AM2 eller vänta på Conroe?|Page 3|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AM2 eller vänta på Conroe?
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1051250
June 16, 2006 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Tratten[DEI wrote: ]Har jag hajjat rätt nu, Kommer AM2 vara den nya sockel som även att funka när AMD släpper sin nya cpu serie 2007? Är det den nya serien som släpps 2007 som kallas K8L? Och till sist funkar sockel 939 AMD 64 på AM2 sockeln med andra ord bakåtkompatiblel?

Ha det/Johan

Undrar jag med....

/Dani

Sledgehammer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 293
1051724
June 18, 2006 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: [quote=Tratten[DEI]]Har jag hajjat rätt nu, Kommer AM2 vara den nya sockel som även att funka när AMD släpper sin nya cpu serie 2007? Är det den nya serien som släpps 2007 som kallas K8L? Och till sist funkar sockel 939 AMD 64 på AM2 sockeln med andra ord bakåtkompatiblel?

Ha det/Johan

Undrar jag med....

/Dani

Detta har jag redan besvarat.

Esso
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
1051828
June 18, 2006 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

The Inq, har visat sig ha delvis rätt i sina rapporter, angående AMD processorer.

Tyvärr så kommer AMD att göra detta ..
Products including the Athlon 64 X2 4800+, X2 4400+ and X2 4000+ - which all come with 1MB L2 cache per core - will be discontinued

http://www.bit-tech.net/news/2.....duct_line/
http://www.dailytech.com/artic.....ewsid=2858
http://techreport.com/onearticle.x/10175

Men sen kommer solsken,
Update: AMD Plans Major CPU Price Drops Day After "Conroe"

Conroe ?
I still believe Conroe will be a challenge for Intel to produce in volume

Sledgehammer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1052102
June 19, 2006 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt, blir inte lätt för Intel... laugh

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1052158
June 20, 2006 - 6:38 am
sp_Permalink sp_Print

Sledgehammer wrote: Som sagt, blir inte lätt för Intel... laugh

Vad, att de eventuellt inte skulle ha tillräcklig yield på sina Conroe? Visst, om så är fallet, så kan kanske AMD behålla sin nuvarande position, men om de inte får fram något som håller jämna steg med Conroe så lär situationen se annorlunda ut. Det är ju bara att acceptera att för tillfället har Intel den bästa processorn, och att AM2 hitintills har varit en fet besvikelse.

Sledgehammer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1052199
June 20, 2006 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Sledgehammer]Som sagt, blir inte lätt för Intel... laugh

Vad, att de eventuellt inte skulle ha tillräcklig yield på sina Conroe? Visst, om så är fallet, så kan kanske AMD behålla sin nuvarande position, men om de inte får fram något som håller jämna steg med Conroe så lär situationen se annorlunda ut. Det är ju bara att acceptera att för tillfället har Intel den bästa processorn, och att AM2 hitintills har varit en fet besvikelse.

Du har tydligen inte läst det jag skrivit lite här och var, för i så fall hade du inte skrivit så som du gjort.

Dålig yield, ja. Men mycket kommer från AMD. Conroe finns om ca 1mån dessutom.

Att du nämner negativt om SocketAM2 förstår jag inte då processorerna är dom samma och att AMD tvärtom har lyckats extremt bra med sin DDR2 minneskontroller, alltså DDR2 har mycket sämre accesstid och även denna ligger mycket bra till, såväl som bandbredden som är skyhög. Man tog fram denna Socket för att göra sitt plattformsbyte som är nödvändigt för kommande processorer.

Det som kommer är:

spekuleras om en FX-59'a (3Ghz singelcore, troligtvis till både s939 och AM2)
FX-62 (för Socket939)
FX-64

--65nm, Rev.G--
Kommer att vara snabbare klock för klock och kan komma inkludera Z-RAM, även quadcore. Dessa processorer kommer att skjuta i frekvens rätt högt och kan komma att ge hela Core2 en rejäl match beroende på om man satsar på Rev.G eller om man lanserar detta som "mellanting" tills K8L.

Time will tell you.

denstore
Member
Medlem
1052212
June 20, 2006 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Sledgehammer wrote:
Du har tydligen inte läst det jag skrivit lite här och var, för i så fall hade du inte skrivit så som du gjort.

Att du nämner negativt om SocketAM2 förstår jag inte då processorerna är dom samma och att AMD tvärtom har lyckats extremt bra med sin DDR2 minneskontroller, alltså DDR2 har mycket sämre accesstid och även denna ligger mycket bra till, såväl som bandbredden som är skyhög. Man tog fram denna Socket för att göra sitt plattformsbyte som är nödvändigt för kommande processorer.

Det som kommer är:

FX-62 (för Socket939)
FX-64

--65nm, Rev.G--
Kommer att vara snabbare klock för klock och kan komma inkludera Z-RAM, även quadcore. Dessa processorer kommer att skjuta i frekvens rätt högt och kan komma att ge hela Core2 en rejäl match beroende på om man satsar på Rev.G eller om man lanserar detta som "mellanting" tills K8L.

Time will tell you.

Allvarligt talat, så ser jag ytterst lite anledning för någon att köpa AM2 i dagsläget, och det känns som ett släpp riktat till OEM-marknaden. Förbättringen jämfört med 939 är rätt medioker, och den presterar klart sämre än vad man hitintills har sett från Conroe. Att den skulle ha en bra minneskontroller spelar ju ingen roll om totalprestandan ändå inte kan mäta sig med konkurrensen. Om Rev.G kommer till december, som det har pratats om, och om den presterar så mycket bättre, då kan det vara lönt att handla den då. I den diskussionen som den här tråden berör, så är K8L något helt ointressant, då den eventuellt dyker upp sent våren 2007.
Ingen hade varit gladare än jag om AMD hade klämt fram en Conroe-killer, men som det ser ut idag, så finns det inte mycket anledning att köpa AM2 istället för att köpa Conroe när den kommer om en månad.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1052217
June 20, 2006 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: men som det ser ut idag, så finns det inte mycket anledning att köpa AM2 istället för att köpa Conroe när den kommer om en månad.

... och enligt ovanstående info så är det, även om man tänkte köpa AM2 bättre vänta på Conroe och köpa AM2 många procent billigare efter det.

Om man inte absolut MÅSTE ha en ny dator närmsta veckorna alltså.

Tror man (någon icke fan-boi) att reg.g ska inkludera en såpass ny pryl som z-ram???

Sledgehammer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1052307
June 20, 2006 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Sledgehammer] Du har tydligen inte läst det jag skrivit lite här och var, för i så fall hade du inte skrivit så som du gjort.

Det som kommer är:

FX-62 (för Socket939)
FX-64

--65nm, Rev.G--

Time will tell you.

Allvarligt talat, så ser jag ytterst lite anledning för någon att köpa AM2 i dagsläget, och det känns som ett släpp riktat till OEM-marknaden. Förbättringen jämfört med 939 är rätt medioker, och den presterar klart sämre än vad man hitintills har sett från Conroe. Att den skulle ha en bra minneskontroller spelar ju ingen roll om totalprestandan ändå inte kan mäta sig med konkurrensen. Om Rev.G kommer till december, som det har pratats om, och om den presterar så mycket bättre, då kan det vara lönt att handla den då. I den diskussionen som den här tråden berör, så är K8L något helt ointressant, då den eventuellt dyker upp sent våren 2007.
Ingen hade varit gladare än jag om AMD hade klämt fram en Conroe-killer, men som det ser ut idag, så finns det inte mycket anledning att köpa AM2 istället för att köpa Conroe när den kommer om en månad.

Du tog delvis det jag skrev fel. Jag säger inte att det som finns till SocketAM2 idag är så mycket bättre. Personligen så föredrar jag fortfarande Socket939/DDR1. Dock så är plattformen mycket bra då den är framtidssäker då den klarar strömspecen för quadcore, kompabilitet för DDR3 finns då DDR3 kommer att använda sig av samma antal ledningar, dock så kan det bli varierande spänningar, men detta sköter moderkortet's MOSFET's och endast en liten ändring i minneskontrollen behövs för att göra den kompatibel med DDR3.

Vad jag menade med att den var bra var att dom har lyckats gå över till en ny plattform med minnen som har så mycket högre latency och ändå fått sådana bra resultat.

Rev.G kan komma mycket tidigare och K8L kommer inte bara i quadcore, den lanseras i dualcore först i början av Q1 2007, och runt Q2 2007 kommer quadcore.

Som sagt, det är 1månad kvar till Conroe finns att köpa. Undertiden så kommer AMD ha en mycket aggressiv prissättning och även skjuta på processorernas klockfrekvens. AMD's 90nm SOI är satt officiellt av AMD att slutas vid 3Ghz (iom Opteron x56, ev, FX-59 och FX-64 som kommer).

Efter det kommer 65nm som först skall introduceras i Rev.G som bjuder på högre IPC tack vare en extra decoder, ooo L2 R/W, ooo L/S

Tack vare en extra complex decoder så kommer ren ALU prestanda öka då instruktioner inte behöver delas upp av simple decoders. Rev.G kommer totalt att ha 4st complex decoders och Intel's Core har 1 complex decoder + 3 simple decoders. SSE2/3 prestanda kommer öka på Rev.G också med andra ord. Uppdaterade SIMD enheter kommer i K8L och även en extra FPU.

Conroe kommer inte ha en chans mot Rev.G i instruktionsdelningshastighet vilket kan ha sina prestandafördelar i många fall. Dock är det bara en faktor av den effektiva prestandan, men extra prestanda ger det. Rev.G som sagt kommer att tillverkas i 65nm och kommer troligtvis nå 4Ghz och med excellent yield tack vare AMD's APM.

denstore
Member
Medlem
1052344
June 20, 2006 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Sledgehammer wrote:
Du tog delvis det jag skrev fel. Jag säger inte att det som finns till SocketAM2 idag är så mycket bättre. Personligen så föredrar jag fortfarande Socket939/DDR1. Dock så är plattformen mycket bra då den är framtidssäker då den klarar strömspecen för quadcore, kompabilitet för DDR3 finns då DDR3 kommer att använda sig av samma antal ledningar, dock så kan det bli varierande spänningar, men detta sköter moderkortet's MOSFET's och endast en liten ändring i minneskontrollen behövs för att göra den kompatibel med DDR3.

Vad jag menade med att den var bra var att dom har lyckats gå över till en ny plattform med minnen som har så mycket högre latency och ändå fått sådana bra resultat.

Rev.G kan komma mycket tidigare och K8L kommer inte bara i quadcore, den lanseras i dualcore först i början av Q1 2007, och runt Q2 2007 kommer quadcore.

Som sagt, det är 1månad kvar till Conroe finns att köpa. Undertiden så kommer AMD ha en mycket aggressiv prissättning och även skjuta på processorernas klockfrekvens. AMD's 90nm SOI är satt officiellt av AMD att slutas vid 3Ghz (iom Opteron x56, ev, FX-59 och FX-64 som kommer).

Efter det kommer 65nm som först skall introduceras i Rev.G som bjuder på högre IPC tack vare en extra decoder, ooo L2 R/W, ooo L/S

Tack vare en extra complex decoder så kommer ren ALU prestanda öka då instruktioner inte behöver delas upp av simple decoders. Rev.G kommer totalt att ha 4st complex decoders och Intel's Core har 1 complex decoder + 3 simple decoders. SSE2/3 prestanda kommer öka på Rev.G också med andra ord. Uppdaterade SIMD enheter kommer i K8L och även en extra FPU.

Conroe kommer inte ha en chans mot Rev.G i instruktionsdelningshastighet vilket kan ha sina prestandafördelar i många fall. Dock är det bara en faktor av den effektiva prestandan, men extra prestanda ger det. Rev.G som sagt kommer att tillverkas i 65nm och kommer troligtvis nå 4Ghz och med excellent yield tack vare AMD's APM.

Du ser inte problematiken i det du själv skriver. Det du säger hela tiden är att Rev.G och senare K8L kommer att slå Conroe. Det är mycket möjligt, men inget vi vet än. Inte heller vet vi vilka nya revisioner som Intel kommer att kunna få fram till dess att Rev.G finns ute. Att jämföra olika revisioner på grejer som knappt ens finns mer än som protoex är rätt meningslöst. De tidiga exen av Conroe har anlänt, och de spöar arslet av K8 AM2. Den här ronden har vunnits av Intel. Nästa rond kanske vinns av AMD med Rev.G, men att dra in K8L, oavsett om det är dual eller quadcore är att prata om nästa match.....

Sledgehammer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1052468
June 21, 2006 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Sledgehammer] Du tog delvis det jag skrev fel. Jag säger inte att det som finns till SocketAM2 idag är så mycket bättre. Personligen så föredrar jag fortfarande Socket939/DDR1. Dock så är plattformen mycket bra då den är framtidssäker då den klarar strömspecen för quadcore, kompabilitet för DDR3 finns då DDR3 kommer att använda sig av samma antal ledningar, dock så kan det bli varierande spänningar, men detta sköter moderkortet's MOSFET's och endast en liten ändring i minneskontrollen behövs för att göra den kompatibel med DDR3.

Du ser inte problematiken i det du själv skriver. Det du säger hela tiden är att Rev.G och senare K8L kommer att slå Conroe. Det är mycket möjligt, men inget vi vet än. Inte heller vet vi vilka nya revisioner som Intel kommer att kunna få fram till dess att Rev.G finns ute. Att jämföra olika revisioner på grejer som knappt ens finns mer än som protoex är rätt meningslöst. De tidiga exen av Conroe har anlänt, och de spöar arslet av K8 AM2. Den här ronden har vunnits av Intel. Nästa rond kanske vinns av AMD med Rev.G, men att dra in K8L, oavsett om det är dual eller quadcore är att prata om nästa match.....

Nu har du fel. Jag har inte skrivit som du skriver att "du säger hela tiden är att Rev.G och senare K8L kommer att slå Conroe"

Det jag skrev var ENDAST om instruktionsdelningshastigheten med 4 complex decoders som du bör veta är overkill jämfört med Conroe med sin 1+3.

Rev.G är inte AMD's svar på Conroe, men det är det som dom kan ta fram snabbast som kan bli ett bra alternativ till Conroe. K8L kommer utan tvekan att spöa Conroe då jag vet skillnaden mellan processorerna. Att Intel skulle släppa en ny Rev, ojoj.. Vad skall dom göra? Det enda som kommer ske i senare revisioner är småfixar precis som det blev med P4 processorerna. Core klassas som en ny arkitektur (även om den bygger mycket på P6). K8L är AMD's svar på Core men K8L. Tänk på det. En annan sak som AMD kan göra är att ändra smått på sin arkitektur på bara veckor medans det för Intel tar månader. Mycket tack vare APM.

Tror du på det själv eller att en K8 på 65nm, pressat pris och högre frekvenser med högre IPC (tack vare boosten av decodern och effektiviserad cache/pipeline) inte kan vara ett bra alternativ till Conroe under tiden tills AMD lanserar K8L. Det jag har försökt skriva hela tiden...

denstore
Member
Medlem
1052493
June 21, 2006 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Sledgehammer wrote:
Nu har du fel. Jag har inte skrivit som du skriver att "du säger hela tiden är att Rev.G och senare K8L kommer att slå Conroe"

Det jag skrev var ENDAST om instruktionsdelningshastigheten med 4 complex decoders som du bör veta är overkill jämfört med Conroe med sin 1+3.

Rev.G är inte AMD's svar på Conroe, men det är det som dom kan ta fram snabbast som kan bli ett bra alternativ till Conroe. K8L kommer utan tvekan att spöa Conroe då jag vet skillnaden mellan processorerna. Att Intel skulle släppa en ny Rev, ojoj.. Vad skall dom göra? Det enda som kommer ske i senare revisioner är småfixar precis som det blev med P4 processorerna. Core klassas som en ny arkitektur (även om den bygger mycket på P6). K8L är AMD's svar på Core men K8L. Tänk på det. En annan sak som AMD kan göra är att ändra smått på sin arkitektur på bara veckor medans det för Intel tar månader. Mycket tack vare APM.

Tror du på det själv eller att en K8 på 65nm, pressat pris och högre frekvenser med högre IPC (tack vare boosten av decodern och effektiviserad cache/pipeline) inte kan vara ett bra alternativ till Conroe under tiden tills AMD lanserar K8L. Det jag har försökt skriva hela tiden...

När någon gång på gång nämner något, så tycker jag att det är att säga det hela tiden. I denna tråden har du refererat till K8L och quadcore ett antal gånger, så jag tycker det är mer än väl befogat att säga att du tjatar om det.
Sen så är det ju faktiskt intressant att du har mer insidesinformation om såväl Intel som AMD än vad samtliga andra människor på nätet har. Hur vet du att Intel inte kommer att göra några större revisioner på Conroe? Vad menar du egentligen med revisioner? Småfixar? Jag skulle vilja påstå att skillnaderna mellan en P4 423 och Prescott är lite mer än några småskillnader. Jag skulle nog t.ex. vilja påstå att skillnaden mellan revisionerna inom P4-familjen är lika revolutionerande som ryktena om Rev.G. Genomför Intel någon sådan marginell "småfix" som de gjorde när de stoppade in Hyper-threadingen, så kan man väl fråga sig om det inte räcker och blir över.....
Jag kan inte hjälpa det, men att läsa ditt fanboy-snack gör nästan att jag tycker det är pinsamt att ha varit AMD nästan trogen i 10 år....

Sledgehammer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1052747
June 22, 2006 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Sledgehammer] Nu har du fel. Jag har inte skrivit som du skriver att "du säger hela tiden är att Rev.G och senare K8L kommer att slå Conroe"

När någon gång på gång nämner något, så tycker jag att det är att säga det hela tiden. I denna tråden har du refererat till K8L och quadcore ett antal gånger, så jag tycker det är mer än väl befogat att säga att du tjatar om det.
Sen så är det ju faktiskt intressant att du har mer insidesinformation om såväl Intel som AMD än vad samtliga andra människor på nätet har. Hur vet du att Intel inte kommer att göra några större revisioner på Conroe? Vad menar du egentligen med revisioner? Småfixar? Jag skulle vilja påstå att skillnaderna mellan en P4 423 och Prescott är lite mer än några småskillnader. Jag skulle nog t.ex. vilja påstå att skillnaden mellan revisionerna inom P4-familjen är lika revolutionerande som ryktena om Rev.G. Genomför Intel någon sådan marginell "småfix" som de gjorde när de stoppade in Hyper-threadingen, så kan man väl fråga sig om det inte räcker och blir över.....
Jag kan inte hjälpa det, men att läsa ditt fanboy-snack gör nästan att jag tycker det är pinsamt att ha varit AMD nästan trogen i 10 år....

Roligt att du tar så desperat på det jag skrev ang revisionsbyte och särskilt när jag nämner P4'an. P4 är ett rätt extremt fall att ta då det istort sett är en "ny processor" idag jämfört med gamla Willamette. Det har hänt fruktansvärt mycket med den under tidens gång sen den lanserades och att man behållt samma namn har många blivit tveksamma på varför. Många blev t.ex förvånade på varför prescott inte skulle heta Pentium5 som den egentligen skulle.

Jag vet iaf vad AMD kommer ta fram i form av revisionsbyte och samtliga ändringar, men inget om Intel, för att Core2 precis är framtagen vilket du vet. Vad är det Intel skall "ändra" på. Informera mig om det. Dom har redan tagit fram det bästa dom har, och dessutom med rätt dåliga yields. Vad jag menar med "småfixar" är när man tittar den senaste tiden på prescott. Det Intel gör är att finslipar tillverkningsprocessen, sänker TDP och lägger till ytterliggare strömsparfunktioner som t.ex EIST.

Du snackar om HT, det är något som kom med Northwood "A" och låstes upp i desktop processorerna med P4 "B" 3066Mhz/533Mhz, samt fanns i alla "C" processorer.

Sen att man får upprepa saker, det är ju för att du inte förstår. Du kanske skulle ta det lungt och läsa några inlägg bakåt och se vad det är jag skriver. Dessutom har jag skrivit endast det jag vet om rev.G och säger att det kan bli ett bra alternativ till Conroe tills K8L kommer. Att jag sen skriver hur/vad K8L kommer bli är ännu en poäng till AMD. Vad hör man om Intel? Ingenting. Intel lanserar en produkt som är bra, sen blir det stopp.

Trogen AMD i 10år, ingen som har tvingat dig. Kör personligen på det som är bäst. Just nu så har jag så jag klarar mig. AM2 är lockande på många sätt, om du bara visste.

denstore
Member
Medlem
1052749
June 22, 2006 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Sledgehammer wrote:
Roligt att du tar så desperat på det jag skrev ang revisionsbyte och särskilt när jag nämner P4'an. P4 är ett rätt extremt fall att ta då det istort sett är en "ny processor" idag jämfört med gamla Willamette. Det har hänt fruktansvärt mycket med den under tidens gång sen den lanserades och att man behållt samma namn har många blivit tveksamma på varför. Många blev t.ex förvånade på varför prescott inte skulle heta Pentium5 som den egentligen skulle.

Är du på allvar? Det är ju du som gnällde ur dig P4:an som exempel på Intels avsaknad av revisioner....:o

Sledgehammer wrote:
Jag vet iaf vad AMD kommer ta fram i form av revisionsbyte och samtliga ändringar, men inget om Intel, för att Core2 precis är framtagen vilket du vet. Vad är det Intel skall "ändra" på. Informera mig om det. Dom har redan tagit fram det bästa dom har, och dessutom med rätt dåliga yields. Vad jag menar med "småfixar" är när man tittar den senaste tiden på prescott. Det Intel gör är att finslipar tillverkningsprocessen, sänker TDP och lägger till ytterliggare strömsparfunktioner som t.ex EIST.

Först säger du att Intel inte kommer med revisioner. Sen säger du att du inte vet något om Intel, men däremot om AMD, och sedan följer du upp med exempel som troligtvis samtliga intresserade av processorer hade menat var revisionsförändringar. Lägg ner diskussionen om du inte kan hålla det koncist.

Sledgehammer wrote:
Du snackar om HT, det är något som kom med Northwood "A" och låstes upp i desktop processorerna med P4 "B" 3066Mhz/533Mhz, samt fanns i alla "C" processorer.

Jo, det är väl inget nytt. Vart vill du komma med det? Att det inte gjorde någon påverkan för hur P4:an presterade? Är det skillnader på A, B och C-revisionerna eller inte?

Sledgehammer wrote:
Sen att man får upprepa saker, det är ju för att du inte förstår. Du kanske skulle ta det lungt och läsa några inlägg bakåt och se vad det är jag skriver. Dessutom har jag skrivit endast det jag vet om rev.G och säger att det kan bli ett bra alternativ till Conroe tills K8L kommer. Att jag sen skriver hur/vad K8L kommer bli är ännu en poäng till AMD. Vad hör man om Intel? Ingenting. Intel lanserar en produkt som är bra, sen blir det stopp.

Nej, det är ingen poäng alls att svara med att K8L kommer, när någon frågar om man skall köpa AM2 eller vänta på Conroe. Totalt meningslöst. Ungefär som att säga att Conroe är ett bättre köp än K8L, enbart grundat på att Kentsfield kanske blir en bra processor....

Sledgehammer wrote:
Trogen AMD i 10år, ingen som har tvingat dig. Kör personligen på det som är bäst. Just nu så har jag så jag klarar mig. AM2 är lockande på många sätt, om du bara visste.

Du kör ju inte på det som är bäst. Med din filosofi, så borde man köra på någon Blixt Gordon-processor, bara för att i framtiden så kanske den blir bättre än det som finns tillgängligt idag eller närmaste framtiden. Jag är relativt säker på att trådskaparen inte var särskilt intresserad av att få reda på vad som kanske kommer att hända i framtiden.
Nu framstår både du och AMD som rätt tråkiga alternativ....

Esso
Medlem
Forum Posts: 18
1052885
June 23, 2006 - 12:00 am
sp_Permalink sp_Print

Låt framtiden avgöra vilken som vinner och vem som förlorar.
Klart faktum är att AMD har vunnit terräng där Intel har förlorat.
När Conroe kommer ut så kontar AMD med prissänkning.
Sen har AMD mera i sin byrå låda, vad och när den kommer beror helt på Intel och marknaden !

Dvs om Conroe återställer Intels dominernade ställning eller ej.
Om den gör det så kommer AMD att göra något.

Intel har något som AMD inte riktigt fått, fler byråkrater (civil ekonomer) som stryper förtetagets utveckling.
Alla företag vill göra maximal vinst på minsta möjliga insats.
Utan AMD och Intel som konkkurerar så förlorar vi konsumenter.

GHz och hur snabb processorn exekverar Pi, saknar betydelse i den verkliga världen.
Utan det som du ska bry dig om, är om datorn fungerar för dina behov, oavsett om den är en Intel eller AMD processor på moderkortet.

Det är väldigt svårt att säga vad Intel eller AMD kommer att lansera, då det helt beror på marknadsläget.

Datorer skall vara kul.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1052926
June 23, 2006 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Hey fan-boi, enligt den här sidan http://babelfish.altavista.com.....2558.shtml
så finns AMDs "reverse hyperthreading"-funktionalitet redan med i Rev.F AM2 processorerna... run with it! 🙂

DFI_Victor
Medlem
Forum Posts: 34
1052990
June 23, 2006 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skaffade lite nya grejor för 1-2 veckor sen,

DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D S939
Mot
DFI Lanparty nF4 SLI-D S939

AMD 64 3200+ Venice 2.0GHz 512kB S939 (2600MHz@1,65v)
Mot
AMD 64 X2 3800+ Toledo 2.0GHz 1MB S939 (2600MHz@1,65v)

TwinMOS SP 1024MB PC3500 DDR432 BH-5 2-2-2-5-T1 (6400MB/s)
Mot
Corsair TWINX2048-4000PT DDR500 3-4-4-8-T1@2,8v (8000MB/s)

Har redan ett så jag kör sli nu alltså,
*Redan har* Gainward 7800GT 256MB 256-Bit 400/1000 20 Pipelines (500/1200)
*Nyköpt* Point of View 7800GT 256MB 256-Bit 400/1000 20 Pipelines (500/1200)

Varför i helvete skulle jag köpa AM2 eller nån sketen Conroe? Kör alla spel högsta med massa AA utan problem så varför skulle den inte klara Crysis? Jag skulle köpt S939 för tillfället då det är billigt och DFI inte har kommit med AM2 ännu. Uppgradera till AM2! i vinter då vista kommer med massa nya roliga spel.

Sledgehammer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1053029
June 23, 2006 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Är du på allvar? Det är ju du som gnällde ur dig P4:an som exempel på Intels avsaknad av revisioner....:o

Jag har många gånger nu vänligen sagt till dig att du inte förstår men nu måste du vara rentav trög utan att mena något illa då du kanske inte läser det jag skriver.

Jag har inte gnällt på avsaknad av revisioner från Intel, utan vad dom innehåller, alltså vad för fördelar dom ger jämfört med AMD's revisioner. När jag nämde P4 så kanske jag skulle nämnt prescott istället, för jag menade inte hela P4'a serien vilket jag trodde att du skulle förstå iom mitt tidigare inlägg. Men så fort jag inte uttryckte mig med det så tog du HELA P4'an som ett exempel och slog till med en desperat attack.

denstore wrote: Först säger du att Intel inte kommer med revisioner. Sen säger du att du inte vet något om Intel, men däremot om AMD, och sedan följer du upp med exempel som troligtvis samtliga intresserade av processorer hade menat var revisionsförändringar. Lägg ner diskussionen om du inte kan hålla det koncist.

Nej, det skrev jag inte, däremot att man inte vet något om att Intel skall ta fram några större förbättringar på Core arkitekturen då den är helt ny och ej ännu lanserad ens. Vad vet du egentligen om processorer, du säger dig vara trogen AMD, man skriver först att AMD kan ta fram något som kan bli ett bra alternativ till Conroe och att Rev.G kommer ha högre instruktionsdelningshastighet. Men vet man inte ens vad det är eller vad olika decoders är så kan det ju bli svårt...

denstore wrote: Jo, det är väl inget nytt. Vart vill du komma med det? Att det inte gjorde någon påverkan för hur P4:an presterade? Är det skillnader på A, B och C-revisionerna eller inte?

Ja, vad jag försöker informera dig om är att Northwood var lite mer än en ny revision om det var en upplysning för dig.

denstore wrote: Nej, det är ingen poäng alls att svara med att K8L kommer, när någon frågar om man skall köpa AM2 eller vänta på Conroe. Totalt meningslöst. Ungefär som att säga att Conroe är ett bättre köp än K8L, enbart grundat på att Kentsfield kanske blir en bra processor....

Eftersom man redan vet hur Conroe presterar så är kentsfield ingen upphetsning. Men om du känner upphetsning för den så köp den då så får vi se vem som har snabbast grejer sen...

Rev.G VET man om. Man VET skillnaderna, Man VET hur bra AMD lyckats med sina tillverkningsprocesser. Idag så kan man mycket väl köpa AM2 för att det är det snabbaste som finns idag t.ex iom FX-62. Vad vet man om Intel. Du som har så mycket kött på benen för Intel, visa mig MINST lika mycket fakta och nyheter från Intel's sida när det gäller kommande produkter, uttalanden som är officiella och bra argument.

Sen är det mycket klokt att köpa SocketAM2 idag, för att det kommer fungera med kommande monsterprocessorer från AMD som Rev.G och K8L. Och ja, det finns fler än jag (dom flesta faktiskt) som är intresserade av kommande produkter. T.ex själv väntar jag på K800i från SE. Men med ditt argument så är Nokia mycket bättre och K800i är "värdelös". Haha...

denstore wrote: Du kör ju inte på det som är bäst. Med din filosofi, så borde man köra på någon Blixt Gordon-processor, bara för att i framtiden så kanske den blir bättre än det som finns tillgängligt idag eller närmaste framtiden. Jag är relativt säker på att trådskaparen inte var särskilt intresserad av att få reda på vad som kanske kommer att hända i framtiden.
Nu framstår både du och AMD som rätt tråkiga alternativ....

Visst gör vi när argumenten tar slut :cy: :bok: :blink:

Som sagt, SocketAM2 är ett excellent val idag. Snabbast och framtidssäkert som attan för kommande Intel killers.

Laglorden wrote: Hey fan-boi, enligt den här sidan http://babelfish.altavista.com.....2558.shtml
så finns AMDs "reverse hyperthreading"-funktionalitet redan med i Rev.F AM2 processorerna... run with it! 🙂

Intressant, bra att du postade det. Sen, fanboi vet jag inget om. Hade Conroe funnits nu och jag skulle köpa nu så hade jag köpt den. Nu skall jag inte köpa på ett tag då det i min sign duger för tillfället. Dock så vet man ju var AMD har i kikaren så det gör inte valet av Conroe så enkelt tycker jag.

denstore
Member
Medlem
1053211
June 24, 2006 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

Det där inlägget var så fullt av skitsnack att det inte ens värt att svara på. Vi får väl vänta och se om rev.g blir en sånt killer, eller om det blir AMD´s motsvarighet till "Prescott". I vilket fall som helst så visar den här tråden mest på att det är totalt meningslöst att ställa en uppriktig fråga om det är värt att vänta på en snart kommande produkt. Det är alltid någon idiot som inte kan släppa märkesbundenheten kort nog för att ens kunna se framstegen hos någon annan än det som hänger ovanför altaret därhemma....
Tråd låst på grund av fanatism....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 77
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL