Antingen är det ditt nätagg som håller på att ge upp, eller så är det din överklockning av grafikkort, alternativt klockning av systemet som framkallar problemet?
Hej, tack för svaret!
Mitt nätagg har förvisso låtit lite konstigt för ett tag sedan, fläkten lät lite konstigt!
Jag har nu AGP.
Vad jag nu gjort är att jag testat att använda kortet i en kompis dator och samma fel uppstår där!
Jag har nollställt BIOS så alla inställningar är nu default.
Jag sade tidigare att datorn startade om så fort jag försökte installera drivisar, lyckades förut installera tillverkarens egna, och nu kommer jag inte ens in i windows :/
Ska formatera om HD:n nu är det tänkt, men det verkar på de jag talade med som att graffet gett sig...
Men det är ju självfallet inte 110% säkert!
Nej inget är säkert när det gäller datorer 😀 😛
1 Guest(s)