AMD ATHLON 64 X2 4200+ el. INTEL PENTIUM D 960 3.6GHZ?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD ATHLON 64 X2 4200+ el. INTEL PENTIUM D 960 3.6GHZ?
robinthebest
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 21, 2006 - 7:04 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag ska uppgradera min dator om ett tag. Jag funderar dock på vilken processor jag ska ha. Det ska vara Dual Core ivarefall. Jag funderar fram och tillbaks mellan Pentium och AMD (AMD ATHLON 64 X2 4200+, INTEL PENTIUM D 950 3.6GHZ). Jag vill helst ha en Pentium men om AMD processorn är bättre väljer jag ju självklart den.

MVH/ Robin

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
1061150
July 21, 2006 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Du säger att du helst vill ha Intel. Då är svaret lätt! Ingen av dessa..
Köp Intel Core 2 Duo E6600.. Samma pris som D960.

Så är vi klar med tråden då? 😉

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 708
1061154
July 21, 2006 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Beror ju på när "om ett tag" är iofs. Conroe är ju inte så enkla att få tag i om man ska köpa från butik iaf.

I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust

Overclockers.se

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1061166
July 21, 2006 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

av de du listat så är AMD:n bättre (tycker jag i alla fall) men jag håller med om att Core 2 duo är det absolut bästa alternativet. Spöar alla andra processorer ganska stort. Men tänk på att du behöver ddr2 minnen.
Det kan vara värt att vänta nån vecka för att få en så pass mycet bättre processor för samma pris

EDIT* Amd ska även sänka priset på många av sina processorer, som ett svar på intels Core2duo

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1061521
July 22, 2006 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

CTH wrote: EDIT* Amd ska även sänka priset på många av sina processorer, som ett svar på intels Core2duo

Vilket redan har skett wink

Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
1061566
July 22, 2006 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: [quote=CTH]EDIT* Amd ska även sänka priset på många av sina processorer, som ett svar på intels Core2duo

Vilket redan har skett wink

Inte på alla modeller som det var sagt.
Men det kommer väl stegvis då, för det var ju sagt 27/7 - o framåt.
Sen är det ju bara komplett.se som har reagerat ännu o alla köper ju inte sina grejjor där ifrån heller. 😉

/Homie

Jalle64
Member
Medlem
1061580
July 22, 2006 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

"Ghost^ wrote: [Homie] Inte på alla modeller som det var sagt.
Men det kommer väl stegvis då, för det var ju sagt 27/7 - o framåt.
Sen är det ju bara komplett.se som har reagerat ännu o alla köper ju inte sina grejjor där ifrån heller. 😉
/Homie

Vilka modeller är inte sänkta då? 😕

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1061592
July 22, 2006 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Vilka modeller är inte sänkta då? 😕

Dom med 2MB L2 cache, d.v.s Toledo...

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1061740
July 22, 2006 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till NH!

Är det spelprestana du vill ha av datorn så är det AMD som gäller.
Sedan så vill du förmodligen ha en maskin som inte kräver hörserskydd för alla fläktar som sitter i lådan och då är en AMD bra då man bara behöver någon extra fläkt.

Berätta mer om vad du vill göra med maskinen så kan man lättare hjälpa dig att välja.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1061741
July 22, 2006 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

han säger att han ska göra de om ett tag, då är ju Intel Core duo 2 aka Conroe han ska ha...inget annat...;)

GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 527
1061742
July 22, 2006 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Core 2 Duo E6600 skulle jag helt klart välja 😀

FlaXaE
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
1061746
July 22, 2006 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle ha valt Ett Socket AM2 System där du är framtidssäker och köra med en x2a så länge ..

Så som jag hört/sett så kan Intel vara segare i spelprestanda som det även står ovanför!

MVH

Jalle64
Member
Medlem
1061774
July 23, 2006 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

FlaXaE wrote: Skulle ha valt Ett Socket AM2 System där du är framtidssäker och köra med en x2a så länge ..

Så som jag hört/sett så kan Intel vara segare i spelprestanda som det även står ovanför!

MVH

Inte med Intel Core Duo, som man tidigare sagt wink 🙄

FlaXaE
Medlem
1062070
July 23, 2006 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

aja, tkr helt inte om Intels saker..

Amd som gäller .

GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 527
1062075
July 23, 2006 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara för att dom är bättre än AMD eller ? ^^

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
1062105
July 23, 2006 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Välkommen till NH!

Är det spelprestana du vill ha av datorn så är det AMD som gäller.
Sedan så vill du förmodligen ha en maskin som inte kräver hörserskydd för alla fläktar som sitter i lådan och då är en AMD bra då man bara behöver någon extra fläkt.

Berätta mer om vad du vill göra med maskinen så kan man lättare hjälpa dig att välja.

Det här är intressant! Det är lite som grabbarna som betygsätter mobiltelefon när de endast har sett den på bild..
Jag visste inte att Core Duo 2 ägare behövde hörselskydd, men det är nog en känsla som du har fått när du har suttit vid alla dessa Core Duo 2 system.. Hmm

FlaXaE wrote: Skulle ha valt Ett Socket AM2 System där du är framtidssäker och köra med en x2a så länge ..

MVH

Så du menar på fullaste allvar att han är mer framtidssäker med en AM2 än med en Core Duo 2? Jaha, då är det väl så. 😕

FlaXaE wrote: aja, tkr helt inte om Intels saker..

Amd som gäller .

Blir lite som att välja mellan Audi och Volvo. Jag tycker själv inte om Volvo. Men om han helst vill ha en Volvo så kan jag inte använda argument -Jag tycker inte om Volvo som faktagrundande argument. Han skiter väl fullständingt i om jag gillar Volvo eller inte. Han vill veta vilken bil han ska välja.

FlaXaE
Medlem
1062113
July 23, 2006 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo men eftersom am2 är skapligt framtidssäkert så skulle jag valt det men det är min åsikt . sen är det hans val..

FlaXaE
Medlem
1062115
July 23, 2006 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

GoesHs wrote: Bara för att dom är bättre än AMD eller ? ^^

Hm, Dom har aldrig varit bättre innan conroe släpptes p.g.a tex spelprestanda, innan conroe släpptes som börjat få in lite spelprestanda så har amd alltid haft mest spelprestanda och intel har varit "sega" i spelen....

Amd har alltid legat i topp och eftersom intel har släppt sin conroe nu så kommer ju amd ändå släppa rev g och senare k8l .

Just nu ligger intel i övertag, men en bit framåt kommer dom nog inte göra skulle jag tro .

Hade intel legat lika bra som amd alltid gjort hade jag ju kört med intel istället så .

Eftersom jag är en AMD förespråkare så tycker jag så och kör amd.

Det jag menar med att AMD är framtidssäkert är just för att de har ddr2 , likaväl intel . Men eftersom amd kommer med två nya processorer .. rev g & k8l så tycker jag det låter framtidssäkert eftersom jag hört att k8l kan passa på am2 och inte behövas am3..

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1062118
July 23, 2006 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

FlaXaE wrote: [quote=GoesHs]Bara för att dom är bättre än AMD eller ? ^^

Hm, Dom har aldrig varit bättre innan conroe släpptes p.g.a tex spelprestanda, innan conroe släpptes som börjat få in lite spelprestanda så har amd alltid haft mest spelprestanda....

Amd har alltid legat i topp och eftersom intel har släppt sin conroe nu så kommer ju amd ändå släppa rev g och senare k8l .

Just nu ligger intel i övertag, men en bit framåt kommer dom nog inte göra skulle jag tro .

Hade intel legat lika bra som amd alltid gjort hade jag ju kört med intel istället så .

Ser man bara 3-4 år bakåt i tiden så..intel låg på topp ända tills AMD lanserade Athlon-modellerna, och höll topp fram tills intel släppte RAMBUS och P4 NW..Sedan blev det AMD igen med XP Barton. Racet går vidare hela tiden, tack och lov för oss konsumenter.
Angående "framtidssäkerhet", så kan man väl bara rycka på axlarna och konstatera att det begreppet sträcker sej i bästa fall 2 år framåt i tiden.
Socket 939 (Som för inte så länge sedan var "framtidssäkert" enligt många.) har ju funnits en stund, och fasas så sakta ut nu. Ersättaren AM2 lär inte finnas så lång framåt dessvärre, AM3 ska tydligen lanseras redan nästa år av vad jag sett. Angående K8L (Som släpps tidigast om 1 år.)tycker jag det känns som en besvikelse redan före lanseringen, det man fann mest intressant med det var ju den omvända hyper threadingen, vilket visade sej bara vara en pappersprodukt.
Intels 775 lär ju inte finnas kvar så otroligt länge till heller skulle jag tro..
Personligen brukar jag oftast bara hinna använda max 2 CPU-Modeller på varje MB jag inhandlar, så det där med framtidssäkert är i mina öron bara struntprat i denna snabbt framåtskridande nisch.
Core 2 Duon tycker då iaf jag verkar vara den mest intressanta produkten just för tillfället.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

FlaXaE
Medlem
1062119
July 23, 2006 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm, Jo men om varken eller är framtidssäkra som du säger så borde det inte spela någon roll utan man bara haffar på bästa cpun med prestanda å dyligt?

Eftersom det kommer nya cpus hela tiden tkr jag . Men jag tycker att han som skrev tråden får fundera över om han vill ha AMD eller Intel .

Kan hålla med om att intel ligger över nu.. Men så kommer amd igen, sen kommer intel igen o.s.v?!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 337
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL