December 7, 2003
Köpte för några månader sen två st 200gb's WD.
Sen för c:a två veckor sedan så blev det fel på en av dom, kunde inte komma åt innehållet på den utan det kom bara upp:
"G:Mapp är inte tillgänglig.
Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas."
Så jag fick lov att formatera den då..
Sen i förra veckan när ja plocka isär datorn för att fixa me fläktarna och sedan stoppa tillbaka allt, så hade hela partionen på den andra 200:gb aren försvunnit, kunde lyckligtvis återställa nästan allt.
Och precis nu igen så har jag fått samma problem:
"F:Mapp är inte tillgänglig.
Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas."
men inte på samma hdd som jag hade detta problem på tidigare, utan den som partionen blev borttagen ifrån 😐
Vad kan detta bero på? :|.. Kan det vara att mina hdd får för lite ström? :|.. har bara ett 250W agg med 4hdd's kopplade på och massa fläktar o lysrör.
Eller kan det vara att jag har någe Virus? Har inte haft antivirusprogram på hur länge som helst, har enbart använt brandvägg..
Har dock aldrig haft någe fel med de adnra två diskarna jag har, 1 WD 60gb och 1 WD 120gb
EDIT: Kör de två hårddiskarna jag har problem med på ett PROMISE Ultra ATA100 Tx2
EDIT2: Startade om datorn nu, och precis som förut så står den nu på Ledigt Utrymme bara :/ Partionen e helt borta..
June 11, 2001
ChRiiLLe wrote: Okej, men jag kom precis på en anann sak det kan vara.. Jag tog bort partionen på en av dom, men då sa Windows att det bara var 128Gb..
Jag hade missat att lägga till "EnableBigLba" och drivrutinerna för kontrollerkortet 😐
Kan det vara därför annars?
Låter troligt ja
Du just nu = :banghead: om jag inte har fel. 😀 😛
November 5, 2002
Sebbe wrote: En hårddisk dar i princip 40w så 4x40 är 160. Min maskin med bara cpu, fläkt, minne, gfx drar 80w så 80w+160=240. Så byt nätagg.
Kolla diskarna med ett antvirus, testversion av panda finns på senaste pc för alla. Köp tidningen så får du en skiva med.
Jaså. Är det så? Hmm... Får se nu. 40W x 6 = 240W Otroligt att mitt 145W agg pallar diskarna + cpu o resten. Tror inte det där stämmer helt.
Och ja. Det är stabilt. 8)
December 7, 2003
Mind wrote: får diskarna för lite ström så kan dom ju få problem med att skriva till sig, och då kan dom råka ta bort startblocken eller vad det heter så tror windows att partitionen är borta.
scandisk ?
Men det är bara de 2 nya jasg har problem med :/.. De två gamla jag har fungerar helt felfritt 🙂
Och när jag körde scandisk så försvann 5/6 av all musik jag hade.. 😐
September 20, 2001
Jag har haft liknande problem. Jag fick fel på alla filsystemstrukturer på en 200GB WDC och en 120 när de satt på ett SiI kontrollerkort ATA100. Jag har även fått samma fel som du på 2x200GB, troligtvis pga att jag körde med windows inbyggda drivers till ett TX2 kort. Detta resulterade i att chkdsk "fixade" filsystemet fint så varannan fil försvann. Så det verkar som det är väldigt viktigt att ha rätt drivrutiner till sina kontrollerkort.
April 23, 2004
Relaxia wrote: Är det så? Hmm... Får se nu. 40W x 6 = 240W Otroligt att mitt 145W agg pallar diskarna + cpu o resten. Tror inte det där stämmer helt.
Nej det r inte riktigt så...
Teoretiskt sätt så är netagregatets effekt ( W ) det maximala som det kan ge, och när en hårddisk behöver dra ström så drar den just ström ( I ) och inte effekt. Effekten och strömkapaciteten brukar vanligen följas, men man kan inte räkna som tidigare gjorts...
Lite luddigt förklarat, men hoppas att någon är med =)
October 5, 2005
Hej jag har exakt samma problem!!
Men jag har en Western Digital 300Gb S-ATA som gör likadant.
Ibland så blir det att medans man håller på med den och datorn stog på för länge så ville den inte va med längre. Så startar man om datorn och så vill scandisk kontrollera den och flyttar filer till mappar i roten på enheten.. jag vart riktigt rädd när ca 70gb bara försvunnit..
Men visade sig att dom låg i CHK0001 mapparna eller vad dom heter så man kunde flytta tillbaka filerna där.
Ibland var det ju bara att starta om som sagt, men ibland så funkade inte det heller.. fick dra ur sata-kontakterna och pröva olika kombinationer med att koppla ur ena kabeln, byta platser, fixa med jumprarna osv för att få det att funka.
Men nu har 300Gb hårddisken lagt av och jag vet inte hur jag ska få igång den igen.. Den är ju inte trasig bara att windows nobbar den.. eller den syns ju men när man ska öppna den så står det:
"D: är inte tillgänglig. Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas."
Någon som vet vad det kan va?..
har tänk lite på att det kan vara strömmen också men så var det inte från början (SilentX 350W (100~240V, PFC).. kunde ju använda den felfritt i minst två månad.
Kan det bero på att hårddisken var opartionerad också? 300gb på en enhet kanske inte är så bra?
och det här med S-ATA om man har två hårddiskar. Ska man inte ställa in jumprarna alls? vad är då jumprarna till på S-ATA hårdiskar?
Tack för svar.
September 20, 2001
Hade du någon kylning på hårddisken eller chassifläktar, det kan ju vara så att den blir för varm, eftersom den började strula när du använt den länge i sträck.
Jumprarna på SATA diskar är där för skoj skull.
Spinner disken igång när du startar om datorn och den inte hittas, eller hörs det inget från disken?
Om den spinner upp, och BIOS inte hittar den är det nog fel på disken, och om den inte spinner upp kanske du kan testa med ett annat nätagg, men det beror på vad du har för komponenter i övrigt, om de är strömslukande osv...
October 5, 2005
Kollade under:
Administrationsverktyg> Loggboken > System
och letade fel och varningar i listan där och dessa hittade jag.
-Fel-
Händelse ID:
5.
Källa: Atapi
"Ett paritetsfel uppstod på DeviceIdeIdePort2."
11.
Källa: Disk
"Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på DeviceHarddisk0D."
55.
Källa: ntfs
"Filsystemstrukturen på disken är skadad och oanvändbar. Kör verktyget CHKDSK på volymen D:."
-Varning-
51.
Källa: Disk
"Ett fel upptäcktes på enheten DeviceHarddisk0D under en växlingsåtgärd."
57.
Källa: ftdisk
"Det gick inte att skicka data till transaktionsloggen. Data kanske kommer att bli skadade."
Help me 😛
1 Guest(s)