November 4, 2002
May 2, 2006
Beror lite på vad du är ute efter. Intel core Duo (Yonah) som finns ute nu är en mobil processor som även kan köras på ett fåtal moderkort i desktop miljö. Prestandan är i vissa fall nästan i klass med x2 4800+ eller FX-60. Dessutom är det tillverkat på 65nm (AMD=90nm) vilket gör det väldigt svalt och effektivt/watt (och sålunda också potentiellt tyst i burken). Kolla efter socket 479 moderkort om du är ute efter core duo Yonah.
Har du dock inte så bråttom så är mitt råd att ligga lugnt ett par månader. AMD:s AM2 processorer är bara runt hörnet (prel. 23 maj) och Intel kommer med Conroe i juli, så jag hade avvaktat lite. Skillnaden mellan socket 939 och AM2 lär inte bli speciellt stor rent prestandamässigt men priserna på den förra lär sjunka inom en snar framtid.
Som sagt, beror på vad du är ute efter och hur bråttom det är. Följande länk kan vara av intresse:
http://techreport.com/reviews/.....dex.x?pg=1
April 13, 2004
hypno toad wrote: Core duo slår s939/M2 i det mesta, och klockar riktigt bra.
Conroe kommer dock vara ett monster, om du bara klarar att vänta till den kommer. + att den är riktigt billig.
Oki hur vet du priserna, de är ju inte satta än av Intel, indikationer är en sak verkligheten en annan, jag tror verkligen inte Intel kommer att mer eller mindre ge bort sina prollar, du vet nytt = goa pengar i kassan 😕 😛
AMD är likadana så ingen speciell skugga på Intel
December 29, 2004
Så vitt jag vet så brukar dom vara ganska exakta, sen så kommer det från "hög ort" 😛
Sen är det för dom lite "lägre" modellerna, 3.33 CE kommer nog kosta närmare 10K. Men jag tror Intel vill få lite nVida på marknaden.
Men räknar man på prestandan är det riktigt bra, troligtvis för att dom är lätta att tillverka då det är mycket gammal teknik. Och Intel kan tillverka mer än AMD = billigare.
May 2, 2006
hypno toad wrote: Core duo slår s939/M2 i det mesta, och klockar riktigt bra.
Conroe kommer dock vara ett monster, om du bara klarar att vänta till den kommer. + att den är riktigt billig.
I skenet av ovanstående test så håller den relativt jämna steg med 939s värstingar 4800+ och FX-60 men orkar inte riktig hela vägen.
"The T2600 can't quite take the overall performance crown from the likes of the Athlon 64 FX-60 or the X2 4800+, but jeez, it's startlingly close."
Håller dock med om att den förmodligen kan ta igen detta med sin högre överclockningspotential.
Hursomhelst så är ju Conroe på väg för att slå dem alla på fingrarna så det blir mest en fråga av akademiskt intresse.
Tyckte nyss jag bytte MB+CPU.....
1 Guest(s)