May 24, 2007
När man kollar på AMS CPUer hos Dustin tex. så ser man att vissa har märkningen 65W.
Vad jag har förstått så sorteras CPUerna efter tillverkning i olika klasser, och 65W ska vara en CPU som fungerar lika bra även på lägra corespänning och därmed drar mindre effekt?
Om jag köper en CPU märkt 65W måste jag manuellt ställa Vcore lägre eller känner moderkort av sånt själva?
Om någon vet en sida på nätet som förklarar allt sånt här tas det emot tacksamt. 😀
March 14, 2001
De modellerna använde helt enkelt lägre vcore (processorspänningen) och du behöver inte göra några manuella inställningar sålänge moderkortet stödjer den, och det gör troligen alla moderkort.
Finns även 35W modeller men dessa är svindyra och många 65W fungerar med samma spänning som 35W använder och blir således lika som en 35W modell men till en betydligt billigare peng..
March 14, 2001
Nej kan ju vara fler saker som spelar in, men i detta fall angående Amds 65W vs 35W är det endast spänningen som skiljer processorer åt. Frekvensen på dessa pocessorer och egentligen alla andra bidrar marginellt lite till ökad effektförbrukning, är väl tillverkningstekniken som påverkar mest.
1 Guest(s)