AMD 64 X2, varför?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD 64 X2, varför?
airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 22, 2005 - 6:18 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag skall skaffa "Hem-pc", kommer om en månad. Den kommer att ha en "AMD Athlon™ 64 X2 4400+" i sig. Jag är asglad, för jag har aldrig förr haft en värstingdator (möjligen värsting light, men ändå). Frågan är: Vad är det som blir bättre med en x2-processor?
Jag har hört från många att en x2:a inte är så mycket bättre som den är dyrare, men någon fördel lär den väl ha? Jag tar gärna emot länkar till resencioner och guider om x2-processorer. Jag måste ju förbereda mig mentalt i en månad nu tills den kommer :bgrin:

Denna blir det btw:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc.....14387.html

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
953453
September 22, 2005 - 6:21 am
sp_Permalink sp_Print

oj! Jag vill också ha den där. Min 2.8 känns trögare och trögare 8/

EDIT: Fördelen ligger väl i att det är 2 kärnor, men det är väl bara vissa program som kan dra nytta av det?

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
953456
September 22, 2005 - 6:27 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag misstänker att det finns vissa program som fungerar bättre med x2, men vet inte ett enda. Antar att det bara blir bättre med flera program samtidigt till en början, t.ex, packa upp nåt med winrar medan jag bränner en dvd och surfar?

Kan det vara en fördel om man Spelar DVD med ffdshow med en massa filter på jämfört med en vanlig amd64?

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
953522
September 22, 2005 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns vissa program som är optimerade för att i sig kunna köra flere trådar. I sådana program har man direkt nytta av dual-core. Men även fast du bara arbetar i windows så används nog båda kärnorna. Windows fördelar de olika uppgifter de har mellan kärnorna hela tiden. Så känslan av att datorn skulle ha låst sig kommer inte lika ofta iom att processorn har lättare att svara då den kan utföra flere saker åt gången

ronnylov
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
953606
September 22, 2005 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Till exempel TMPGEnc lär vara nästan dubbelt så snabbt med dual core jämfört med single core i samma klockfrekvens. Så om du kodar video så är det en klar fördel. Själv har jag köpt en X2 3800+ men har inte fått moderkortet samt chassit jag beställt ännu. Jag kodar en hel del video och ser fram emot nya datorn.

Men även om programmen inte är hjorda för flera trådar så har man användning av dual core om man kör flera program samtidigt. Då delar det upp sig så vissa program går på ena kärnan och andra på andra kärnan. Det gör att windows inte känns lika segt när man kör mycket samtidigt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 206
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL