July 3, 2003
Ny processor ska väljas ut eftersom jag tröttnat på att vänta på min Opty 146:a som aldrig kommer... 😕
Står och väljer mellan en Opteron Dual Core UP 165 1,8GHz 2MB Socket 939 och en Athlon64 x2 3800+ / 2.0GHz Socket 939 Dual Core.
Optyn är ju billigare, men med något lägre klockfrekvens än x2:an dock med 2MB cache istf 1MB på x2. Borde ju gå att klocka den till (minst) samma hastighet...? 🙂 Nån som har koll på hur någon av dem klockar?
Datorn används mest till BitComet, spelande och surfning, men även lite PS och snart kanske även lite AutoCAD - oftast kör jag med flera program igång samtidigt... (ex. BC, surfning & PS eller BC & spel... :P)
Vilken processor ska jag välja? Tänkte att en dualcore CPU borde vara bättre på att hantera flera program samtidigt än en singlecore...(?) Är 146:an (OC) bättre än de andra så jag ska orka vänta på den?
March 5, 2005
Iskall wrote: Ny processor ska väljas ut eftersom jag tröttnat på att vänta på min Opty 146:a som aldrig kommer... 😕
Står och väljer mellan en Opteron Dual Core UP 165 1,8GHz 2MB Socket 939 och en Athlon64 x2 3800+ / 2.0GHz Socket 939 Dual Core.
Optyn är ju billigare, men med något lägre klockfrekvens än x2:an dock med 2MB cache istf 1MB på x2. Borde ju gå att klocka den till (minst) samma hastighet...? 🙂 Nån som har koll på hur någon av dem klockar?Datorn används mest till BitComet, spelande och surfning, men även lite PS och snart kanske även lite AutoCAD - oftast kör jag med flera program igång samtidigt... (ex. BC, surfning & PS eller BC & spel... :P)
Vilken processor ska jag välja? Tänkte att en dualcore CPU borde vara bättre på att hantera flera program samtidigt än en singlecore...(?) Är 146:an (OC) bättre än de andra så jag ska orka vänta på den?
Opteron klockar nog bättre än x2. Antagligen då optys är server prollar och som sådana går dom igenom mycket hårdare tester där det absolut viktigaste är stabilitet och kvalitet. Så jag hade tagit opteron rakt av.
Eftersom du använder dig av multitasking så är en dualcore mycket bättre än en singelcore. Ingen tvekan om den saken
February 12, 2003
Jag säger tvärsom; X2 kommer vara lättare att klocka, då den ligger på 2GHz stock, aka multiplier på 10*. Optyn är på 1800MHz, vilket innebär en multiplier på 9*, och då måste du ha högre HTT för att uppnå lika hög klock.
Dessutom har jag sett alldeles för många X2 som går över 3GHz för att det ska vara hälsosamt, har iofs inte kollat Opterons.
March 5, 2005
Mean Machine wrote: Jag säger tvärsom; X2 kommer vara lättare att klocka, då den ligger på 2GHz stock, aka multiplier på 10*. Optyn är på 1800MHz, vilket innebär en multiplier på 9*, och då måste du ha högre HTT för att uppnå lika hög klock.
Dessutom har jag sett alldeles för många X2 som går över 3GHz för att det ska vara hälsosamt, har iofs inte kollat Opterons.
över 3ghz ! Har du några länkar tack. Vilken kylning vi talar om här ?
February 3, 2003
SuperNova: Kan du visa var det står att socket 939 Opterons har 3 st htt-länkar? Vet att vi pratat om det på IRC innan men vill bara läsa om det 🙂
Btw här är det vi pratade om en gång : Länk Länk
Ontopic: Just nu verkar det nästan som om X2 CPU'erna överklockar bättre än de flesta DC Opterons, speciellt 3800+ CPU'erna har varit mycket överklockningsvänliga borta på XS.org.
Redzo: http://www.xtremesystems.org/f.....hp?t=83600
du ville se en luftkyld 3800+ X2 @ 3000MHz förstog jag?
March 5, 2005
1 styck !! Och det är efter det ni drar slutsatsen att x2 överclockar bättre ??? Dessutom har killen endast kunnat ta en skärmbild ! Han skriver själv att den gör 2700mhz stabilt. Jag antar att folk vill kunna köra en CPU längre än 4minuter innar vi kan kalla det för en överclock. Och ja, jag är sarkaastiskt. Skärpning......Såna "överclock" är helt värdelösa imho. När jag ger fok råd antar jag att dom vill:
a. kunna använda datorn längre än 3 veckor
b. använda sig av "normal" luft eller vatten kylning. inte hålla på med exotiska grejer som kräver examen från kth för att hajja sig på och som inte riskerar deras hela system.
c. kan iaf använda datorn mer än 10 minuter i taget innan den obönhörligen kraschar hårt.
tycker du att den överclock du länkade till uppfyller nån av dessa krav ?
Skulle du byta en 24/7 stabil överklock på säg 2600mhz mot en på 2900 som kraschar varannan dag ? det skulle inte jag och antagligen inte många som spelar/använder dator till nåt slags nytta.
August 16, 2003
han har ju i alla fall kunnat genomföra Super Pi 1MB på 3.2GHz
han körde 3Dmark på 2959MHz
han var inne i något Benchprogram på 3186MHz
så du överdriver kanske?
men visst om det där bara gäller en stepping så är det väl lite väl stor changsning att köpa en som man inte vet att det är den steppingen.
March 5, 2005
Håller inte med där, allt det du säger kan man hinna med på inder en timme. Forfarande inte stabil överclock imho. och en viss stepping ger dig inte nåt slags garanti bara lite, lite högre chans att nå liknande (inte samma)resultat. inget mer. all överclocking är 50% tur men jag har sett många, många fler sådana trådar om optys darför drar jag slutsatsen att dom är "bättre" men som sagt allt det här chansningar.
August 16, 2003
bah, XtremeSystems är jobbigt, jag vill skriva där, men det går inte, jag reggade mig för två månader sedan, fick inget mail men någon kod för att kunna logga in, har försökt med "lost password" saken, försöker jag skapa nytt konto så står det att min mailadress redan finns med i deras databas 🙁
edit: skapade ett nytt konto med annat namn och e-mail, fick inget mail 🙁
finns ingen e-mail på sidan så man kan ju inte vända sig till någon support...
February 3, 2003
Redzo: För i helvete, läs lite innan du börjar klaga. Han kör den helt stabil (prime etc) i 2700MHz ja, men han använder mindre än stockspänning för att få den stabil där! Klart som fan att den är stabil i högre hastigheter då!
OM du sedan LÄSER runt på deras forum så kanske du också ser att folk har haft mer otur med Operon DC CPU'erna än vad dom har haft med t ex 3800+.
Men visst börja visa dina trådar om DC Opterons som överklockat mycket bättre på luftkylning.
Kom inte och tala om skärpning, innan du själv lärt dig det.
March 5, 2005
Lord för i helvete! du har tydligen överclockad typ tre prollar i ditt liv. NEJ ! faktumet att han kör den undervoltat behöver INTE betyda jack shit i högre hastigheter ! Då skulle man kunna överclocka hur mycket som helst om bara spänningen satte gränsen ! När en CPU har maxat ur så kan du höja HUR MYCKET du vill, du kommer bara bränna den till slut. Annars skulle väl folk koppla dom till 220V rakt av och köra dom 9000mhz eller hur ? Och du verkar ta det här lite FÖR allvarligt. Disskutera inte om du inte pallar argumentera..
February 3, 2003
Redzo wrote: Lord för i h*****e! du har tydligen överclockad typ tre prollar i ditt liv. NEJ ! faktumet att han kör den undervoltat behöver INTE betyda jack shit i högre hastigheter ! Då skulle man kunna överclocka hur mycket som helst om bara spänningen satte gränsen ! När en CPU har maxat ur så kan du höja HUR MYCKET du vill, du kommer bara bränna den till slut. Och du verkar ta det här lite FÖR allvarligt. Disskutera inte om du inte pallar argumentera..
Var det nödvändigt med personangrepp? Hur i hela världen kan du ens påstå det?
Faktumet att han kör en lägre spänning än orginal skulle jag vilja påstå räcker för att säga att han kan köra den stabilt i högre hastigheter jo!
Svammel, jag har aldrig påstått att det bara är spänningen som sätter gränsen. Och vad jag vet har jag aldrig sett en CPU som nått sitt MAX innan man ens nått default spänningen, men det kanske du har?
Du behöver inte tro mig, men jag vet mycket väl hur man överklockar en CPU.
Läste på XS.org att det var större chans att få en X2 som överklockade väl än en Opteron. Men allt är tur.
Läste du hela tråden på XS btw?
Kollar du på sida två så ser du att han kör PRIME i 3GHz, 1M SuperPI i 3,1GHz och allt med luft.
August 13, 2004
Poontus wrote: bah, XtremeSystems är jobbigt, jag vill skriva där, men det går inte, jag reggade mig för två månader sedan, fick inget mail men någon kod för att kunna logga in, har försökt med "lost password" saken, försöker jag skapa nytt konto så står det att min mailadress redan finns med i deras databas 🙁
edit: skapade ett nytt konto med annat namn och e-mail, fick inget mail 🙁
finns ingen e-mail på sidan så man kan ju inte vända sig till någon support...
Kolla skräppost :eye:
March 5, 2005
LorD_Kvadd wrote: Redzo: För i h*****e, läs lite innan du börjar klaga. Han kör den helt stabil (prime etc) i 2700MHz ja, men han använder mindre än stockspänning för att få den stabil där! Klart som fan att den är stabil i högre hastigheter då!
OM du sedan LÄSER runt på deras forum så kanske du också ser att folk har haft mer otur med Operon DC CPU'erna än vad dom har haft med t ex 3800+.
Men visst börja visa dina trådar om DC Opterons som överklockat mycket bättre på luftkylning.
Kom inte och tala om skärpning, innan du själv lärt dig det.
Jag undrar vad kallar du din inledande mening ? Personangrepp skulle jag kalla det, så jag svarar med samma. Och för att dämpa oss båda 2 kan vi nog komma överens att vi båda har delvis rätt, men olika åsikter.
Och ja jag har faktiskt sett A64or som klarar galant köra den hastighet dom är märkta för underkclockade samtidigt som dom kan inte 150mhz över den med hur mycket volt som helst 🙁
här har du en
http://forums.anandtech.com/me.....ARTPAGE=12
en till
http://www.hardwarexl.com/foru.....c.php?t=21
February 3, 2003
Så att be dig läsa på är ett personangrepp? Såklart kan man säkert se det som ett personangrepp, om man vill. Dock att helt obefogat påstå att jag bara överklockat tre CPU'er i mitt liv, anser jag helt klart vara ett angrepp. Men men, det är inte det vi ska diskutera.
Båda har säkert rätt, på sitt sätt.
Och angående länkarna, i den första länken, vilken CPU menar du? Ingen stämmer direkt in.
Och i den andra länken, den CPU'n klockar ju ändå hyfsat? Menar 2,7GHz 1,6V är inte SÅ dåligt?
Om en CPU skulle ta stopp i överklockning innan den nått default spänning så är det nästan garanterat att det rör sig om värmeproblem. Eller brist på kyla 😉
2 Guest(s)