October 14, 2006
Hej, jag har lite problem med spelen jag spelar, ett välkänt dual core problem. Spelet flöt på bra, men så en dag efter en formatering så hade jag låg FPS (hackar när man spelar). Jag tog sedan reda på vad det var, och det tyder på att det är processorn som spökar med dubbla kärnor.
Jag minns faktiskt inte vad jag gjorde annorlunda första gången jag spelade då det flöt på bra än vad jag gjorde nu.
Så här gick det till efter formateringen (ungefär):
1) Installerar moderkortsdrivrutin
2) Grafikkortsdrivrutin
3) Senaste DiretcX
4) Ljudkortsdrivrutiner
Installerar sedan spelet, Battlefield 2142
Sen är det dax för alla X2-patchar. Det finns en hel del tips, och jag har testat alla jag hittat - inget fungerar.
Så här har det sett ut:
Med AMD Optimizer
2 kärnor - låg fps
1 kärna - låg fps
Med AMD X2 Patch
2 kärnor - låg fps
1 kärna - låg fps
Samma sak om jag har båda installerade.
Om jag kör conquest, på en server med lite spelare så kommer jag upp i runt 80 i FPS, om jag är lång ifrån striderna, längst ut på banan.
Närmar jag mig sedan striderna sjunker FPS:en och kommer ner runt 40.
På titan-mode är det ospelbart. Har runt 20 i FPS på en titan med skölden nere som rör sig, och runt 50 i snitt på hela banan.
Jag har testat patchar, jag har läst dom kända forumtrådarna och jag har frågat på massvis med forum - inget resultat. Jag söker mig hit för att jag har hopp om att det kanske finns någon här med samma problem, som kanske hittat någon lösning.
Har även kikat på temperaturerna och det är inget som ska vara för varmt.
nVIDIA GeForce 7900GTX
AMD Athlon X2 Dual Core 4400+
2084 MB
(bör klara BF2142)
Jag har även testat att sänka grafiken, och det blir nästan värre.
En annan sak jag lagt märket till är att fpsen sjunker i t.ex rökmoln, och i explosioner i närheten, när det kommer upp något på en gång, som kan vara lite krävande.
Så jag hoppas verkligen någon här ute har ett svar!
/woicer
2 Guest(s)