AMD athlon 64 x2 6400+ för varm? hjälp :)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD athlon 64 x2 6400+ för varm? hjälp :)
pakitor
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 6, 2008 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Skönt forum, fått bra info utan att fråga om något.

Fast jag undrar lite över min CPU temperatur.

Jag köpte nyligen en ny dator som jag byggde själv. Enligt CPUID Hardware Monitor ligger mina CPU kärnor på 53C - 56C (ungefär) hela tiden. Jag har även kollat i andra program som visat liknande siffror.

Edit: när jag nyss startade om datorn stod det i BIOS att CPU temp var 45C grader och väl inne i Windows stod det 53C grader på CPUID Hardware Monitor. Gillar BIOS siffran mer, men vilken är ärligast?

Jag hittade en hemsida som säger att min CPU max arbetar i 63C grader och det gör mig lite orolig för jag är inte så långt ifrån max tempen (+ att mätningen kanske visar ett kallare resultat än verkligheten?)

Jag har gjort om lite i mitt chassi och täppt igen hål lite här och var för att luften ska hämtas fram/nere och gå ut bak/uppe. Det blev inga direkta temperaturskillnader i mina program efter mitt chassi"modd". 😛

Jag använder den CPU-fläkt som jag fick med till CPU (alltså orginal).

Sen använder jag en 80mm fläkt (bak/uppe, blåser ut luft) och en radialfläkt (heter det så?) som ligger strax under 80mm fläkten.

Jag har ingen fläkt framtill som suger in ny luft (kanske där skon klämmer?)

Så... Behöver jag oroa mig för att min CPU blir skadad på lång sikt?
Måste jag skaffa ny CPU-fläkt?

Jag köpte hela systemet nytt för bara 2-3 veckor sedan. 80mm och radialfläkten köpte jag här om dan för CPU-fläkten lät lite väl mycket ibland.

Tips och råd till vad jag bör göra hade varit underbart. Ni verkar ha stenkoll på detta så jag vänder mig till er.

Mitt system i övrigt:
AMD Athlon 64 x2 6400+ (med orginal CPU-kylare)
GA-M57SLI-S4 (Moderkort)
Radeon HD3870 512MB DDR3 (grafik)
2 st A-DATA 2048MB DDR2 PC2-6400 800MHz (minne)
2 st Samsung Spinpoint F1 HD103UJ 1TB (hårddiskar)
D-Link DWL-G510 54Mbps 802.11g (närverkskort)
Windows XP Professional SP2 (32-bit)

Jag byggde med ESD-armband och extrem försiktighet.

Tack på förhand,
N.

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1200102
August 7, 2008 - 2:39 am
sp_Permalink sp_Print

rätt bra temps i sommmar värmen, inge o va orolig för. Cpun utväklar väl 125w så den går nog lite varm.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1200104
August 7, 2008 - 6:16 am
sp_Permalink sp_Print

Om det är väldigt varmt i rummet som datorn står i behöver du nog kanske inte vara så oroad? Hur varm blir processorn när den arbetar? Det kan ju vara så att "Smart Fan Speed" är aktiverat i BIOS, då saktar fläkten in när det är relativt låg temperatur, och speedar upp när det behövs. Du kan även prova att aktivera Cool n Quiet, då klockas processorn när vid låg belastning.

Ladda hem och kör Orthos samtidigt som du har ett fönster CoreTemp öppen. Om du efter en timme Orthos inte går över 60 grader C kan du vara lugn.

Kan också vara så att det är lite dåligt kontakt med kyflänsen. Om du har en bordsfläkt eller någon så kan du ta loss chassisidan och blåsa in lite extra luft för tillfället. Sjunker temperaturen märkbart?

pakitor
Medlem
1200130
August 7, 2008 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för de snabba svaren!

CPUn utvecklad 125W precis som du säger. Kanske är en bidragande faktor?

Det brukar vara mellan 27-31C grader i rummet och rätt kvavt, så jag antar att det är en del av problemet.

Jag körde SP2400 (hade Orthos i namnet) på båda kärnorna samtidigt i 100% load och hade då en kärna som låg på 69-72C grader och den andra kärnan låg på 64-68C grader. CPU-fläkten lät inte mycket mer än vad den brukar göra (känns som den alltid går snabbt).

Med detta resultatet stängde jag av testet efter redan 1,5 minuter och då sjönk tempen rätt snabbt.

Bordsfläkten gjorde inte så mycket skillnad. Ca 1-2C grader kallare blev det. Men jag ligger fortfarander på runt 51C grader hela tiden ändå.

Har jag kanske använt för mycket kylpasta? När jag köpte kylpasta (Artic Silver 5) så fick jag höra att "bättre med för mycket än för lite" men sen när jag kollar runt här på forumet så verkar det som jag använt helt för mycket (drog ett par linjer över min CPU).

Om jag nu ska ta bort min kylpasta och applicera ny pasta, är det då riskorn-storleken som gäller? Kan jag rengöra med nagellackremover (innehåller Ethyl Acetate, Isopropyl alkohol, vatten och Aloe barbadensis)? Tips och råd till det uppskattas enormt (inte sugen på att fördärva något)

Jag funderar på att skaffa en ny CPU-fläkt, vad tycks om denna: http://www.komplett.se/k/ki.as.....roductTabs

Tack igen!

pakitor
Medlem
1200155
August 7, 2008 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

jag beställde den fläkt som är nämnd ovan och hoppas att det löser problemet, vilket jag tror det gör. Jag ska uppdatera senare när jag har fått produkten och kört lite tester med den =)

sorry för dubbel post

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1200156
August 7, 2008 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Angående kylpasta

En lite klick på mitten räcker. storleken av ett (okokat) riskorn är en bra riktilinje. Hela IHS's (Heat Spreader, den yta du applicerar pastan på) behöver inte täckas, utan bara en cirkel i mitten. Trycket från kylaren när du spänner fast hakarna ska trycka ut den till rätt storlek. Annars kan du försiktigt wiggla kylaren lite

För mycket pasta är inte heller för bra, då isolerar den värmen istället för at avleda den direkt till kälflänsen

ante17__
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
1200379
August 10, 2008 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Min 6400+ ligger på ca 45 - 50 c och under hård belastning kanske runt 55 - 60 c. (Core temeratur)

Någon gång när jag hade spelat i många timmar så va den uppe i 69 -70 c också.

Jag har stockkylaren, fasst med Artic Cooling 5.
+ 1x80mm fläkt på sidan av chassit, och en 120mm fläkt därbak + en 120mm framför hårddiskarna.

Så, ja du behöver nog inte vara orolig för att den ska ta skada, men om du vill ha en tystare kylare och sänka temperaturen så köp en ny.

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
1200388
August 10, 2008 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

pakitor wrote: Tack för de snabba svaren!

CPUn utvecklad 125W precis som du säger. Kanske är en bidragande faktor?

Det brukar vara mellan 27-31C grader i rummet och rätt kvavt, så jag antar att det är en del av problemet.

Jag körde SP2400 (hade Orthos i namnet) på båda kärnorna samtidigt i 100% load och hade då en kärna som låg på 69-72C grader och den andra kärnan låg på 64-68C grader. CPU-fläkten lät inte mycket mer än vad den brukar göra (känns som den alltid går snabbt).

Med detta resultatet stängde jag av testet efter redan 1,5 minuter och då sjönk tempen rätt snabbt.

Bordsfläkten gjorde inte så mycket skillnad. Ca 1-2C grader kallare blev det. Men jag ligger fortfarander på runt 51C grader hela tiden ändå.

Har jag kanske använt för mycket kylpasta? När jag köpte kylpasta (Artic Silver 5) så fick jag höra att "bättre med för mycket än för lite" men sen när jag kollar runt här på forumet så verkar det som jag använt helt för mycket (drog ett par linjer över min CPU).

Om jag nu ska ta bort min kylpasta och applicera ny pasta, är det då riskorn-storleken som gäller? Kan jag rengöra med nagellackremover (innehåller Ethyl Acetate, Isopropyl alkohol, vatten och Aloe barbadensis)? Tips och råd till det uppskattas enormt (inte sugen på att fördärva något)

Jag funderar på att skaffa en ny CPU-fläkt, vad tycks om denna: http://www.komplett.se/k/ki.as.....roductTabs

Tack igen!

att maxa 68* i orthos på kärnorna är ingenting.. det är jävligt bra om du har typ 30grader i rummet

I ett normalt rum på typ 20-22* så är det jävligt bra att ligga på typ 60-65 efter en timma i orthos..

..så länge du ligger under 80 efter en timma med 2x orthos på prio3 kan ud vara lugn..

att den ska ta skada är det sista du behöver vara oroad, du kan rulla den i 90 grader i en månad om du vill, en prolle pajjar i princip aldrig. Monterade en kylare förra fredan, där ett av de 4 fästena var pajj, vilket jag missade för attj ag var stressad till en bio, när jag kom tillbaka var kärnorna på nästan 130*, fast håll i åttanke att det är på kärnorna ocskå och inte på ytan på prollen, så då kasnke ytan låg på 85-90, så den var väl rätt nära att stänga av sig iaf.., haha, hatar fästena på ninja och mügen, så jävla rackligt, man kan inte skicka en dator med posten som har dom kylarna heller fästena går sönder om den är monterad i en dator och posten kstar runt den.. tacka vet ajg kylare med skruvfästen..

pakitor
Medlem
1200463
August 11, 2008 - 12:52 am
sp_Permalink sp_Print

ante17__: Tack. Mitt hjärta saktade ner lite till nu. Vi har samma Mobo och cpu, så det var skönt att du också gav mig ett lugnande svar.

Jag har inte varit superorolig, men jag blev misstänksam då ett par hemsidor skrev att 63C grader var max temp, och så ligger min där runt hela tiden. Skönt att det är lugnt.

-d-himself-: Kanon, fast det var vid 1,5 minuter in i testet, sedan vågade jag inte mer (visste inte om det skulle vara skadligt). Ditt svar var riktigt skönt att höra. Kanske inte så kul för dig, men om det gör något så lättade det trycket hos mig iallafall =)
Har du en mügen-kylare? Var det krångligt att få dit den? Får förhoppningsvis min nya Scythe Mügen från komplett snart.

Varför ger amd den här 63C graders varningen om det är lugnt? Är det någon marginal de vill ge en att spela lite på, eller för att man ska köpa nya fläktar eller vad är det frågan om? Jag litar absolut helt klart mer på er som använder systemen än de som tillverkar, så missförstå mig inte.

Vet ni förresten om jag kan ta min orginal cpu-kylare och montera av fläkten för att använda som chassifläkt eller något i den stilen (när min nya cpu-kylare är monterad och klart dvs)

Tack för hjälpen från er alla. Skönt att se!

pakitor
Medlem
1200505
August 11, 2008 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena gott folk!

Nu har jag fått min nya CPU-kylare med fläkt. Sjuuuuktbra! Vid 100% load går den MAX upp i 62C grader (stressar båda kärnorna samtidigt). Vid Idle när jag satte igång datorn låg den runt 40-45C grader och den är tyst som världen är för en döv person. Haha helt sjukt nöjd hittentills! Tack för er hjälp! Btw, det är ca 30C grader i rummet, så resultatet efter min stress var kanon!

Hade nog lite mycket kylpasta innan också. Tog en lång tid att få bort allt med aceton. Menmen, första riktiga bygget, inget gick isönder =)

Kylaren i övrigt tog 5 minuter att montera på mitt GA-M57SLI-S4 moderkort. Fick ta ut mitt graffekort och ändra om lite med sladdarna, men visst gick det relativ smidigt att få på plats. Typ 3 ggr större än min förra kylare, ett riktigt monster! 😀

Ha de bra! Kan varmt (hehe) rekommendera att byta cpu-kylare om man vill ha en kall hjärna i datorn!

Peace!

ante17__
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
1200643
August 13, 2008 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Vad skönt att det löste sig!

Ska nog också byta kylare när jag får tid/pengar. 😀

pakitor
Medlem
1201471
August 24, 2008 - 12:52 am
sp_Permalink sp_Print

Bara uppdatera lite efter en tids användning:

Kylaren fungerar klockrent, precis som den gjort hela tiden. Har fixat Vista ultimate 64 bit på datorn också, och dator är ännu kallare nu (??). Känns som min dator inte gillade 32bitars lika mycket som 64 😛

Fast mina hdd började låta lite mer när vista kom in i bilden, men det kan jag stå ut med.

Ha det!

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1201472
August 24, 2008 - 2:33 am
sp_Permalink sp_Print

Orsaken till att hårddiskan låter mer/läser mer, beror på prefetch i vista.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

pakitor
Medlem
1201504
August 24, 2008 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

ahh ja det är klart. Körde vista när det kom ut på marknaden och brukade tömma prefechen då, men nu vid byte mellan os så glömde jag prefetchen. Tack, ska rensa det nu 😀

edit: skrev helt otydligt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 432
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL