July 21, 2001
Well whatever you want to call it, there is a new video out on the internet showing what REALLY happens to an AthlonXP (or MP) when your heat sink falls off, or when your fans fails. Now I'm not saying that Tom Pabst is completely wrong, but let's just say this makes his testing methods look a little 'suspect' at best. Here's a quote from Van Smith:
A video has appeared on the Internet countering a huge dose of FUD my former employer inexplicably dumped on his readership a couple of months back. The new video, with AMD credits all over it, is entitled "How an Athlon(tm) MP 1.2GHz Really Copes with Heat Emergencies." The piece demonstrates the AMD Palomino Athlon subjected to brutal circumstances such as heat sink removal while playing Quake III and boot up attempts when a CPU cooler is not attached. In all scenarios, the Palomino comes out unscathed. A similar though much less thorough test came out with unsurprisingly different results at Tom's Hardware. Ouch! Looks like dispensing bad medicine can result in a mouthful of looser teeth. Good job Ben & Joe, perhaps you can also give THG a crash course in analyzing computer technology.
The video also presents the much more realistic situation when the CPU fan fails. In that case the Palomino continued to play Quake III for several minutes before shutting down. Again the chip was undamaged.
This video may look like it's from AMD, but I'm pretty sure it's not, even if it makes a great case. The original download site appears to be down, so I mirrored it onto AMDZone right here.
http://www.amdzone.com/files/amdburn.zip
Tom´s Hardware är ju vida känt numera att han
e sponsrad av *ntel
May 24, 2001
Att Tom är sponsrad av Intel är det inga som helst tvivel om.
Har ni nånsin undrat varför hans benchmarks för AMD-processorer ALLTID visar lägre än alla andras?
Förut snackade han också en massa om hur dålig P4:an var, men sen fick han (förmodligen) en fet check och så var det "problemet" fixat.
July 21, 2001
On 2001-10-28 22:04, Waco wrote:
JAg kan ju säga att man inte vill slicka på en Amd 1,4 när man inte har nån kylning på den, den blir 370 grader varm...
vad denna film bevisr är att amd's nya tempskydd i prollar med palomino fungerar!!!
har inget med en vanlig TB att göra...
kolla på filmen, burken slår av efter ett tag men det är inte för att prollen dör utan det är tempskyddet som slår i...
det har varit prat ett bra tag om "sponsring" frå INTELs sida till tysken Tom, hurvida det är sant eller inte har jag ingen info om men man kan ju ta sig en tanke...
September 8, 2001
On 2001-10-29 10:33, Daniel R wrote:
Kolla videon på tomshardware....VARFÖR hålls tempmätaren mycket närmare amd processorn än intel processorn...kolla noga det e stor skillnad...
Om jag fattat rätt så används en tempmätare som du skulle typ kunna stå 10m längre bak och få samma värdesom om man tryckte den hårt inpå cpun, det är inte en vanlig simpel tempmätare som används i hushåll.
Sen att Tom skulle favoritisera Intel ser jag som ett försök till att bara strunta i att AMD faktiskt HAR ett sämre skydd mot överhettning. Vilket de nu har fixat med Palamino?
Jag är en Intel anhängare, och det bara därför att det känns som en säker processor, man kan göra mycket dumt utan att den förtörs.
August 9, 2001
On 2001-10-29 10:50, landa wrote:
Blir kisel varmare än ca 125 grader går det åt skogen. Att ta bort kylningen är ju ett kul experiment men inte mer än så.Vi får hoppas på proccesorer av kiselkarbid på sikt. Då blir fläkten onödig. (600 grader celsius är inget problem.)
Nåja, tror inte att du vill ha en värmekälla på 600¤C inne i datorn
September 13, 2001
On 2001-10-29 23:07, skruvis wrote:
Det är ju bra att det finns såna skydd för prollarna, men det är inget jag bryr mig om eftersom jag inte har tänkt att köra prollen utan kylning!!
Jag tänker köra utan, då väger inte lådan lika mycket när man ska på LAN. :hehe: :dead:
[ Detta Inlägg ändrades av: Chewie den 2001-10-30 00:48 ]
1 Guest(s)