May 24, 2006
Hej! Har varit ifrån datorer några år nu, men nu börjar mitt intresse brinna igen. Kul, men dyrt. Känner att jag borde köpa en dator, men det kommer mitt i ett teknikskifte så det gör ju valet ännu svårare. Tycker ni jag ska vänta på Conroe eller ska jag köra på AM2? Körde en Athlon64 3500+ ett tag, men den behöll jag ju såklart inte då jag inte hade något intresse/användning av den.
Mvh
Andreas
January 6, 2006
Jag tycker att det är ett jäkligt svårt val. Det beror på så många saker t ex. kommer AMD K8L arkitektur att passa in på AM2 eller blir det en ny sockel. Om den passar på AM2 då blir valet enkelt och jag väljer AM2, därför att skillnaden mellan AM2 och Conroe är typ 10-15 %, men jag är hundra på att K8L kommer att piska Conroe och det går rykten om att K8L kan komma i December detta året om Intel säljer som satan. En annan vikitg sak för mitt val är huruvida bra samarbete Intel och Nvidia har, om det är som idag så får jag väl stötta AMD, då jag behöver Nvidia eftersom jag testar mycket Linux distrubutioner och lite sånt, som ATI inte är så bra på, visst det funkar men Nvidia är bättre. Sen tror jag också att AM2 kommer att optimeras lite under tiden och knappa in på Conroe några få procent och sen så tycker jag det är bekvämare att gå ett enkelriktagt spår, som AMD-Nvidia eller Intel-ATI och i mitt fall är det AMD-Nvidia.
Mitt svar just nu blir Vet ej, men jag kommer ändå rösta på AM2 då det troligen blir mitt val senare.
January 6, 2006
May 24, 2006
January 6, 2006
http://www.dailytech.com/artic.....ewsid=2489
är nog detta Anandtech menade att AMD hadde i rockärmen
May 24, 2006
Tocky wrote: http://www.dailytech.com/artic.....ewsid=2489
Ok 🙂
Vi får se, men nu lutar det åt den här configen:
Am2 4200+@2200mhz
2gb PC6400 SLI-Ready minnen
4x 250gb hdd
Creatic Xtrememusic ljudkort
Lian-li PVC2000
2x Geforce 7900GT
Moderkort vet jag inte.
January 6, 2006
Jag har tittat lite närmare på Conroe, nu på senare tid och hittade denna länk
http://sweclockers.com/news_sh.....hp?id=4383
"I testerna är det ingen tvekan om att Core 2 Duo är helt överlägsen AMD FX-62. Exempelvis är E6700 hela 39 procent snabbare i Far Cry än FX-62."
39% är en hel del förbättring speciellt för en prolle som kostar bara hälften utav FX-62. Men vad blir egentligen fps skillnaden, knappast 39 % bättre i alla fall, då nästan allt hänger på grafikkkortet (visst Far Cry var den mycket snabbare på men titta sedan på quake IV eller Splinter Cell, då var skillnaden 4,7 fps samt 0.56 fps). Det som kommer gå ruskigt snabbt med Conroe är troligen videoredigering, konvertering och sådana saker. Men hur ofta gör man sånt, jag har då inte gjort det mer än typ 15 gånger i mitt liv.
Om conroe presterar mycket bättre i 3d-modellering så kanske det blir ett köp, rendering borde ju dock gå ruskigt mycket snabbare, men själva arbetet tror jag kommer att ligga på det samma som med AMD, då även här så ligger det mycket på GPUn istället fär prollen.
Aja, antar att vi kommer att få se lite mer info och benchmarks snart, ska i alla fall inte uppgradera min dator förrens efter sommarlovet, då jag använder den mest för att spela och modellering vilket jag nästan bara gör när det regnar ändå, för man kan fasen inte sitta inne om det är fint väder ute.
Men som sagt min röst ligger fortfarande på AM2, eftersom jag är osäker på det faktiska skillnaden man får av Conroe, då allt inte bara hänger på prollen, utan all annan teknik måste ju hänga med också.
Om det visar sig att mitt arbete blir mycket snabbare och effektivare så köper jag conroe, men vid det laget så ligger nog amd K8L närmare och jag tror nog att det kommer att bli ett bättre val.
October 7, 2002
Röstade på "annat". Är nämligen i ungefär samma situation, har en Athlon 1400 och en bärbar iBook G4. De är förmodligen till och med aningen sämre än dina datorer (din Duron överklockar, det gör inte min Athlon nästan oavsett vad man gör).
Jag har tänkt mig att mina burkar ska räcka i åtminstone två-tre år till om inget alldeles havererar. Dock ska sägas att jag har sisådär tre års spelreleaser att ta igen redan nu - jag har inget större behov av att spela nya spel...
February 12, 2003
Andreas_Brogren wrote: [quote=Tocky]http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2489
Ok 🙂
Vi får se, men nu lutar det åt den här configen:
Am2 4200+@2200mhz
2gb PC6400 SLI-Ready minnen
4x 250gb hdd
Creatic Xtrememusic ljudkort
Lian-li PVC2000
2x Geforce 7900GT
Moderkort vet jag inte.
Byt processor/mobo/minnen mot Opteron 170/DFI SLI-DR/G.Skill HZ 2GB, så har du nånting som presterar mycket bättre. Sorgligt nog. Å andra sidan blir du ju tvungen att byta minnen senare, men det är ganska mycket bättre ändå, för tillfället.
Och ja, förresten. Sen säljer du din Duron till mig (letat efter en 1400 som en tok). 🙂
May 24, 2006
January 6, 2006
Det där med att s939 är billigare än AM2, stämmer hittils bara 3000+ och 3200+ prollarna de andra har ungefär samma pris skiljer väl inte mer än en hundring. s939 3500+ 1850 :- (komplett) AM2 3500+ 1950:- (komplett). Det blir ju ungefär samma pris på minne och moderkort så jag tycker inte det är så mycket dyrare. Däremot har jag hört att sempron på AM2 ska vara riktigt kassa, vet inte var inte heller om det stämmer men det är bra att veta. (med kassa skulle de vara sämre än Sempron på s754)
January 6, 2006
Detta är något jag hittade på Dailytech, inga officiella uppgifter då det är en person som var på E3 mässan som snackade med Intel personal (finns risk att den är uppdikitad så ta den med en nypa salt)
"CSI is pushed back to 2009 at the earliest. Intel believes that their own point to point protocol technology is un-needed and that the FSB isn't finished yet. With Conroe dropping gigahertz levels back down to sub-3ghz, the front side bus problems experienced with 3ghz+ prescotts shouldn't be initial issues. Intel appearently believes that Conroe will win back enough marketshare and mindshare to stave off AMD and the need to move to a HyperTransport-like connection fro the processor. It was indicated that Conroe will buy enough time for Intel to do some more work with FSB technologies and hopefully remain competitive out until 2008 and 2009."
Men om vi antar att den är sann, så får vi ut, i alla fall jag får ut att Conroe är bara något som Intel behöver för att få tid att göra det dem egentligen vill. Dvs att ett byte till Intel kan vara förgäves om inte Intel hinner släppa ut den processorn som de vill att Conroe ska hjälpa till med att ge Intel mer tid. Iofs så är detta inget argument för att välja AM2 istället, men det är ett argument att man kanske ska ta Intel Conroe med en nypa salt. Det är allt för ofta i teknikens värld att saker och ting som ska vara revolutionernade bara kollapsar, kanske Conroe är ännu en sådan revolutionerande teknik. Har bland annat hör att moderkort för denna platform ska vara svindyra, c:a 1700 kr, vilket är det dyraste som finns till AM2 😮
July 24, 2003
AMD's nästa processorarkitektur kommer att släppas till Socket AM2 och kommer vara en Intel dödare så att det skriker om det.
Vi har mycket gott att säga om kommande K8L
Actually, here is a nice list of all the improvements of K8L from AMD's Chuck Moore. Dual Core K8L will be out in the 1st half of 2007.
0. Native quad core
1. Hypertransport up to 5.2GT/s
2. Better coherency
3. Private L2, shared L3 cache that scales up.
4. Separate power planes and pstates for north bridge & CPU
5. 128b FPUs - see 14,15
6. 48b virtual/physical addressing and 1GB pages
7. Support for DDR2, DDR3
8. Support for FBD1 and 2 eventually
9. I/O virtualization and nested page tables
10. Memory mirroring, data poisoning, HT retry protocol support
11. 32B instead of 16B ifetch
12. Indirect branch predictors
13. OOO load execution - similar to memory disambiguation
14. 2x 128b SSE units
15. 2x 128b SSE LDs/cycle
16. Several new instructions
Coprocessors:
media processing
JVM/CLR acceleration
TOE, XML or SSL processing
Mycket intressant är det med en teknologi i K8L som låter alla 2/4 kärnor att uppfattas som 1 vid behov för högsta möjliga prestanda i enkeltrådade program.
Som vanligt så ser det inte så ljust ut för Intel.
Frågan är ju vad som lanseras imellan K8L och dagens processorer, mer avslöjar jag inte 😉
December 20, 2005
September 12, 2001
trefeneder wrote: Jag tror det bästa är att vänta tills conroe kommer, förmodligen 23'e juli.
Inte nödvändigtvis för att köpa en conroe dock. AMD tvingas då sänka priserna på sina modeller.
På tal om sänkta priser.
December 20, 2005
skiroy wrote: [quote=trefeneder]Jag tror det bästa är att vänta tills conroe kommer, förmodligen 23'e juli.
Inte nödvändigtvis för att köpa en conroe dock. AMD tvingas då sänka priserna på sina modeller.
På tal om sänkta priser.
http://www.idg.se/ArticlePages/200606/01/20060601100725_MD/20060601100725_MD.dbp.asp
Det där känner jag till. Jag skrev nämnligen den
1 Guest(s)