Lurar lite smått på att uppgradera burken en smula, men är inte så hemma på vilka AM2-moderkort som det är nått med.
Behövs inte så mycket krimskrams på kortet, huvudsaken är att det finns minst 4 S-ATA med RAID-0-möjligheter, 1 IDE, nån USB och viktigast av allt: hyfsade klockmöjligheter.. Runt 1000-lappen är lagomt pris..
Abit KN9 Ultra nForce 570 Ultra MCP, kan det vara något? Funkar det med halvskaplig klock?
Vill gärna ha svar om det från någon som har eller har haft ett.
PS: Rådgivning styrandes mot C2D-system göre sej ej besvär..
Kör ju med en Opteron 146@2,7GHz på ett ABIT KN8-SLI, och dom korten verkar ju ganska lika.. Uppskattar klockvänligheten och den passiva kylningen på det iaf.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
denstore wrote: Det kortet är helt OK. Byggde ihop en burk till brorsan, och gillade kortet. Bra, utan bjäfs.
Det tar emot att skriva detta, men om du säger att det är okej så litar jag på det.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=denstore]Det kortet är helt OK. Byggde ihop en burk till brorsan, och gillade kortet. Bra, utan bjäfs.
Det tar emot att skriva detta, men om du säger att det är okej så litar jag på det.
Ja, det måste ju vara som för vargen att tugga av skanken för att bli kvitt fällan....;)
Redfaction wrote: Får man veta varför du valt en AMD istället för Intel? Jag sitter i vale och kvalet, men kom nyss på att det blir dyrare att välja AMD..:(
Abit KN9 Ultra nForce 570 949:-
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 1449:-
Svårt att bygga en C2D med den prestandan för det priset, eller?..
Sen så känns AM2 lite intressantare för tillfället.. Men tanken har iofs även snuddat vid en C2D-rigg, men just nu tycker jag AM2 och den billiga 6000+ känns som ett bättre alternativ..
Men hade jag varit inne på C2D hade frågan inte handlat om AM2-moderkort och Abit KN9 Ultra nForce 570 Ultra MCP
September 12, 2001
ilg@dd wrote: Lurar lite smått på att uppgradera burken en smula, men är inte så hemma på vilka AM2-moderkort som det är nått med.
Behövs inte så mycket krimskrams på kortet, huvudsaken är att det finns minst 4 S-ATA med RAID-0-möjligheter, 1 IDE, nån USB och viktigast av allt: hyfsade klockmöjligheter.. Runt 1000-lappen är lagomt pris..Abit KN9 Ultra nForce 570 Ultra MCP, kan det vara något? Funkar det med halvskaplig klock?
Vill gärna ha svar om det från någon som har eller har haft ett.
PS: Rådgivning styrandes mot C2D-system göre sej ej besvär..
Kör ju med en Opteron 146@2,7GHz på ett ABIT KN8-SLI, och dom korten verkar ju ganska lika.. Uppskattar klockvänligheten och den passiva kylningen på det iaf.
Kom igen gadden...det kortet är helt ok måste jag säga.
Abit rekommenderas.
March 11, 2003
Jag kan dock inflika att du nog inte ska räkna med särskilt mycket överklockning på 6000+. Jag hade en tidigare, och den ville inte många hundra Mhz. Den är rätt hårt pressad redan från början. Men visst, den presterar fint för pengarna. Vill du överklocka, så är nog 3600+, eller 4000+ bättre val. Deras 65-teknik gör dem till generellt bättre överklockare, och av vad jag har sett ute på nätet, så når många ungefär samma nivåer som med 6000+.
denstore wrote: Jag kan dock inflika att du nog inte ska räkna med särskilt mycket överklockning på 6000+. Jag hade en tidigare, och den ville inte många hundra Mhz. Den är rätt hårt pressad redan från början. Men visst, den presterar fint för pengarna. Vill du överklocka, så är nog 3600+, eller 4000+ bättre val. Deras 65-teknik gör dem till generellt bättre överklockare, och av vad jag har sett ute på nätet, så når många ungefär samma nivåer som med 6000+.
4000+=2,1GHz och 3600+=1,9GHz default.. Känns inte speciellt förhoppningsfullt att få någon av dessa över 3GHz.. Sen borde man väl iaf få upp 6000+ i 3,3-3,4 åtminstone..
Har förresten redan en 3600+ i servern som går i 2GHz så det känns lite fånigt att inhandla en till. Tanken med en 6000+ är väl att den ska hänga med bortåt 1 år, för att senare hamna i servern.
Samma beslutsångest varenda gång man ska uppgradera, och egentligen hade jag tänkt vänta tills hösten, men blev lite sugen när jag fann en 6000+ för simpla 1449:-.
Inget bestämt ännu iaf..
May 5, 2004
Kör med SLI versionen av det kortet. Inge o klaga på. Fungerar bra!
Ang Brisbane cpuerna så är de sämre än 90nm cpuenra. Har gjort ett flertal tester o inte fan är AMDs 65nm cpu lika snabb som 90nm vid samma klock. Äre för de har slappare timings i L2 Cachen? Eller så kanske min setup e knas. Men de går otroligt svala. Vid 3ghz idlar mina kärnor i runt 20 grader.
March 11, 2003
ilg@dd wrote:
4000+=2,1GHz och 3600+=1,9GHz default.. Känns inte speciellt förhoppningsfullt att få någon av dessa över 3GHz.. Sen borde man väl iaf få upp 6000+ i 3,3-3,4 åtminstone..
Har förresten redan en 3600+ i servern som går i 2GHz så det känns lite fånigt att inhandla en till. Tanken med en 6000+ är väl att den ska hänga med bortåt 1 år, för att senare hamna i servern.
Samma beslutsångest varenda gång man ska uppgradera, och egentligen hade jag tänkt vänta tills hösten, men blev lite sugen när jag fann en 6000+ för simpla 1449:-.
Inget bestämt ännu iaf..
Jag har sett en del exempel på folk som stoppar in 3600+, och bootar upp på 333x9 utan större problem. Någon har klarat det på bara något snäpp över orginalspänning. Den verkar vara väldigt snäll att klocka, och som Elixyr säger, sval. Min 6000+ toppade ur på runt 3,2-3,3 på luft, och gick då brännhet, med massa spänning. Men ska man inte satsa på överklockning, så är självklart 6000+ en prisvärd processor.
denstore wrote: [quote=ilg@dd] 4000+=2,1GHz och 3600+=1,9GHz default.. Känns inte speciellt förhoppningsfullt att få någon av dessa över 3GHz.. Sen borde man väl iaf få upp 6000+ i 3,3-3,4 åtminstone..
Inget bestämt ännu iaf..
Jag har sett en del exempel på folk som stoppar in 3600+, och bootar upp på 333x9 utan större problem. Någon har klarat det på bara något snäpp över orginalspänning. Den verkar vara väldigt snäll att klocka, och som Elixir säger, sval. Min 6000+ toppade ur på runt 3,2-3,3 på luft, och gick då brännhet, med massa spänning. Men ska man inte satsa på överklockning, så är självklart 6000+ en prisvärd processor.
Det är alltså frågan om endast lite moderat klockning, inget uberklockande..
Sen så inbillar jag mej att 6000+ med 2x1MB L2 bör ge lite mer än 2x512KB i spel och andra applikationer..
Sen så har väl 6000+ multin upplåst nedåt? 300x10 skulle kännas ganska lagom, mn sånt är ju lite svårt att sia om, det får man se när man har grejjerna..
Men men, inget är bestält eller klart ännu.. Är fortfarande lite tveksam ifall jag ens skall bry mej om att uppgradera just nu.. Värmeutvecklingen är ju iofs en viktig avgörande faktor vid val av grejer..
Måste nog fundera en stund till..
:up:
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=denstore][quote=ilg@dd] 4000+=2,1GHz och 3600+=1,9GHz default.. Känns inte speciellt förhoppningsfullt att få någon av dessa över 3GHz.. Sen borde man väl iaf få upp 6000+ i 3,3-3,4 åtminstone..
Inget bestämt ännu iaf..
Jag har sett en del exempel på folk som stoppar in 3600+, och bootar upp på 333x9 utan större problem. Någon har klarat det på bara något snäpp över orginalspänning. Den verkar vara väldigt snäll att klocka, och som Elixir säger, sval. Min 6000+ toppade ur på runt 3,2-3,3 på luft, och gick då brännhet, med massa spänning. Men ska man inte satsa på överklockning, så är självklart 6000+ en prisvärd processor.
Det är alltså frågan om endast lite moderat klockning, inget uberklockande..
Sen så inbillar jag mej att 6000+ med 2x1MB L2 bör ge lite mer än 2x512KB i spel och andra applikationer..
Sen så har väl 6000+ multin upplåst nedåt? 300x10 skulle kännas ganska lagom, mn sånt är ju lite svårt att sia om, det får man se när man har grejjerna..
Men men, inget är bestält eller klart ännu.. Är fortfarande lite tvelsam ifall jag ens skall uppgradera just nu.. Värmeutvecklingen är ju iofs en viktig avgörande faktor vid val av grejer..
Måste nog fundera en stund till..
:up:
Ett alternativ, och ja, jag vet att du inte ville ha C2D, men jag bara måste, är en E4300 i kombination med FP-IN9. Topprestanda för ungefär 2000kr. Kör min egen på standardspänning i 3Ghz. Makalös liten grej.
denstore wrote:
Ett alternativ, och ja, jag vet att du inte ville ha C2D, men jag bara måste, är en E4300 i kombination med FP-IN9. Topprestanda för ungefär 2000kr. Kör min egen på standardspänning i 3Ghz. Makalös liten grej.
Hehehe, jodå, jag har sneglat på C2D också, fast då E6320 och E6420 med tanke på den större L2-cachen, ett svårt val faktiskt.. Dock känns det som man får mer moderkort för pengarna om man kör AM2..
Börjar vela än mer nu..
🙄 😕
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=denstore]
Hehehe, jodå, jag har sneglat på C2D också, fast då E6320 och E6420 med tanke på den större L2-cachen, ett svårt val faktiskt.. Dock känns det som man får mer moderkort för pengarna om man kör AM2..
Börjar vela än mer nu..
🙄 😕
En trevlig sak med E4xx är ju att de har högre multipel. Kräver mindre av moderkortet för att komma upp till en intressant nivå. Angående caschen, så tror jag att det är ganska trivialt. Mer skrytfaktor än nytta. Visst påverkar den, men lite högre klock, högre buss, eller högre minnsfrekvens påverkar nog mer.
denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=denstore]
Börjar vela än mer nu..
🙄 😕
En trevlig sak med E4xx är ju att de har högre multipel. Kräver mindre av moderkortet för att komma upp till en intressant nivå. Angående caschen, så tror jag att det är ganska trivialt. Mer skrytfaktor än nytta. Visst påverkar den, men lite högre klock, högre buss, eller högre minnsfrekvens påverkar nog mer.
Har iofs ingen erfarenhet av C2D och skillnad på L2, men om man jämför t.ex en Athlonx64 3200+ och en Opteron 146 vid 2,5GHz så var det bättre skjuts på Opteronen iaf..
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=denstore][quote=ilg@dd][quote=denstore]
Börjar vela än mer nu..
🙄 😕
Har iofs ingen erfarenhet av C2D och skillnad på L2, men om man jämför t.ex en Athlonx64 3200+ och en Opteron 146 vid 2,5GHz så var det bättre skjuts på Opteronen iaf..
Jo, det är helt klart att casche påverkar, men frågan är väl om det är värt det? E4300:ans högre multipel ger den ju lite bättre förmåga att nå högre, och risken att moderkortet, och dess max-fsb sätter gränsen för klockningen minskar. Och det skiljer ju trots allt 500 riksdaler, som man kan investera i en riktigt fet kylare.....;)
1 Guest(s)